آیا مصرف آجیل در حیوانات خانگی بلا مانع است؟

آجیل یک میان وعده بسیار محبوب برای مردم است. آجیل ها خوراکی های کوچک، خوشمزه، در دسترس و آسان در تهیه هستند و معمولا به صورت خام و آماده در بسته بندی های مختلف موجود است. با توجه به محبوبیت و رایج بودن آجیل ها، طبیعی است که بپرسیم آیا می توان این تنقلات خوشمزه را به حیوانات خانگی خود نیز بدهیم؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، همه آجیل ها برای سگ ها بی خطر هستند . به طور کلی، دادن اکثر آجیل ها به سگ ها بی خطر است، به شرطی که در بخش های کنترل شده و فقط گاهی اوقات انجام شود. اکثر آجیل ها می توانند توسط دستگاه گوارش سگ ها هضم و جذب شوند بدون اینکه هیچ گونه واکنش نامطلوبی ایجاد کنند. با این وجود مصرف بیش از حد آن، می تواند طیف وسیعی از علائم را از ناراحتی ساده معده تا پانکراتیت شدید در سگ ها ایجاد کند.

 

آیا خوردن آجیل برای سگ من خطرناک است؟

آجیل میان وعده ی پرکالری با مقادیر بالایی از اسیدهای چرب ضروری است. سگ هایی که حتی تعداد کمی آجیل را به طور منظم می خورند، به دلیل محتوای کالری بالایی که آجیل ها دارند در معرض خطر اضافه وزن هستند. افزایش وزن به دلیل مصرف بیش از حد کالری می تواند باعث مشکلات سلامتی جدی در سگ ها مانند آرتریت شود و ممکن است خطر ابتلا به دیابت را در آنها افزایش دهد.

غلظت بالای اسیدهای چرب ضروری در آجیل نیز می تواند به افزایش سریع وزن کمک کند. اما نگرانی جدی تر در مورد محتوای چربی آجیل، خطر پانکراتیت است. خوردن حجم زیادی از آجیل می تواند باعث ایجاد پانکراتیت در سگ ها شود، یک بیماری جدی و گاهی کشنده که نیاز به توجه فوری دامپزشکی دارد.

خطرات ذکر شده در بالا را می توان با هر نوع آجیل تجربه کرد زیرا همه آنها حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب هستند و کالری متراکم دارند. انواع خاصی از آجیل ها وجود دارند که از سایر آجیل ها متفاوت هستند و می توانند خطرات سلامتی بیشتری داشته باشند.

 

آجیل شور و روکش دار :

آجیل انواع مختلفی دارد . برخی از آنها بدون نمک و خام هستند، اما برخی از آجیل ها به صورت نمک زده یا با طعم های مختلف سرو می شوند. اگر تصمیم دارید گهگاهی به سگ خود آجیل بدهید، بهتر است از آجیل های نمکی و روکش دار دوری کنید.

سگ ها تحمل بسیار کمی نسبت به نمک دارند و دادن آجیل های نمکی به عنوان خوراکی می تواند باعث بسیاری از مشکلات سلامتی شود. مصرف بیش از حد نمک در سگ‌ها می‌تواند منجر به آسیب کلیه و نارسایی آن شود، یک وضعیت جدی که اغلب برای مدیریت درمان نیاز به درمان مادام‌العمر دارد. مصرف زیاد نمک می تواند باعث مشکلات قلبی در سگ ها شود و اغلب پس از آسیب به ماهیچه های قلب غیرقابل برگشت است.

 

برخی از آجیل های موجود در بازار با شکلات، سیر یا یک شیرین کننده مصنوعی مانند زایلیتول پوشانده می شوند. مصرف بیش از حد این مواد می تواند منجر به بیماری های شدید در سگ ها شود. شکلات ها بسیار سمی هستند و می توانند علائم عصبی مانند لرزش و تشنج در سگ ها ایجاد کنند. سیر می تواند منجر به اختلالات خونریزی شود و باعث کم خونی شدید شود. زایلیتول می تواند باعث نارسایی کبد و هیپوگلیسمی در برخی از حیوانات شود.

 

بادام زمینی

بادام زمینی به عنوان بی خطرترین آجیل برای دادن به سگ در نظر گرفته می شود. هنگام دادن بادام زمینی به نژادهای کوچکتر باید احتیاط کرد، زیرا می تواند خطر خفگی برای این حیوانات را به همراه داشته باشد. کره بادام زمینی یک انتخاب محبوب توسط اکثر صاحبان سگ برای مخفی کردن داروهایی است که باید به صورت خوراکی مصرف شوند. اما مانند هر آجیل دیگری، بادام زمینی و کره بادام زمینی حاوی مقادیر زیادی چربی هستند و فقط باید به مقدار کم مصرف شوند.

 

گردو

گردو جدا از خطراتی که در بالا ذکر شد، ایمن و غیر سمی در نظر گرفته می شود. با این حال، گردو سیاه حاوی یک ترکیب سمی است که وقتی سگ ها آن را بخورند، می تواند باعث ضعف عضلانی، لرزش و حتی تشنج شود.

 

بادام ها

خطر اولیه سلامتی مرتبط با بادام، جدای از محتوای چربی بسیار بالا، اندازه آنهاست. بادام ها به طور قابل توجهی بزرگتر و نسبتاً سفت تر از اکثر آجیل ها هستند و بنابراین برای بیشتر سگ ها خطر خفگی و انسداد را ایجاد می کنند.

 

پسته

به طور کلی دادن مغز پسته بی خطر است. خطری که در مورد پسته وجود دارد بیشتر در رابطه با پوست آن است. آنها پوسته بسیار سختی دارند که در صورت بلعیده شدن توسط سگ ها می تواند باعث خفگی یا انسداد شود.