آیا دادن تخم مرغ به حیوانات خانگی بلامانع است؟َ

تخم مرغ غذای رایجی است که در بسیاری از آشپزخانه های جهان یافت می شود. سوالی که اغلب توسط صاحبین حیوانات خانگی پرسیده می شود این است که آیا خوردن تخم مرغ برای سگ ها اشکالی ندارد و در روز چقدر باید تخم مرغ بخورند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، طبیعی است که صاحبان سگ ها تعجب کنند که چه غذاهای انسانی را می توانند با دوستان سگ خود به اشتراک بگذارند. مقاومت در برابر اصرار برای تقسیم غذا با آنها سخت است، به خصوص اگر هنگام غذا در کنار شما بنشینند و با چشمانی رقت انگیز به شما و غذایتان خیره شوند. با این حال، توانایی سگ و انسان برای هضم، جذب و پردازش مواد غذایی متفاوت است. برخی از غذاهایی که مصرف آنها برای انسان بی خطر است ممکن است در صورت مصرف توسط سگ ها سمی و یا حتی کشنده باشد. بنابراین، آیا خوردن تخم مرغ برای سگ ها بی خطر است؟

دادن تخم مرغ به سگ بسیار بی خطر است. تخم مرغ ها حاوی هیچ گونه ماده سمی نیستند و از پروتئین بسیار قابل هضم تشکیل شده اند، به این معنی که سگ ها نباید هیچ مشکلی در هضم و جذب تخم مرغ داشته باشند. دستگاه گوارش سگ آنزیم های لازم را برای هضم مواد غذایی با پروتئین بالا مانند تخم مرغ تولید می کند.

تخم مرغ حاوی پروتئین های با کیفیت و بسیار قابل هضم است که حتی برای توله سگ ها نیز بی خطر است. در واقع، برخی از صاحبان سگ ها به طور منظم تخم مرغ را به عنوان منبع پروتئین غذایی برای رشد سریع تر و سالم تر در اختیار توله ها قرار می دهند.

فواید تغذیه ای تغذیه با تخم مرغ 

تخم مرغ حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی ضروری برای حفظ سلامت سگ است. آنها منبع خوبی از پروتئین بسیار قابل هضم و با کیفیت برای سگ ها هستند.

پروتئین یکی از مهم ترین درشت مغذی ها در رژیم غذایی سگ ها است که مسئول حفظ سرعت رشد مناسب برای توله ها، فرآیندهای فیزیولوژیکی مختلف و متابولیسم و حفظ ​​سیستم ایمنی سالم است. آنها حاوی سطوح بالایی از اسیدهای آمینه ضروری هستند که برای ساخت پروتئین برای عملکردهای مختلف بدن مانند ساخت بافت های عضلانی، تولید سلول های ایمنی و ترشح هورمون ها و آنزیم های لازم برای فرآیندهای مختلف فیزیولوژیکی ضروری هستند. در شرایط درمانی خاصی که به دلیل از دست دادن شدید پروتئین به یک رژیم غذایی با پروتئین بالا نیاز است، دادن تخم مرغ راهی عالی برای جبران پروتئین از دست رفته در بدن است.

زرده تخم مرغ سرشار از اسیدهای چرب ضروری است که نقش مهمی در ساخت و نگهداری سلول ها و بافت های مختلف بدن دارند. اسیدهای چرب موجود در زرده تخم مرغ به راحتی در دستگاه گوارش سگ شکسته شده و جذب می شود. این اسیدهای چرب پس از جذب، وسیله ای برای انتقال و رساندن ویتامین های محلول در چربی به قسمت های مختلف بدن سگ فراهم می کنند.

 

زرده تخم مرغ همچنین حاوی ویتامین های ضروری مختلفی است که به عنوان کاتالیزورهای مهم برای فرآیندهای متابولیسمی مختلف در سگ ها عمل می کنند. ویتامین های موجود در تخم مرغ عبارتند از:

 

ویتامین A

ویتامین D

ویتامین E

ویتامین K

ویتامین B کمپلکس  B1، B6، B12

اسید فولیک

نیاسین

ریبوفلاوین

 

با کمال تعجب، حتی پوسته تخم مرغ را می توان به عنوان مکمل غذایی به سگ ها داد، به شرطی که به درستی در قطعات کوچک خرد شوند تا از هرگونه تحریک یا آسیب معده جلوگیری شود. پوسته تخم مرغ حاوی غلظت بالایی از کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم و سایر مواد معدنی کمیاب است. این مواد معدنی برای حفظ سلامت مفصل و استخوان، متابولیسم، عملکرد ایمنی و سایر فرآیندهای فیزیولوژیکی ضروری در بدن سگ مورد نیاز هستند.

 

 

آیا تغذیه با تخم مرغ خطرناک است؟

اگرچه تخم مرغ به طور کلی بی خطر است، اما هنوز هم می تواند مشکلات سلامتی خاصی را در سگ ها ایجاد کند. شایع ترین خطر سلامتی مرتبط با تخم مرغ در سگ، آلرژی غذایی است. متأسفانه تخم مرغ و سایر محصولات طیور در زمره 10 آلرژن غذایی برتر در سگ ها قرار می گیرند.

آلرژی غذایی زمانی اتفاق می‌افتد که سگ‌ها به برخی از آلرژن‌های بلعیده شده واکنش ایمنی شدیدی نشان می‌دهند، زیرا بدن آنها را به عنوان چیزی خارجی تشخیص می‌دهد. این منجر به تحریک بیش از حد سیستم ایمنی می شود. آلرژی غذایی در سگ ها می تواند منجر به استفراغ و اسهال شود، اما شایع ترین تظاهرات در سگ ها درماتیت آلرژیک است که با خارش شدید، ریزش مو و التهاب پوست مشخص می شود.

 

یکی دیگر از خطرات رایج مرتبط با سلامتی در تخم مرغ، خطر سالمونلوز است. این معمولا فقط زمانی رخ می دهد که به سگ ها تخم مرغ خام داده می شود، زیرا پخت و پز در دمای بالا می تواند به راحتی باکتری های مسئول بیماری را از بین ببرد. سالمونلوز در سگ ها باعث اسهال و استفراغ شدید می شود و در صورت عدم درمان ممکن است منجر به کم آبی بدن، ضعف و حتی مرگ شود.

 

راه های مطمئن برای وارد کردن تخم مرغ به رژیم غذایی سگ شما :

تخم مرغ را می توان به سایر مواد غذایی اضافه کرد تا یک رژیم غذایی متعادل و به خوبی فرموله شده  از آن تهیه شود.

بهترین و مطمئن ترین شکل تخم مرغ برای دادن به سگ، تخم مرغ های آبپز شده ی سفت است. از دادن تخم مرغ پخته شده با ادویه و نمک خودداری کنید، زیرا این مواد در صورت تغذیه منظم می توانند باعث مشکلات سلامتی در سگ شوند. برای جلوگیری از خطرات سالمونلوز در سگ ها، به هیچ وجه نباید تخم مرغ خام به آن ها داده شود.

مقدار تخم مرغی که می توانید به سگ خود بدهید در نهایت به اندازه سگ شما بستگی دارد.

در نهایت، اگر بعد از دادن تخم مرغ به سگتان، علائم واکنش آلرژیک را در او مشاهده کردید، بلافاصله با دامپزشک تماس بگیرید.