علت تب در سگ چیست؟

اگر نگران هستید که حیوان خانگی شما احساس خوبی نداشته باشد، یک سوال طبیعی که به ذهن می رسد این است که "آیا سگ من تب دارد؟" اگر بالا باشد، یعنی چه؟ چه نوع مشکلاتی می تواند باعث تب شود و در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهید؟ موارد زیر را دنبال کنید تا با دلایل احتمالی دمای بالا در حیوان خانگی خود آشنا شوید.

تب در مقابل هایپرترمی

دمای طبیعی سگ بین 37.5 تا 39 درجه سانتیگراد است. دمای 39.5  یا بالاتر نشان دهنده بیماری همراه با تب یا هیپرترمی است.

تب به عنوان افزایش دمای حیوان خانگی به دلیل تغییر در "نقطه تنظیم" آنها تعریف می شود، جایی که بدن فکر می کند باید دمای بالاتر از حد طبیعی داشته باشد و در پاسخ افزایش می یابد.

هایپرترمی به عنوان افزایش دمای حیوان خانگی به دلیل تأثیرات گرمای خارجی تعریف می شود.

تب اغلب به دلیل یک بیماری یا بیماری زمینه ای است. به عنوان یک مکانیسم دفاعی، بدن به خود می‌گوید که دمای خود را افزایش دهد تا از طریق مسیرهای پیچیده مختلف به مبارزه با بیماری کمک کند.

ما اغلب حیوانات خانگی خود را با درجه حرارت بالا می بینیم که از نظر پزشکی تب نیست، بلکه هایپرترمی هستند. در موارد هایپرترمی، دمای بالا حیوان خانگی به دلیل پاسخ ایمنی نیست، بلکه به دلیل عدم توانایی در خنک کردن مناسب خود است. این در شرایطی مانند قرار گرفتن حیوان خانگی در ماشین داغ، فعالیت بیش از حد، یا قرار گرفتن طولانی مدت در بیرون از خانه در زیر نور خورشید اتفاق می افتد.

یک مثال متداول از اینکه چگونه حیوانات خانگی با تب در مقابل هایپرترمی متفاوت به نظر می رسند این است که حیوان خانگی تب دار اغلب می لرزد، در حالی که حیوان خانگی گرمازا اغلب نفس نفس می زند، مضطرب یا ضعیف به نظر می رسد. دمای آنها ممکن است در این مثال یکسان باشد، اما علل زمینه ای و درمان می تواند کاملا متفاوت باشد.

علائم تب چیست؟

به دلیل تغییر در شرایط داخلی، حیوانات خانگی تب دار اغلب بیش از حد گرم به نظر نمی رسند. علائم تب در سگ ها می تواند شامل موارد زیر باشد:

 

  • بی حالی/ افسردگی
  • لرزیدن
  • کاهش اشتها
  • کاهش مصرف آب
  • سرفه کردن
  • استفراغ
  • کاهش ادرار
  • دمای بالای.39.5 درجه در هنگام استراحت بی سر و صدا

دلایل تب در سگ چیست؟

اگرچه بسیاری از عوامل مختلف می توانند باعث تب شوند، رایج ترین دسته ها عبارتند از:

عفونت - انواع مختلف عفونت‌هایی که معمولاً باعث تب می‌شوند عبارتند از: باکتری، ویروس، قارچ، بیماری منتقله از کنه و برخی بیماری‌های انگلی. برخی از نمونه های این بیماری ها عبارتند از: ذات الریه، پاروویروس، ویروس دیستمپر، لپتوسپیروز، عفونت کلیه، عفونت رحم و بیماری لایم.

التهاب - این نشان دهنده یک پاسخ التهابی بزرگ در بدن است که لزوماً با عفونت مرتبط نیست. انواع مختلف بیماری های خودایمنی یا التهاب زمانی که بدن پاسخ ایمنی خود را افزایش می دهد می تواند باعث تب شود. نمونه هایی از این موارد عبارتند از لوپوس، کم خونی همولیتیک ناشی از سیستم ایمنی و سایر بیماری ها مانند مننژیت با واسطه ایمنی.

نئوپلازی - سرطان باعث التهاب شدید در بدن و همچنین مشکلات ثانویه می شود (مثلاً عفونت)

واکنش یا سمیت دارویی - واکنش دارویی (آلرژی) یا سمیت به سم شناخته شده می تواند باعث تب شود.

واکسیناسیون - به دلیل تحریک عمدی سیستم ایمنی، واکسن ها اغلب 1-2 روز پس از تزریق باعث تب خفیف می شوند. این در اکثر موارد یک عارضه جانبی طبیعی در نظر گرفته می شود. (برای واکسیناسیون ایمن حیوانات خانگی در منزل کلیک کنید )

تب در سگ چگونه درمان می شود؟

درست مانند انسان ها، علت اصلی تب اغلب تمرکز درمان حیوانات خانگی تب دار است. اگر عفونتی مانند بیماری باکتریایی یا قارچی آشکار شود، احتمالاً آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ شروع می شود. در موارد بیماری ویروسی، مراقبت های حمایتی آغاز می شود، دقیقاً مانند نحوه درمان آنفولانزای انسانی با استراحت و مایعات. در برخی موارد ممکن است از داروهای ضد ویروسی نیز استفاده شود.

در موقعیت‌های دیگر، مانند سرطان، بیماری خودایمنی یا واکنش دارویی، برنامه‌های درمانی بسیار خاصی برای هر حیوان خانگی شکل می‌گیرد. اینها بر اساس روند دقیق بیماری و همچنین ظاهر بالینی آنها طراحی شده است. درمان ممکن است از بستری شدن در بیمارستان با مایعات و داروها تا درمان سرپایی با چیزهایی مانند استروئیدها یا داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی متغیر باشد.

با این حال، در هر صورت، تب نشانه ای است که باید به دنبال مراقبت های دامپزشکی بود. برای تعیین علت اصلی تب حیوان خانگی شما باید از خدمات دامپزشکی استفاده شود تا درمان مناسب در اسرع وقت شروع شود. مداخله زودهنگام می تواند برای جلوگیری از کم آبی، سوءتغذیه و کمک به بازگشت سریع و ایمن حیوان خانگی به حالت عادی بسیار مفید باشد.

 

چند کلمه در مورد هایپرترمی (گرمازدگی) در سگ ها

در موارد گرمازدگی ، بسیار مهم است که حیوان خانگی بلافاصله مراقبت های اورژانسی دریافت کند. از قضاوت خود برای کمک به تشخیص این موضوع استفاده کنید:

  1. آیا حیوان خانگی به وضوح نفس نفس می زند و بیش از حد گرم شده است؟
  2. آیا هوشیار هستند یا به کما رفته اند (گرما زدگی شدید)؟
  3. آیا آنها در یک محیط گرم بودند که احتمال گرمای بیش از حد وجود دارد؟
  4. آیا آنها با لثه کم رنگ یا تیره به وضوح تحت فشار ظاهر می شوند؟
  5. اگر سوالی وجود دارد که حیوان خانگی شما ممکن است بیش از حد گرم شده باشد، فوراً آنها را نزد دامپزشک ببرید و با استفاده از آب ولرم یا خنک روی شکم و پنجه‌ها خنک‌سازی کنید.