خون در ادرار گربه

سیستیت یا التهاب مثانه یک بیماری شایع و دردناک در گربه ها است که می تواند باعث ادرار خونی شود. اگر گربه شما تا به حال علائمی از درد هنگام ادرار نشان داده است یا مقدار کمی ادرار در مکان های عجیب و غریب اطراف خانه دفع می کند، به خواندن ادامه دهید تا در مورد تشخیص و درمان سیستیت بیاموزید.

علائم سیستیت در گربه ها

بازدید مکرر از ظرف خاک

درد هنگام ادرار کردن. ممکن است گربه شما برای مدت طولانی ناله کند یا چمباتمه بزند *

زور زدن برای ادرار کردن 

ادرار کردن خون

ادرار مکرر در مکان های غیرمعمول (مثلا روی تخت، زمین)

نظافت بیش از حد اطراف ناحیه تناسلی (زیرا سیستیت باعث درد و سوزش این نقاط نیز می شود)

* بسیار مهم است که این را از علائم مسدود شدن مثانه متمایز کنید!

علل سیستیت در گربه ها

بر خلاف انسان، سیستیت اغلب به دلیل عفونت باکتریایی ایجاد نمی شود. حدود 60 تا 70 درصد سیستیت در گربه ها به عنوان سیستیت ایدیوپاتیک گربه یا FIC طبقه بندی می شود. در این موارد علت مشخص نمی شود. با این حال، همه این گربه ها از علائم ذکر شده در بالا رنج می برند.

سایر علل سیستیت یا ادرار خونی عبارتند از:

عفونت باکتریایی. گربه‌های مسن‌تر که بیماری مزمن کلیوی یا دیابت دارند، اگرچه کمتر رایج هستند، در معرض خطر عفونت هستند.

سنگ مثانه

رشد مثانه مانند تومور یا پولیپ

اگر مشکوک به سیستیت هستید، باید در اسرع وقت در خواست دامپزشک داشته باشید. مثانه مسدود شده یک اورژانس واقعی است. در حالی که سیستیت کاملاً تهدید کننده زندگی نیست، ناراحت کننده است و در برخی موارد ممکن است باعث انسداد با یک پلاگین مجرای ادرار شود.

تشخیص سیستیت در گربه ها

دامپزشک شما گربه شما را معاینه می کند و باید بتواند اندازه مثانه را تعیین کند و انسداد را رد کند. آنها جمع آوری نمونه ادرار را برای جستجوی علائم عفونت، سنگ یا سایر علل زمینه ای مانند دیابت توصیه می کنند. در گربه های مسن تر، آزمایش خون نیز ممکن است توصیه شود.(میتوانید از خدمات سامانه دامپزشک برای انجام نمونه گیری در منزل استفاده کنید )

 

آزمایش‌های بیشتر می‌تواند شامل سونوگرافی مثانه (در صورت مشکوک شدن به سنگ یا پولیپ بسیار حساس)، عکس‌برداری با اشعه ایکس مثانه، و کمتر معمول، بیوپسی مثانه یا سیستوسکوپی باشد.

درمان سیستیت در گربه ها

سیستیت همیشه دردناک است، بنابراین اولویت شماره یک تجویز مسکن است. طیف وسیعی از گزینه ها از مواد افیونی تا ضد التهاب وجود دارد. دامپزشک شما بهترین قاضی در مورد آنچه مناسب است خواهد بود.

گاهی اوقات مایعات به صورت زیر جلدی یا داخل وریدی برای تحریک تخلیه مکرر مثانه تجویز می شود. همچنین، دامپزشک شما ممکن است آب اضافی را در رژیم غذایی برای افزایش مصرف آن در خانه توصیه کند

تغییر رژیم غذایی ممکن است برای برخی از بیماران برای تغییر pH یا کاهش تشکیل کریستال/سنگ مثانه مناسب باشد. برخی از سنگ های مثانه را می توان با یک رژیم غذایی صحیح با موفقیت از بین برد.

آنتی بیوتیک فقط در صورت مشکوک بودن به عفونت مناسب است.

در موارد مداوم FIC ممکن است از داروهای طولانی مدت مانند داروهای ضد اضطراب استفاده شود.

پیشگیری از سیستیت در گربه ها

اگر علت زمینه ای تشخیص داده شود، درمان برای جلوگیری از عود بسیار مهم است. متأسفانه، FIC می تواند یک مشکل عود کننده باشد حتی اگر هیچ بیماری زمینه ای شناسایی نشده باشد.

عوامل خطر برای FIC عبارتند از:

میانسال

اضافه وزن

گربه هایی که کم تحرک هستند و خیلی کم ورزش می کنند

کاهش مصرف آب

یک خانواده چند گربه

پیشگیری از FIC باید شامل رژیم کنترل وزن و در نظر گرفتن عوامل محیطی باشد:

باید دسترسی کافی به ظرف خاک وجود داشته باشد، ترجیحا تعداد گربه ها در خانه +1 باشد. اینها باید در مناطق در دسترس قرار گیرند، اگر خانه بسیار بزرگ است، ممکن است ظرف خاک بیشتری لازم باشد.

اگر یک خانواده چند گربه ای وجود دارد، هرگونه پرخاشگری/قلدری بین گربه باید شناسایی و به حداقل برسد. پرخاشگری می تواند ظریف باشد و مشورت با یک رفتارشناس می تواند مناسب باشد. گربه ها اغلب موجوداتی منزوی هستند و ترجیح می دهند جایی دور از دیگران بخوابند. دادن یک نشیمنگاه امن و یک اتاق آرام به آنها می تواند کمک کند.

استفاده از فرمون های ضد استرس مانند Feliway در اطراف خانه ممکن است کمک کننده باشد. اگر ظن قوی به عوامل استرس زا وجود داشته باشد که به راحتی قابل حل نباشد، ممکن است داروهای ضد افسردگی تجویز شود. اینها معمولاً درمان خط اول نیستند، اما نقشی در کاهش عود FIC طولانی مدت دارند.

اطمینان از یک محیط غنی شده (مانند نوازش و  اسباب بازی ها) و وقت گذاشتن برای بازی با گربه نیز می تواند کمک کننده باشد.

مصرف آب بسیار مهم است. گربه ها را می توان با طعم دادن به آب یا تهیه یک فواره به نوشیدن تشویق کرد. افزودن آب اضافی به رژیم غذایی نیز مناسب است.