بیماری لایم در سگ ها

شاید بدانید که بیماری لایم یک بیماری نگران کننده برای افراد است. اما آیا می دانستید که می تواند روی سگ شما نیز تاثیر بگذارد؟ به خواندن ادامه دهید تا در مورد علائم، درمان و پیشگیری از بیماری لایم در حیوانات خانگی بیشتر بدانید!

علت بیماری لایم در سگ چیست؟

بیماری لایم یک عفونت باکتریایی است که توسط Borrelia burgdorferi ایجاد می شود. این باکتری توسط کنه های Ixodes حمل می شود که معمولا به عنوان "کنه گوزن" یا "کنه پا سیاه" شناخته می شود.

 

بیماری لایم می تواند سگ ها و همچنین افراد، اسب ها و احتمالاً حیوانات دیگر را مبتلا کند. کنه باید 24-48 ساعت به سگ بچسبد تا باکتری منتقل شود. به همین دلیل مهم است که اگر کنه ها را به سگتان (یا خودتان) چسبیده اید، فوراً آن ها را بردارید! بهار و پاییز زمانی است که کنه‌های بالغ بیشتر احتمال دارد عفونت را منتقل کنند، زیرا در آن زمان به طور فعال به دنبال میزبان هستند. اگرچه آنها ترجیح می دهند از آهو، موش پا سفید و موش تغذیه کنند، اما با کمال میل سگ یا انسان را به عنوان میزبان خود می پذیرند.

چگونه کنه را از سگ خود جدا کنیم

اگر یک کنه در سگ خود پیدا کردید، آن را با استفاده از یک ابزار پنس مانند بردارید یا فقط می توانید از دست ها و دستمال کاغذی خود استفاده کنید. از هر گونه پیچ و تاب یا له شدن خودداری کنید، زیرا ممکن است مواد را از کنه خارج کرده و وارد زخم نیش شود.

ناحیه مورد نظر را به آرامی با آب و صابون تمیز کنید و اگر به هر طریقی ملتهب، متورم، عفونی یا نگران کننده به نظر می رسد به دامپزشک مراجعه کنید. از زدن هر گونه پماد یا روغن روی ناحیه خودداری کنید، زیرا این روغن ها در واقع می توانند باکتری هایی را که ممکن است حامل کنه بوده باشند، بپوشانند.

علائم بالینی بیماری لایم

تعداد بیشماری از علائم بالینی وجود دارد که ممکن است در سگ وجود داشته باشد یا نباشد. برخی از سگ ها ممکن است هیچ علائم بالینی نشان ندهند. متأسفانه، این بدان معنا نیست که بدن تحت تأثیر باکتری‌ها قرار نمی‌گیرد. اگر سگ شما هر یک از علائم زیر را داشت حتما با سامانه دامپزشک تماس بگیرید:

  • بی حالی
  • مفاصل دردناک و یا متورم
  • لنگش متناوب و/یا جابه‌جایی اندام - مثال: یک روز پای راست جلوی لنگ می‌زند، روز بعد پای چپ چپ می‌لنگد، روز بعد اصلاً لنگ نمی‌زند.
  • تب
  • بی اشتهایی (کاهش اشتها)
  • تورم غدد لنفاوی

درمان نشدن، بیماری لایم می تواند آسیب قابل توجهی به کلیه ها (معمولاً کشنده)، قلب (نادر) و سیستم عصبی (تشنج و فلج صورت) وارد کند.

تشخیص بیماری لایم در سگ ها

از آنجایی که بیماری لایم ممکن است علائم بالینی واضحی ایجاد نکند، اما همچنان می تواند کشنده باشد، مهم است که سگ خود را هر ساله برای بیماری لایم آزمایش کنید اگر در یک منطقه آندمیک زندگی می کنید، و 4 تا 6 هفته پس از گزش کنه شناخته شد به بدن فرصتی می دهد تا آنتی بادی علیه باکتری ها تشکیل دهد و نتیجه آزمایش منفی کاذب شود. اکثر آزمایشات بر اساس علائم بالینی یا سابقه انجام می شود.

دامپزشک شما وجود آنتی بادی در برابر باکتری Borrelia burgdorferi را آزمایش می کند. این فقط یک تست فوری مثبت یا منفی سریع است. اگر نتیجه مثبت باشد، به این معنی است که آنتی بادی وجود دارد و دامپزشک شما ممکن است آزمایش اختصاصی تری را برای تعیین تعداد تقریبی آنتی بادی ها به آزمایشگاه بفرستد. عدد بالا نشان‌دهنده احتمال عفونت فعال است، در حالی که تعداد کم ممکن است نشان‌دهنده این باشد که سگ شما قبلاً در معرض تماس بوده است (اما شاید در حال حاضر به باکتری آلوده نشده باشد). برخی از سگ ها ممکن است تا چندین سال پس از قرار گرفتن در معرض باکتری های منتقله از کنه، آنتی بادی را حفظ کنند.

درمان بیماری لایم در سگ ها

چهار هفته (آنتی بیوتیک  تراپی ) رایج ترین دوره ای است که برای درمان لایم و سایر بیماری های منتقله از طریق کنه (مانند آناپلاسما و ارلیشیا ) استفاده می شود. اگر سگ‌ها علائم بالینی را نشان می‌دهند، اغلب در عرض چند روز بهبود می‌یابند، اما مهم است که دوره کامل درمان را انجام دهیم. اگر سگ‌ها درمان نشوند، یا درمان به دلیل تشخیص ناشناخته یا سایر عوارض به تعویق افتاده باشد، ممکن است مشکلاتی برای زندگی داشته باشند (درد مزمن مفاصل، اختلال عملکرد کلیه، و غیره).

اگر اندام‌های خاصی تحت تأثیر قرار گرفته باشند، ممکن است آزمایش‌های درگیر بیشتری انجام شود و سایر درمان‌ها توسط دامپزشک شما تجویز شود.

پیشگیری از بیماری لایم در سگ ها

اگر در یک منطقه آندمیک زندگی می کنید، پیشگیری از کنه ها بسیار مهم است. چندین روش خوراکی و موضعی برای پیشگیری از کنه وجود دارد که دامپزشک می تواند برای حیوانات خانگی شما تجویز کند.

آیا بیماری لایم زئونوز است؟

مهم است که به یاد داشته باشید که بیماری لایم یک باکتری است که توسط کنه ها منتقل می شود (نه ایجاد می شود) و نمی تواند توسط سگ شما به شما منتقل شود. اما اگر حیوانات خانگی خود را با پیشگیری ماهانه درمان نکنید، ممکن است در خانه و بدن خود با کنه مواجه شوید!