اطلاعات دارویی "سیکلوسپورین"

مهم است که قبل از دادن دارو به حیوان خانگی خود، کاربردها و عوارض جانبی آن را مطالعه کنید. این مقاله اطلاعات دارویی به منظور یافتن درک خوبی از آنچه آتوپیکا (سیکلوسپورین) برای آن استفاده می شود، نحوه عملکرد آن و عوارض جانبی احتمالی آن در گربه ها و سگ ها به شما ارائه می دهد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، همیشه قبل از دادن هرگونه دارویی به حیوان خانگی خود با دامپزشک مشورت کنید.

 

1- نام دارو:

سیکلوسپورین

 

2- نام تجاری:

آتوپیکا

 

3- نحوه توزیع:

فقط با نسخه

 

4- فرم ها:

قرص 10 میلی گرم، قرص 25 میلی گرم، قرص 50 میلی گرم، قرص 100 میلی گرم

 

5- نوع و طبقه دارو:

سرکوب کننده سیستم ایمنی، مهارکننده کلسینورین

 

 

6-  موارد استفاده در سگ و گربه:

سیکلوسپورین برای درمان التهاب و بیماری های ناشی از سیستم ایمنی در سگ ها و گربه ها استفاده می شود. به طور خاص، برای درمان درماتیت آلرژیک، اختلالات خود ایمنی، فیستول پری آنال، بیماری التهابی روده، ترومبوسیتوپنی با واسطه ایمنی و کم خونی همولیتیک خودایمنی استفاده می شود.

 

7- چگونه کار می کند:

سیکلوسپورین به سیکلوفیلین متصل می شود و کلسینئورین را مهار می کند که عملکرد سلول های T را مهار می کند.

 

8- عوارض جانبی  :

سیکلوسپورین در دوزهای کم توسط حیوانات خانگی به خوبی تحمل می شود. با این حال، در دوزهای بالا، عوارض جانبی معمولاً گوارشی (استفراغ، اسهال و بی اشتهایی) است. عوارض جانبی غیر معمول شامل اوتیت (عفونت گوش)، هیپرپلازی لثه، التهاب لثه، سمیت کبدی، واکنش های آنافیلاکتیک، نفروپاتی و لرزش است.

 

9- تداخلات دارویی:

سیکلوسپورین با داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (مانند آزاتیوپرین)، آنتی اسیدها (مانند فاموتیدین)، ضد قارچ ها (مانند گریزئوفولوین و کتوکونازول) و برخی آنتی بیوتیک های مبتنی بر سولفا توصیه نمی شود. همچنین باید از مصرف آن با داروهای ضد تشنج (مانند فنوباربیتال) و برخی داروهای قلبی (مانند دیگوکسین) اجتناب شود.

 

10- اظهارات احتیاطی:

در بیماران مبتلا به نئوپلازی بدخیم (سرطان) باید از مصرف سیکلوسپورین اجتناب شود. در حیوانات خانگی مبتلا به بیماری کبدی یا کلیوی باید با احتیاط مصرف شود.