نحوه اندازه گیری میزان تنفس در حالت استراحت در سگ ها

تعداد تنفس در حالت استراحت نشان دهنده تعداد دفعاتی است که سگ در مدت 1 دقیقه در حالت استراحت یا خواب نفس کامل می کشد (دم و بازدم). میزان تنفس در حالت استراحت (RRR) همچنین می تواند به شما بگوید که آیا تنفس سگ شما در محدوده طبیعی است یا خیر. این امر به ویژه برای سگ هایی که بیماری های قلبی یا ریوی خاصی دارند بسیار مهم است.

چرا باید تعداد تنفس سگم را در حالت استراحت اندازه بگیرم؟

تعداد تنفس یکی از علائم حیاتی مهمی است که به طور منظم در حیوانات خانگی با تشخیص بیماری قلبی کنترل می شود و خطر ابتلا به نارسایی احتقانی قلب در آنها بالاست . این می تواند به شناسایی اولین نشانه هایی که بیماری قلبی در حال تبدیل شدن به نارسایی احتقانی قلب است کمک کند. اگر سگ شما بیماری قلبی بدون علامت داشته باشد، دامپزشک شما ممکن است از شما بخواهد که میزان تنفس در حالت استراحت حیوان خانگی خود را یک بار در روز به مدت یک هفته دریافت کنید. میزان تنفس سگ شما همچنین می تواند واکنش حیوان خانگی شما به برخی داروها را منعکس کند.

تعداد تنفس طبیعی سگ ها چقدر است؟

سرعت تنفس طبیعی سگ ها در حالت استراحت بین 15 تا 30 تنفس در دقیقه است. زمانی که سگ احساس گرما، استرس یا فعالیت بدنی می‌کند، این می‌تواند بیشتر باشد.

هنگامی که تعداد تنفس در حالت استراحت به طور مداوم از 35-40 چرخه تنفسی (دم + بازدم) در دقیقه بیشتر می شود، باید آن را به دامپزشک خود اطلاع دهید.

چگونه سرعت تنفس حیوان خانگی خود را در حالت استراحت اندازه گیری کنیم

میزان تنفس در حالت استراحت باید در زمانی که سگ شما آرام استراحت کرده یا دراز کشیده است اندازه گیری شود. همچنین تعداد تنفس در خواب وجود دارد که وقتی سگ در خواب است اما نه در حالت رویا به دست می آید. به طور کلی، تعداد تنفس هنگام خواب کمتر از تعداد تنفس در حالت استراحت است. هنگام اندازه‌گیری تعداد تنفس هنگام خواب و تعداد تنفس در حالت استراحت، حیوان خانگی شما باید در محیطی راحت باشد، محیطی که خیلی گرم یا خیلی سرد نباشد و پس از انجام هیچ گونه فعالیت بدنی یا ورزش نباشد.

تعداد تنفس هنگام خواب در بسیاری از مطالعات مشاهده شده است که روشی قابل اعتماد برای تشخیص اینکه آیا نارسایی قلبی سگ به خوبی توسط داروها کنترل می شود یا خیر. هنگامی که داروها به خوبی کار می کنند، تعداد تنفس سگ در خواب باید 10-25 تنفس در دقیقه باشد. اما اگر تعداد تنفس هنگام خواب بیش از 30 باشد، ممکن است نشان دهنده تجمع مایع در ریه ها باشد. در این صورت، باید فوراً به دامپزشک خود اطلاع دهید. 

برای اندازه گیری تعداد تنفس حیوان خانگی خود، از یک تایمر یا ساعت برای شمارش تعداد دفعات دم و بازدم سگ خود استفاده کنید. چرخه دم و بازدم معادل یک نفس است. برخی از صاحبان حیوانات خانگی تعداد چرخه های تنفسی را برای 15 ثانیه می شمارند و در 4 ضرب می کنند، برخی آن را 30 ثانیه می شمارند و در 2 ضرب می کنند، در حالی که برخی دیگر برای دریافت تعداد تنفس سگ خود را برای یک دقیقه کامل می شمارند.

اگر متوجه شدید که تعداد تنفس حیوان خانگی شما در حالت استراحت بدون هیچ نشانه ای که نشان دهنده مشکل احتمالی است، مانند سرفه یا مشکل در تنفس افزایش یافته است، پس از 30 تا 60 دقیقه دوباره آن را بررسی کنید. اگر غیر طبیعی باقی بماند، باید در اسرع وقت با دامپزشک خود تماس بگیرید.

افزایش تعداد تنفس حیوان خانگی شما در حالت استراحت می تواند سرنخ مهمی باشد مبنی بر اینکه حیوان خانگی شما ممکن است دچار نارسایی قلبی یا بیماری دیگری شود که به توجه سریع دامپزشکی نیاز دارد.

هنگام نظارت بر میزان تنفس حیوان خانگی خود در حالت استراحت، به میانگین میزان تنفس در هفته اول به عنوان «ضربان تنفسی اولیه در حالت استراحت» گفته می شود.

هنگامی که میزان تنفس اولیه در حالت استراحت را بدست آورید، دامپزشک از شما می خواهد که حداقل هفته ای یک بار میزان تنفس در حالت استراحت حیوان خانگی خود را بررسی کرده و آن را با میزان تنفس در حالت استراحت پایه مقایسه کنید.

اگر میزان تنفس در حالت استراحت به طور مداوم بالاتر از نرخ پایه تعیین شده در هفته اول است، باید با سگ شما توسط دامپزشک معاینه شود و میتوانید از بخش خدمات در منزل سامانه دامپزشک کمک بگیرید .

اگر سگ شما بیماری قلبی بدون علامت داشته باشد، به این معنی که هنوز هیچ علامتی ایجاد نشده است، دامپزشک شما به شما می گوید که آیا و چه زمانی نیاز به نظارت بر تعداد تنفس حیوان خانگی خود در خانه دارید.

علائم بیماری قلبی یا نارسایی قلبی در سگ ها

تعداد تنفس در حالت استراحت بیش از 30 تنفس در دقیقه است

تنفس پر زحمت

بی قراری به خصوص در زمان خواب

تغییرات مشخص در وضعیت خواب حیوان خانگی شما

سرفه کردن

نق زدن

تحمل ورزش ضعیف

ضعف

کاهش وزن غیر قابل توضیح

ظاهر شکم گلدانی

افسردگی یا بی حالی

ممکن است سگ مثل قبل تعاملی نباشد