همه چیز در رابطه با رژیم غذایی وگان در سگ ها

رژیم های غذایی وگان در دهه گذشته در بین بسیاری از مردم بسیار محبوب شده است. با این حال، اختلاف نظرها و نظرات متضاد زیادی پیرامون آنها وجود دارد. این بحث به تغذیه سگ هایی که صاحبین گیاهخوار دارند نیز راه پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، بحث در مورد رژیم غذایی وگان به عنوان یک رژیم غذایی جایگزین برای سگ ها در بین بسیاری از صاحبان حیوانات خانگی مطرح شده است و مانند رژیم های غذایی وگان برای  انسان ها، نظرات متناقضی در این مورد در میان صاحبان حیوانات خانگی، دامپزشکان و متخصصان تغذیه سگ وجود دارد. در این مقاله به طور مفصل در مورد پیامدهای رژیم گیاهخواری برای سلامت سگ ها صحبت خواهیم کرد.

 

رژیم وگان چیست و چرا محبوب است؟

رژیم گیاهخواری رژیمی است که کاملاً از غذاها و محصولات گیاهی تشکیل شده است. هر گونه غذا یا مواد غذایی مشتق شده از حیوانات مانند لبنیات، گوشت و تخم مرغ در رژیم غذایی وگان ممنوع است. این رژیم غذایی خاص عمدتاً از میوه ها، سبزیجات، دانه ها، آجیل و لوبیا برای رفع نیازهای غذایی روزانه تشکیل شده است.

رژیم های غذایی وگان در چند دهه گذشته برای انسان ها محبوب شده است. دیابت و بیماری های قلبی از جمله مهمترین علل مرگ و میر در انسان ها به شمار می رود که مهمترین عامل خطر آن رژیم غذایی نامناسب می باشد. جایگزین های غذایی، به ویژه آنهایی که می توانند به طور موثر سطح قند خون را تنظیم کرده و کلسترول را کنترل کنند، به عنوان بخشی از مدیریت غذایی توصیه شده است.

آگاهی روزافزون نسبت به رفاه حیوانات نیز به محبوبیت رژیم وگان در بین حیوانات کمک کرده است. برخی از افرادی که از رژیم غذایی گیاهخواری حمایت می کنند، آن را به عنوان راهی برای حمایت از رفاه حیوانات معرفی می کنند، زیرا معتقدند که صنعت غذای حیوانات، همراه با سایر محصولات حیوانی، رفاه حیوانات مربوطه را به خطر می اندازد.

با وجود اینکه نشان داده شده است که رژیم غذایی گیاهخواری به مدیریت و پیشگیری از برخی مشکلات جدی سلامت کمک می کند، هنوز ظرفیت آن برای برآورده کردن حداقل نیازهای غذایی مورد سوال است.

 

 

فواید تغذیه ای رژیم وگان :

بخشی از دلیل محبوب شدن رژیم وگان این بود که قرار است به مدیریت و حفظ سلامتی مناسب بدون به خطر انداختن تغذیه اصلی کمک کند. از آنجایی که رژیم‌های وگان عمدتاً گیاهی هستند، بیشتر وعده‌های غذایی سرشار از فیبر و نشاسته هستند، مواد مغذی مهمی که به تنظیم حمل و نقل غذا در طول دستگاه گوارش کمک می‌کنند، که به کنترل علائم اسهال و یبوست نیز کمک می‌کند.

 فیبر غذایی همچنین نشان داده است که به طور موثر متابولیسم گلوکز را تنظیم می کند و سطح قند خون را کنترل می کند و می تواند در بیماران دیابتی بسیار مفید باشد. فیبر همچنین به حفظ میکروبیوم روده کمک می کند .

رژیم های وگان همچنین می توانند منبع خوبی از مواد مغذی مانند پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی باشند. سویا یک منبع پروتئین گیاهی عالی است که حاوی آمینو اسیدهای ضروری برای سنتز پروتئین می باشد. سبزیجاتی مانند اسفناج سرشار از مواد معدنی کمیاب مانند آهن هستند که به عملکردهای فیزیولوژیکی مختلف بدن کمک می کند.

 

آیا رژیم وگان برای سگ ها بی خطر است؟

انسان‌ها ممکن است بتوانند سلامت خود را در یک رژیم غذایی سخت گیاهی حفظ کنند، اما این موضوع را نمی‌توان در مورد سگ‌ها نیز بیان کرد. سگ ها و انسان ها شباهت های زیادی دارند، اما ظرفیت های گوارشی آنها تفاوت های کلیدی خاصی دارد. به همین دلیل است که برخی از مواد غذایی و داروهایی که برای انسان کاملاً بی خطر هستند می توانند در سگ ها سمی و کشنده باشند.

غذاهای گیاهی در مقایسه با محصولات غذایی حیوانی دارای خواص ساختاری و شیمیایی متفاوتی هستند و به همین دلیل به آنزیم های گوارشی مختلفی نیاز دارند تا به مولکول های قابل جذب تجزیه شوند. سیستم گوارش انسان به گونه ای تکامل یافته است که می تواند مواد مغذی را از مواد غذایی گیاهی هضم و جذب کند. این در مورد سیستم گوارش سگ ها صدق نمی کند.

سیستم گوارش سگ حول هضم غذاهایی که عمدتاً پروتئین و کربوهیدرات دارند ساخته شده است. بیشتر غذاهای گیاهی دارای سلولز هستند. آنزیم های گوارشی که معده و لوزالمعده تولید می کنند می توانند مولکول های پروتئین و کربوهیدرات را هضم و تجزیه کنند، اما حداقل ظرفیت برای تجزیه سلولز را خواهند داشت.

اگر سگی تحت رژیم غذایی سخت گیاهخواری قرار گیرد، بیشتر غذایی که می خورد هضم نمی شود و مواد مغذی به درستی برای استفاده توسط بدن جذب نمی شود. به زبان ساده، علیرغم اینکه اکثر غذاهای گیاهی بسیار مغذی هستند، اگر به درستی هضم و جذب نشوند، به تامین نیازهای غذایی روزانه سگ کمکی نمی کنند. هر ماده مغذی که انسان از رژیم های غذایی مبتنی بر وگان دریافت می کند ممکن است در سگ ها موجود نباشد.

یک رژیم گیاهخواری طولانی مدت در سگ ها در واقع می تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. اگر نیازهای غذایی روزانه برآورده نشود، می تواند منجر به سوء تغذیه و کمبودهای مختلف ویتامین و مواد معدنی شود. فیبر زیاد در رژیم غذایی سگ ها نیز می تواند منجر به یبوست و مشکلات گوارشی شود.

 با این حال، شرایطی نیز وجود دارد که در آن رژیم غذایی گیاهی ممکن است برای سگ شما مفید باشد. آلرژی غذایی به پروتئین حیوانی، وضعیتی که معمولاً در سگ ها گزارش می شود، ممکن است با جایگزین کردن رژیم غذایی گیاهی با موفقیت مدیریت شود، مشروط بر اینکه سایر نیازهای تغذیه ای به درستی برآورده شوند.