مصرف نان در سگ ها

نان یک غذای اصلی است که معمولاً در اکثر خانه ها در سرتاسر جهان یافت می شود و توسط اکثر مردم به صورت روزانه مصرف می شود. نان معمولاً در بسیاری از غذاهای رایج مانند ساندویچ، پاستا و سوپ گنجانده می شود و طعم، انواع و اقسام مختلفی دارد. انسان‌ها در سال 2019 حدود 100 میلیون تن نان مصرف کردند و انتظار می‌رود این میزان افزایش  یابد.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، نان یکی از غذاهای رایج انسانی است که صاحبان سگ ها آن را با سگ های دوست داشتنی خود به اشتراک می گذارند. اما آیا نان برای سگ ها مفید است یا خیر؟

 

آیا نان برای سگ خوب است؟

ارزش غذایی یک نان عمدتاً به دلیل محتوای کربوهیدرات بالای آن است. قابلیت هضم بالای نان، آن را به منبعی عالی از انرژی در دسترس تبدیل کرده است. یک نان کوچک برای سگ ها می تواند انرژی کافی برای فعالیت های مختلف را فراهم کند.

نان همچنین منبع خوبی از فیبر غذایی است. برخی از انواع نان ها، مانند نان سبوس دار، دارای فیبر بالایی هستند که به حفظ سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می کنند. فیبر غذایی جابه جایی غذای خورده شده را در طول دستگاه گوارش تنظیم می کند و به کنترل اسهال و یبوست در سگ ها کمک می کند.

جزء فیبر نامحلول نان دارای خواص پری بیوتیک است و به عنوان غذا برای میکرو فلور روده سگ عمل می کند. تخمیر فیبر نامحلول توسط باکتری های مفید در روده، اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تولید می کند که انرژی سلول های موجود در روده را تامین می کند.

با وجود انرژی ای که نان فراهم می کند، حاوی چربی بسیار کمی نیز می باشد که آن را به گزینه ای ایده آل برای درمان سگ هایی تبدیل می کند که مشکلات سلامتی مانند نارسایی کبد و مشکلات قلبی دارند. دادن نان به سگ باعث افزایش کلسترول خون نمی شود و می تواند به درمان یا مدیریت مشکلات کیسه صفرا کمک کند. همچنین خطر ابتلای سگ شما به پانکراتیت در اثر خوردن نان بسیار کم است.

نان همچنین می تواند با ویتامین ها و مواد معدنی مختلف غنی شود که می تواند به عملکردهای مختلف بدن کمک کند. ویتامین های B موجود در نان به حفظ سلامت پوست و اعصاب و جلوگیری از کم خونی در سگ کمک می کند. مواد معدنی کمیاب مانند کلسیم و فسفر برای حفظ سلامت استخوان ها و مفاصل ضروری هستند.

به طور کلی، دادن نان به سگ بی خطر است. این ماده دارای هیچ جزء سمی نیست که بتواند باعث مشکلات جدی سلامتی شود، و دارای مواد مغذی است که حتی می تواند به تامین نیازهای غذایی روزانه سگ کمک کند.

 

نکاتی که باید قبل از دادن نان به سگ خود در نظر بگیرید :

نان به دلیل محتوای کربوهیدرات بالایی که دارد می تواند منبع بسیار خوبی برای انرژی باشد، اما دادن بیش از حد آن به سگ ها ممکن است بیشتر از اینکه مفید باشد ضرر داشته باشد. کربوهیدرات ها منبع خوبی از انرژی هستند زیرا اولین ماده مغذی هستند که توسط بدن متابولیزه می شوند تا سوخت فعالیت های روزانه سگ را فراهم کنند. با این حال، اگر یک سگ بیشتر از مقدار مورد نیاز کربوهیدرات دریافت کند، مقدار اضافی آن به شکل چربی در بدن ذخیره می شود.

دادن نان بیش از حد به سگ ها در نهایت می تواند منجر به افزایش وزن و چاقی شود. سگ های دارای اضافه وزن و چاقی، در معرض خطر ابتلا به مشکلات جدی سلامتی مانند دیابت شیرین و مشکلات مختلف قلبی هستند. آنها همچنین مستعد ابتلا به استئوآرتریت هستند، یک بیماری مفصلی دردناک در سگ ها که اغلب برای کنترل و مدیریت به دارو و مکمل های مادام العمر نیاز دارد.

 

مصرف بیش از حد نان نیز می تواند عملکرد دستگاه گوارش را به دلیل محتوای فیبر بالا مختل کند. فیبر رژیمی، اگر به مقدار مناسب داده شود، به حفظ سلامت مناسب دستگاه گوارش کمک می کند. با این حال، مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به یبوست شود. اگر یبوست تشخیص داده نشود و درمان نشود، می تواند منجر به انسداد روده شود و ممکن است برای رفع این مشکل، نیاز به مداخله جراحی وجود داشته باشد.

یکی دیگر از مشکلات رایج سلامتی مرتبط با نان، حساسیت غذایی است. در حالی که نان به طور کلی بی خطر است، گندم موجود در آن می تواند باعث واکنش آلرژیک در سگ ها شود. آلرژی غذایی به گندم می‌تواند به دو صورت علائم گوارشی یا پوستی ظاهر شود. تظاهرات پوستی شکل رایج آلرژی غذایی در سگ ها است که با علائمی مانند خارش و التهاب شدید پوست و عفونت های ثانویه ظاهر می شود. علائم گوارشی اغلب شامل استفراغ و اسهال کنترل نشده است.

 

راه های ایمن برای دادن نان به سگ خود  :

علیرغم خطرات ذکر شده برای سلامتی، دادن نان به صورت روزانه هنوز بسیار ایمن است، مشروط بر اینکه به مقدار زیاد و به طور منظم انجام نشود. سگ ها برای حفظ سلامتی خود نیاز به یک رژیم غذایی متعادل دارند. یک رژیم غذایی خوب فرموله شده متشکل از پروتئین، چربی، کربوهیدرات، ویتامین و مواد معدنی برای تامین نیازهای غذایی روزانه سگ مهم است. دادن نان به عنوان تنها منبع تغذیه هرگز توصیه نمی شود، زیرا نمی تواند نیازهای غذایی سگ ها را برآورده کند، حتی اگر نان با ویتامین ها و مواد معدنی مختلف غنی شده باشد.

بهترین راه برای دادن نان به سگ اینست که آن را در وعده های کوچک و ترجیحاً به عنوان تشویقی به سگتان بدهید. بیشتر سگ ها طعم نان را دوست دارند و اگر به عنوان غذا به آنها داده شود، می تواند به عنوان یک پاداش تقویت کننده مثبت در طول آموزش عمل کند.

از دادن نان های حاوی میوه ها یا مواد سمی برای سگ ها مانند کشمش و برخی مغزها باید اجتناب شود.

از دادن خمیر نان به سگتان باید خودداری کنید. سیستم گوارشی سگ محیط مناسبی را برای انبساط خمیر نان فراهم می کند. اگر سگ خمیر نپخته را بخورد، می تواند در داخل معده یا روده منبسط شود و باعث ناراحتی شدید، سوء هاضمه یا انسداد شود.