3 علت شایع بی اشتهایی در گربه ها

3 علت شایع بی اشتهایی در گربه ها

همه ما می‌دانیم که گربه‌ها گاهی اوقات می‌توانند «سرسخت» باشند، و شیطنت‌های آنها همیشه ما را نگران می کند !

بی اشتهایی چیست؟

بی اشتهایی زمانی است که حیوان خانگی شما کاهش اشتها یا از دست دادن میل به خوردن دارد. حیوانات خانگی همچنین ممکن است مشکلاتی داشته باشند که آنها را از خوردن باز می دارد (مانند شکستگی فک یا بیماری شدید دندانی) حتی اگر گشنه باشند نمیتوانند .

به این بی اشتهایی کاذب گفته می شود، زیرا آنها در واقع اشتها و تمایل زیادی به خوردن دارند، اما به دلیل شرایطشان به سادگی از خوردن غذا جلوگیری می کنند. هم بی اشتهایی و هم بی اشتهایی کاذب باعث کاهش مصرف غذا می شوند و می توانند منجر به سوء تغذیه و سایر مشکلات سیستمیک، به ویژه در گربه ها شوند.

 

علت بی اشتهایی در گربه ها چیست؟

متأسفانه بی اشتهایی در گربه ها یک علامت بسیار غیر اختصاصی است. با این حال، زمانی که بیش از 24 ساعت طول بکشد، بی اشتهایی می تواند نشان دهنده یک مشکل جدی باشد. گربه ها تمایل دارند بیماری را پنهان کنند و تنها علامتی که صاحب آن ممکن است تشخیص دهد از دست دادن اشتها است.

3 علت رایج حذف وعده غذایی در گربه ها عبارتند از:

رفتاری:

استرس - اختلال در روال عادی زندگی می تواند اثرات زیادی بر روی برخی از گربه ها داشته باشد. سفر ، اعضای جدید خانه ( یا حیوانات خانگی !)، جابجایی، یا تغییرات روتین می تواند استرس کافی ایجاد کند که گربه های حساس تر برای مدت کوتاهی از غذای خود اجتناب کنند. این نوع رفتار معمولاً کوتاه مدت است و اگر در مکانی آرام و امن با غذایی که می‌دانید حیوان خانگی شما دوست دارد به او داده شود، برطرف می‌شود.

فقدان بو - گربه ها بیشتر به دلیل بوی غذا به سمت خوردن تشویق می شوند تا طعم . هنگامی که حس بویایی آنها به دلایلی تحت تأثیر قرار گرفته باشد، میل آنها به خوردن کاهش می یابد.

تغییر رژیم غذایی - گربه‌ها می‌توانند خیلی حساس باشند، بنابراین اگر سعی کرده‌اید رژیم غذایی گربه خود را تغییر دهید و متوجه شده‌اید که گربه‌تان به مدت 24 ساعت به غذای جدید علاقه‌ای ندارد، مطمئن شوید که اجازه دسترسی به رژیم غذایی را می‌دهید که می‌دانید از آن لذت می‌برند.

*نکته: اگر به هر دلیلی غذای حیوان خانگی خود را تغییر می‌دهید، بهتر است با افزودن رژیم غذایی جدید به مقدار افزایش در طی 1 تا 2 هفته، به آرامی تغییر دهید. تغییر ناگهانی رژیم غذایی می تواند منجر به علائم گوارشی مانند اسهال و استفراغ شود .

 

بیماری سیستمیک:

عفونت سیستمیک - عفونت های ویروسی، باکتریایی یا انگلی سیستمیک می توانند باعث بی اشتهایی شوند. تب یکی از علل شایع بی اشتهایی در گربه ها است که می تواند باعث بی حالی عمومی نیز شود. اغلب این در گربه‌هایی دیده می‌شود که ممکن است اخیراً درگیر شده باشند و آبسه یا زخم‌های عفونی دیگری داشته باشند.

سرطان - انواع متعددی از سرطان می تواند منجر به کاهش اشتها یا عدم اشتهای حیوان خانگی شود. این امر به ویژه در حیوان خانگی که علیرغم تغذیه خوب، وزن خود را کاهش می یابد بسیار مهم است.

قرار گرفتن در معرض سموم مانند خوردن نیلوفرها

درد:

بیماری های دهان مانند بیماری پریودنتال شدید ، تومور دهان یا اختلال عملکرد هنگام جویدن یا بلع

ناراحتی شکمی ناشی از بیماری یا انسداد دستگاه گوارش (بدن خارجی یا یبوست )

درد عضلانی اسکلتی یا عصبی ناشی از آسیب

من نگران هستم که گربه ام مریض باشد و غذا نمی خورد. باید چکار کنم؟

جستجوی مراقبت های دامپزشکی در اوایل دوره بی اشتهایی حیوان خانگی شما می تواند شانس داشتن یک نتیجه مثبت را افزایش دهد. اگر گربه بالغ شما به مدت 18 تا 24 ساعت چیزی نخورده است، یا یک بچه گربه جوان طی 12 ساعت چیزی نخورده است، سریعا با سامانه دامپرشک تماس بگیرید .

دامپزشک شما احتمالاً یک معاینه کامل انجام می دهد، از جمله نگاه کردن به دهان حیوان خانگی شما، گوش دادن به قلب و ریه های او، احساس درد یا ناراحتی در شکم و اندازه گیری درجه حرارت. بسته به یافته های معاینه دامپزشک و سابقه گربه، آزمایشات مختلفی ممکن است توصیه شود. اغلب این آزمایش‌ها شامل شمارش کامل خون (CBC)، شیمی خون ، آزمایش ادرار ، آنالیز مدفوع یا حتی آزمایش‌های پیشرفته‌تر مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی است.

 

احتمالاً برای رسیدگی به علت اصلی بی اشتهایی گربه، درمان توصیه می شود. هدف از درمان یا گزینه های مراقبت حمایتی کمک به حیوان خانگی شما برای بازگشت به حالت سالم و بازیابی عادات غذایی عادی در سریع ترین زمان ممکن خواهد بود.

 

چرا مداخله سریع اینقدر مهم است؟

در گربه‌ها، وضعیتی به نام لیپیدوز کبدی زمانی ایجاد می‌شود که آنها برای چند روز بدون غذا باشند. این یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که باعث نارسایی کبد می شود . این بیماری بیشتر در گربه های بی اشتها چاق و دارای اضافه وزن رخ می دهد که نیاز به مراقبت و مداخله حمایتی تهاجمی دارد. رسیدگی سریع به هرگونه کاهش در عادات غذایی یا اشتها می تواند خطر ابتلا به این بیماری را به حداقل برساند و در نهایت دوره بهبودی را برای حیوان خانگی شما کمتر کند. در صورت شک، از سامانه دامپزشک راهنمایی بگیرید تا مطمئن شوید که حیوان خانگی شما مراقبت لازم را دریافت می کند .