آیا سگ ها سرما میخورند ؟

آیا سگ ها می توانند سرما بخورند؟ سگ‌ها نیز مانند انسان‌ها می‌توانند با آبریزش بینی، سرفه و عطسه دچار علائم سرماخوردگی شوند. در این مقاله با شایع ترین علل آبریزش بینی و سایر علائم سرماخوردگی در سگ ها بیشتر آشنا می شوید!

آبریزش بینی و عطسه در سگ چه علتی می تواند داشته باشد؟

عفونت دستگاه تنفسی

عفونت دستگاه تنفسی می تواند توسط ویروس ها و باکتری ها ایجاد شود. علائم مشابه عفونت های تنفسی در افراد مبتلا به عطسه، آبریزش بینی، سرفه و احتمالاً تب است. اکثر موارد خود محدود شونده هستند. با این حال، در موارد شدیدتر، سگ ممکن است به ذات الریه مبتلا شود. نمونه ای از عفونتی که می تواند منجر به علائم سرماخوردگی شود، سرفه لانه است.

در نتیجه عفونت تنفسی، سگ شما ممکن است شروع به سرفه کند. با این حال، دلایل زیادی به جز عفونت و التهاب برای سرفه وجود دارد. اگر سگی علائم تنفسی دارد، ایده خوبی است که سگ را توسط دامپزشک ارزیابی کنید. برای موارد خفیف، بهتر است ارزیابی سگ خود را توسط  دامپزشک در خانه انجام دهید. عفونت هایی مانند سرفه لانه بسیار عفونی هستند و بنابراین می توانند به راحتی به سگ های دیگر سرایت کنند. اگر سگ شما علائمی از بهبود را نشان نداد، ممکن است معاینه در کلینیک و در برخی موارد درمان لازم باشد.

تغییرات در حفره بینی

آبریزش بینی و عطسه می تواند نشانه تغییرات داخل حفره بینی باشد. سگ ها گاهی جسم خارجی مانند دانه علف را در آنجا گیر می کنند که باعث تحریک می شود. تومورهای کوچک مانند پولیپ یا تومور نیز می توانند در بینی ایجاد شوند. علائم معمولاً عطسه و آبریزش بینی است. اگر به نظر می رسد که مشکل فقط یک سوراخ بینی را تحت تأثیر قرار می دهد، می توانید تفاوتی را در جریان هوا در هر سوراخ بینی احساس کنید. ترشحات بینی می تواند از شفاف تا زرد تا خاکستری و خونی متفاوت باشد. تب و سرفه در این موارد غیر معمول است. برای بررسی حفره بینی، می توانید بینی را با دوربین (آندوسکوپی فیبر) یا سی تی اسکن یا ام آر آی معاینه کنید.

کنه های بینی

کنه های بینی، کنه های کوچکی هستند که می توانند در مجرای بینی و سینوس ها زندگی کنند. آنها در سراسر جهان یافت می شوند و سگ ها از هر نژاد، سن و جنس را تحت تاثیر قرار می دهند. سگ ممکن است علائمی مانند عطسه، خونریزی بینی، "عطسه معکوس"، آبریزش بینی و خارش صورت را تجربه کند. هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این کنه ها برای انسان خطرناک هستند..

مشکلات دندانی

در مشکلات پیشرفته دندانی، مانند پوسیدگی دندان و عفونت، مجاری فیستول می تواند بین حفره های دهان و بینی ایجاد شود. این می تواند منجر به علائم مرتبط با بینی مانند عطسه و آبریزش بینی شود. اگر سگ علائمی از بینی دارد، همیشه دهان سگ خود را به دقت بررسی کنید و اگر شک دارید با دامپزشک مشورت کنید.

آلرژی

برخی شرایط آلرژیک می تواند باعث آبریزش بینی، عطسه و آبریزش چشم شود. در بسیاری از موارد، این معمولا فصلی است، مانند حساسیت به علف یا گرده درخت. همچنین ممکن است متوجه شوید که سگتان پنجه هایش را می لیسد و می جود، یا بزاق قهوه ای روی پاها، بین انگشتانش لکه دار شده است.