درمان انگل های روده ای گربه ها

اسهال یک مشکل بهداشتی رایج در گربه ها است. شدت اسهال بسته به علت آن می تواند از مدفوع نرم تا اسهال آبکی یا خونی کامل متغیر باشد. در گربه ها، یکی از شایع ترین علل اسهال، انگل های روده ای هستند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در برخی مناطق جغرافیایی شیوع عفونت انگلی به 45 درصد می رسد. این بدان معناست که تقریباً نیمی از گربه‌ها در مناطق خاصی به حداقل یک گونه انگل روده ای آلوده هستند. با تعداد زیاد و روبه افزایش گربه های ولگرد در بیشتر مکان ها، کنترل انتقال انگل می تواند چالش برانگیز باشد.

 

انواع کرم های روده ای در گربه ها :

چندین انگل گوارشی (GI) گربه ها را تحت تأثیر قرار می دهند، اما آنها را می توان به دو نوع اصلی دسته بندی کرد : انگل های کرمی و انگل های تک یاخته ای.

 

انگل های کرمی، کرم هایی هستند که در داخل مجرای روده گربه ها باقی می مانند. تغذیه آن ها از بافت های گربه و غذای خورده شده توسط آن ها می باشد. آنها خود را به دیواره روده می چسبانند و باعث آسیب و التهاب می شوند که اغلب منجر به اسهال می شود.

از سوی دیگر، انگل های تک یاخته ای موجودات تک سلولی هستند که به پوشش خارجی دیواره روده حمله کرده و به آن نفوذ می کنند. آنها تکثیر می شوند و سلول های موجود در امتداد پوشش مخاطی روده را آلوده می کنند و باعث آسیب و اسهال می شوند.

 
 

درمان و مدیریت کرم های روده ای در گربه ها :

بیشتر عفونت های حاصل از انگل های کرمی را می توان با داروهای رایج انگل زدا درمان کرد. یک سری درمان معمولا هر 2 هفته یکبار برای حداقل 3 تا 4 دوز انجام می شود تا عفونت به طور کامل ریشه کن شود. برای از بین بردن کرم های نواری به دوز روزانه مداوم داروی انگل زدا نیاز است.

انگل های تک یاخته ای با داروهای ضد تک یاخته مانند مترونیدازول درمان می شوند. اکثر موارد عفونت تک یاخته ای را می توان در حدود 5-7 روز پس از مصرف دارو به طور کامل ریشه کن کرد، اما برخی از گونه ها مانند Giardia sp. می توانند نسبت به داروها مقاوم شوند و به درمان طولانی تری نیاز دارند.

نظافت و بهداشت خوب موثرترین راه برای مدیریت و کنترل انتشار انگل های روده ای در گربه ها، به ویژه در خانواده های چند گربه ای است. اطمینان از اینکه آب و ظرف ها غذا حاوی آلاینده نیستند اغلب برای جلوگیری از انتقال این انگل ها کافی است.

دوزهای منظم انگل زدا به جلوگیری از عفونت کرم های روده ای در گربه ها کمک می کند. برای بچه گربه ها، انگل زدایی از حدود 6-8 هفتگی شروع می شود و هر 2 هفته یکبار و در مجموع حداقل 4 دوز انجام می شود.

گربه های بالغ بسته به میزان مواجهه و عوامل خطر، باید هر 3 تا 6 ماه یکبار انگل زدایی شوند. برای کنترل عفونت کرم نواری، درمان انگل خارجی برای کک نیز لازم است تا از گسترش بیشتر عفونت جلوگیری شود.