مسمومیت حیوانات خانگی با "زایلیتول"

زایلیتول یک ماده شیمیایی بسیار سمی برای سگ ها به شمار می رود. متأسفانه، این ماده یک افزودنی رایج برای بسیاری از محصولاتی است که توسط انسان ها استفاده می شود  مانند قهوه، چای، آب نبات، کره بادام زمینی، محصولات دندانپزشکی، داروها و مکمل ها.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  سگ ها ممکن است با مصرف زایلیتول دچار مسمومیت شوند زمانی که صاحبان آنها ناآگاهانه به آنها مواد غذایی حاوی زایلیتول را پیشنهاد می کنند.

یکی از نگرانی‌های ویژه در این میان کره بادام زمینی است که یک خوراکی محبوب برای سگ‌ها است. همیشه خواندن برچسب محصولات را جزء عادت های خود قرار دهید. کره بادام زمینی کم کالری ممکن است یکی از مواد تشکیل دهنده آن زایلیتول باشد.

زایلیتول به طور طبیعی در بسیاری از میوه ها و سبزیجات مانند سیب، هویج و تمشک وجود دارد. با این حال، مقدار زایلیتول در این موارد بسیار ناچیز است و سگ‌ها باید مقدار زیادی از آن مواد خوراکی را بخورند تا آنها را دچار مسمومیت کند .

اگر فکر می کنید حیوان خانگی شما ماده ی خوراکی  که حاوی زایلیتول است را خورده است، باید در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

همچنین دامپزشکان آنلاین وبسایت دامپزشک می توانند به شما دستورالعمل هایی را در مورد اینکه چه کاری انجام دهید تا بتوانید شرایط را کنترل نمایید، به شما ارائه دهند.

 

 

علائم مسمومیت با زایلیتول عبارتند از:

بی حالی

ضعف

لرزش

استفراغ

تشنج

زردی

کما

مرگ

 

سایر شیرین کننده هایی که ممکن است به آب میوه های تجاری اضافه شوند عبارتند از اریتریتول، سوکرالوز، استویا، شیرین کننده میوه راهب و ساخارین. اگرچه این شیرین کننده های مصنوعی برای حیوانات خانگی سمی نیستند، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به ناراحتی های دستگاه گوارش از جمله اسهال شود.