سرطان پانکراس در سگ ها

سگ ها و انسان ها از نظر آناتومی و فرآیندهای فیزیولوژیکی شباهت های زیادی دارند. به همین دلیل است که معمولاً تعجب می کنیم که آیا سگ ها نیز می توانند به شرایط نگران کننده ای مانند سرطان پانکراس مبتلا شوند یا خیر.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، پانکراس یک اندام غده ای است که در حفره شکمی، نزدیک معده و روده کوچک قرار دارد. این اندام به عنوان 2 غده مختلف عمل می کند،  یک عملکرد برون ریز مسئول تولید و ترشح آنزیم های گوارشی و یک عملکرد درون ریز که هورمون های مهم برای فرآیندهای متابولیک را تولید می کند.

به عنوان یک اندام گوارشی، لوزالمعده آنزیم های گوارشی مختلفی تولید می کند که به تجزیه غذا به ذرات کوچکتر برای جذب از طریق دیواره روده کمک می کند. آنزیم های تولید شده همچنین به خنثی کردن اسیدیته معده کمک می کنند تا از دیواره های روده کوچک در برابر آسیب محافظت کنند.

لوزالمعده به عنوان یک غده درون ریز، مسئول تولید هورمون های ضروری در متابولیسم مواد مغذی در بدن است. مهم ترین هورمونی که لوزالمعده تولید می کند انسولین است، هورمونی که جذب گلوکز از خون به سلول ها را تحریک می کند و سطح قند خون را در بدن تنظیم می کند.

لوزالمعده همچنین گلوکاگون تولید می کند که باعث تحریک آزاد شدن گلوکز ذخیره شده در کبد در هنگام پایین آمدن سطح قند خون می شود. علاوه بر این، این اندام هورمون‌های گوارشی مانند گاسترین و آمیلین تولید می‌کند که باعث تحریک تولید آنزیم‌های گوارشی از معده در هنگام خوردن غذا می‌شود.

به طور کلی، لوزالمعده نقش مهمی در هضم و متابولیسم مواد مغذی مختلف ایفا می کند و هر شرایطی که بر این اندام تأثیر بگذارد می تواند منجر به مشکلات جدی مربوط به تنظیم قند خون و مشکلات شدید گوارشی و متابولیک شود.

 

تومورهای شایع پانکراس :

تومورهای پانکراس و سرطان به عنوان تکثیر غیرطبیعی سلول های تنظیم نشده در پانکراس توصیف می شوند. به طور کلی دو گروه از تومورهای لوزالمعده وجود دارد  که توسط سلول هایی که تومورها از آنها منشأ می گیرند، متمایز می شوند، یعنی تومورهای برون ریز پانکراس و تومورهای غدد درون ریز پانکراس.

تومورهای اگزوکرین پانکراس دو نوع دارند: آدنوم و آدنوکارسینوم. آدنوم ها تومورهای خوش خیم (غیر سرطانی) هستند، در حالی که آدنوکارسینوم ها بدخیم (سرطانی) هستند و می توانند به سایر سیستم ها و بافت های اندام گسترش یابند (متاستاز).

از سوی دیگر، تومورهای غدد درون ریز پانکراس بسته به سلول های تولید کننده هورمون خاصی که از آنها منشا گرفته اند، به 3 نوع تقسیم می شوند. انسولینوم ها تومورهای فعال پانکراس هستند که انسولین بیش از حد تولید می کنند. دو تومور غدد درون ریز دیگر پانکراس گاسترینوما و گلوکاگونوم هستند که به ترتیب از سلول های تولید کننده گاسترین و گلوکاگون منشاء می گیرند.

 هر سه تومور غدد درون ریز پانکراس ماهیت بدخیم دارند و می توانند به اندام های مختلف بدن سگ سرایت کنند.

 

 

آیا تومورهای پانکراس در سگ ها به صورت شایع رخ می دهد؟

متأسفانه، تومورهای پانکراس سگ ها را تحت تأثیر قرار می دهند، اما وقوع این بیماری، صرف نظر از نوع خاص، در سگ ها نادر در نظر گرفته می شود. شایع ترین نوع سرطان لوزالمعده در سگ ها انسولینوم است و پس از آن آدنوکارسینوم پانکراس اگزوکرین است.

اگرچه تومورهای لوزالمعده در این حیوانات نادر است، اما هنوز برای صاحبان سگ مهم است که از وضعیت و علائم همراه با بیماری آگاه باشند تا امکان تشخیص زودتر و درمان احتمالی را فراهم کنند.

 

علائم سرطان پانکراس در سگ ها :

همانطور که گفته شد، علائم مرتبط با سرطان پانکراس در سگ ها بسته به نوع خاص تومور، متفاوت است.

انسولینوم باعث تولید بیش از حد انسولین در سگ می شود و در نتیجه سطح قند خون پایین می آید و می تواند علائمی مانند کاهش انرژی، بی میلی به حرکت و بازی و غش ایجاد کند. قند خون پایین همچنین می تواند منجر به لرزش، گیجی و تشنج شود.

از سوی دیگر، آدنوکارسینوم ها منجر به تولید بیش از حد آنزیم های گوارشی از پانکراس می شوند و می توانند علائم پانکراتیت (التهاب شدید پانکراس) را تقلید کنند. این امر شامل کاهش اشتهای حیوان، استفراغ زیاد، بی حالی، درد شدید شکم و کاهش وزن پیشرونده است.

علائم دیگری مانند لنگش یا مشکل در تنفس را می توان در سگ های مبتلا به سرطان پانکراس مشاهده کرد که تومور به ریه ها یا استخوان متاستاز داده است.

 

آیا تومور پانکراس در سگ قابل درمان است؟

درمان سرطان پانکراس به نوع و مرحله سرطان در زمان تشخیص بستگی دارد. انسولینوم ها را می توان با جراحی برداشت، به خصوص اگر متاستاز هنوز شروع نشده باشد.

جراحی همچنین بهترین گزینه درمانی برای موارد آدنوکارسینوم پانکراس است. با این حال، روش برداشتن آدنوکارسینوم با جراحی پیچیده‌تر است و در شرایط خاص، ممکن است نیاز به برداشتن بخش‌هایی از روده کوچک باشد. شیمی درمانی در درمان آدنوکارسینوم پانکراس در سگ ها موثر نیست.