آیا سگ ها می توانند سرما بخورند؟

اگر سگ شما سرفه می کند و آبریزش بینی دارد، ممکن است تعجب کنید که آیا او سرماخوردگی دارد یا خیر. دانستن این نکته مهم است که سگ‌ها به دلایل مختلفی از جمله عفونت، مواد خارجی در مجرای بینی، پولیپ‌ها، انگل‌ها و بیماری‌های دندانی می‌توانند علائم سرماخوردگی را نشان دهند.

علت سرماخوردگی در سگ چیست؟

عفونت های باکتریایی و ویروسی

سرماخوردگی ناشی از عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی ممکن است بخشی از بیماری شناخته شده به نام بیماری تنفسی عفونی سگ (CIRD) باشد که تراکئوبرونشیت عفونی نامیده می‌شود.

سگ‌ها از طریق سایر سگ‌های آلوده به سرماخوردگی می‌رسند:

تماس مستقیم

قطرات آلوده در هوا

تماس با سطوح آلوده مانند کاسه غذا، یا افراد

شرایط شلوغ مانند پناهگاه های حیوانات، تأسیسات شبانه روزی، و لانه های پرورش خطر ابتلا به برخی بیماری ها توسط سگ ها را افزایش می دهد. مکان‌هایی که ممکن است سگ‌ها با یکدیگر در تماس باشند، مانند پارک سگ یا مرکز نظافت، خطر انتقال سرماخوردگی یا سایر بیماری‌ها را به‌ویژه در سگ‌های واکسینه نشده دارند.

همه نژادها می توانند آلوده شوند و سگ های تازی در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به ذات الریه شدید و تهدید کننده زندگی هستند.

دلایل دیگر عطسه و آبریزش بینی در سگ چیست؟

اشیاء خارجی

حس بویایی سگ بین 1000 تا 10000 برابر بهتر از حس بویایی ما است. سگ ها با استفاده از حس بویایی خود می توانند جنسیت، خلق و خو، بیماری، غذا و بسیاری موارد دیگر را تشخیص دهند. از آنجایی که سگ ها اغلب از بینی خود استفاده می کنند، در معرض خطر بالایی برای گیر کردن یک جسم خارجی در بینی خود هستند.

پولیپ یا سایر رشدها

پولیپ، رشد یا تومور در بینی جریان هوا را مسدود می کند و اغلب می تواند باعث تحریک بینی با ترشح، تورم و درد شود.

عفونت های قارچی

عفونت های قارچی باعث می شود که سیستم ایمنی بدن به طور مشابه به عفونت های ویروسی یا باکتریایی واکنش نشان دهد. این ها منجر به ترشح بینی، تورم و درد می شود.

انگل ها

کنه های بینی حشرات کوچکی هستند که از سگ ها یا روباه های دیگر منتقل می شوند. سگ مبتلا به کنه های بینی ممکن است دچار سوزش و آبریزش بینی شود.

بیماری شدید دندان

مشکلات دندانی زمانی رخ می دهد که سگ ها معاینه و تمیز کردن منظم دندان ها را انجام ندهند. برخی از مشکلات دندانی می تواند منجر به عفونت های عمیق شود که مجاری سینوس ها را درگیر می کند.

با دامپزشک در مورد مراقبت از دندان و پیشگیری از بیماری های دهان سگ خود صحبت کنید.

علائم سرماخوردگی یا سایر بیماری های تنفسی فوقانی در سگ ها

علائم و نشانه ها به علت مشکل بستگی دارد و از ذات الریه خفیف تا شدید تهدید کننده زندگی متغیر است. آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

آبریزش بینی که خون شفاف، زرد، سبز یا واضح است. ترشحات ممکن است از یک سوراخ بینی یا هر دو باشد

سرفه مولد/مرطوب (سرفه خلط) یا سرفه غیرمولد (خشک)

کاهش فعالیت، بی میلی به حرکت

تب

نخوردن

دشواری در تنفس همراه با افزایش تعداد تنفس یا حرکت قفسه سینه در حین تنفس

عطسه کردن

بزرگ شدن غدد لنفاوی (غدد واقع در زیر فک به میزان قابل توجهی بزرگتر از حد طبیعی هستند)

تشخیص سرماخوردگی یا سایر بیماری های تنفسی فوقانی در سگ ها

تعیین علت علائم سگ شما شامل یک معاینه فیزیکی کامل و احتمالا آزمایش خون و اشعه ایکس است. ممکن است برای انجام معاینه کامل تری از دهان و بینی برای بررسی اینکه آیا مشکل مربوط به دندان ها یا بینی است، نیاز به آرام بخش باشد.

درمان عطسه و ترشحات بینی در سگ ها

درمان بستگی به علت علائم سگ شما دارد.

برای علائم ناشی از عفونت های ویروسی یا باکتریایی، درمان بر مراقبت های حمایتی از سرفه، ترشحات بینی، تب، کاهش اشتها و درمان عفونت(های باکتریایی) ثانویه تمرکز دارد. سگ شما باید از سگ های دیگر دور نگه داشته شود زیرا بسیاری از بیماری های تنفسی می توانند به سگ های دیگر منتقل شوند.

اجسام خارجی، پولیپ ها، مشکلات دندانی و تومورها اغلب برای ارزیابی بیشتر به آرامبخش یا بیهوشی نیاز دارند.

تمام دستورالعمل های دامپزشک خود را دنبال کنید، از جمله دادن دارو طبق دستور، بررسی اینکه سگ شما در حال خوردن و نوشیدن است، و بازدیدهای بعدی برای اطمینان از اینکه سگ شما به درمان پاسخ می دهد.

چگونه می توان از سرماخوردگی و سایر علائم تنفسی فوقانی پیشگیری کرد؟

واکسیناسیون هایی در دسترس هستند که به محافظت و جلوگیری از سگ شما در برابر چندین ویروس و باکتری که می توانند باعث عفونت جدی تنفسی شوند کمک می کند. اینها شامل دیستمپر، پاراآنفلوآنزا و بوردتلا هستند. سگ شما ممکن است همچنان در حین واکسینه شدن دچار عفونت شود. با این حال، واکسن به سگ شما کمک می کند تا به شدت بیمار نشود و ریزش ویروس به سگ های دیگر را کاهش می دهد شما میتوانید از خدمات واکسیناسیون حیوانات خانگی در منزل سامانه دامپزشک استفاده کنید .

توله ها باید قبل از هر کاری به طور کامل واکسینه شوند.

به دلیل نحوه انتشار بسیاری از این عفونت ها در سگ ها، همیشه بهداشت را رعایت کنید. اگر سگ شما بیمار است، دست های خود را قبل و بعد از دست زدن به او خوب بشویید تا از انتقال احتمالی آن به سایر حیوانات خانگی جلوگیری کنید.