توکسوپلاسموز در گربه ها

شاید شنیده باشید که پزشکان به زنانی که قصد باردار شدن دارند توصیه می کنند به دلیل نگرانی در مورد توکسوپلاسموز، از شریک زندگی خود بخواهند که ظرف خاک گربه را در دوران بارداری خود تمیز کنند. قبل از انجام اقدامات شدید، مانند پیدا کردن یک خانه جدید برای گربه خود، با پزشک و همچنین دامپزشک خود برای اطلاعات دقیق و مشاوره صحبت کنید. در اینجا ما توکسوپلاسموز در گربه ها، خطر ابتلا به این عفونت از گربه را توضیح خواهیم داد و چگونه می توانید از خود در برابر عفونت محافظت کنید.

توکسوپلاسموز چیست؟

توکسوپلاسموز یک عفونت در گربه ها است که توسط انگلی به نام توکسوپلاسما گوندی ( T. gondii ) ایجاد می شود که از طریق دهان وارد بدن می شود. ارگانیسم به سلول های گربه حمله می کند و در آن زندگی می کند. همچنین می تواند بیشتر حیوانات خونگرم از جمله انسان را مبتلا کند. توکسوپلاسما معمولاً از طریق غذای آلوده به انسان منتقل می شود.

 

آیا انسان می تواند به توکسوپلاسموز مبتلا شود؟

بله، توکسوپلاسما زئونوز است، یعنی از حیوانات به انسان منتقل می شود. انسان ها (و گربه ها) معمولاً با خوردن گوشت خام یا نیم پز حاوی اووسیست های T. gondii آلوده می شوند. اینها بخشی از چرخه زندگی توکسوپلاسما هستند. سایر گزینه‌های کمتر احتمالی برای قرار گرفتن در معرض شامل زباله‌دان، جعبه‌های زباله و باغبانی هستند، زیرا گربه‌ها ممکن است در این مناطق مدفوع کنند. به این ترتیب توکسوپلاسما می تواند از مدفوع گربه به انسان منتقل شود.

اگر یک زن باردار در دوران بارداری به T. gondii مبتلا شود، خطر انتقال و مشکلات جدی برای فرزند متولد نشده او افزایش می یابد.

گربه ها چگونه به توکسوپلاسموز مبتلا می شوند؟

غریزه طبیعی گربه برای شکار و خوردن طعمه خود، مانند موش و سایر پستانداران کوچک، انتقال عفونت را امکان پذیر می کند. توکسوپلاسموز همچنین می تواند از طریق آب یا غذای آلوده به گربه ها منتقل شود. بچه گربه ها می توانند قبل از تولد از طریق جفت یا در هنگام شیردهی از طریق شیر آلوده شوند.

علائم توکسوپلاسموز در گربه ها

علائم توکسوپلاسموز در گربه ها مبهم و غیر اختصاصی است. توکسوپلاسموز می تواند باعث اسهال شود، اما گربه های بالغ سالم معمولاً هیچ علامتی ندارند. گربه های ماده در دوره بلافاصله پس از تولد اغلب کاهش انرژی، بی اشتهایی و گاهی اوقات تب دارند.

بچه گربه های آلوده می توانند به «سندرم بچه گربه محو شدن» مبتلا شوند که شامل علائم خفیفی مانند دشواری تنفس، کاهش اشتها، نداشتن انرژی و علائم چشمی و سیستم عصبی است.

گربه های مسن ممکن است علائمی مانند استفراغ، اسهال، کاهش وزن، بی اشتهایی، کاهش انرژی، مشکل در تنفس، لنگش، درد عضلانی و علائم عصبی (مانند مشکل در راه رفتن، تشنج و فلج جزئی) داشته باشند.

اغلب بچه گربه ها علائم خفیفی دارند. آنها اووسیست ترشح می کنند و سپس بیماری خاموش می شود. با این حال، گربه برای زندگی آلوده باقی می ماند. گربه های بالغی که دارای مشکلات ایمنی مانند ویروس لوسمی گربه سانان هستند یا از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند ممکن است علائم فوق را تجربه کنند که نیاز به درمان و دارو داشته باشند .

در موارد نادر، عفونت توکسوپلاسموز در گربه ها می تواند جدی باشد و منجر به مرگ شود.

 

چگونه بفهمم گربه من توکسوپلاسموز دارد؟

گربه‌ها را اغلب می‌توان تنها بر اساس سوء ظن برای توکسوپلاسموز درمان کرد و درمان اغلب قبل از به دست آوردن نتایج آزمایش خاص آغاز می‌شود.

برخی از آزمایشات خون، پاپ اسمیر، آزمایش ادرار، اشعه ایکس و آزمایش مدفوع به تشخیص اینکه آیا گربه به توکسوپلاسموز آلوده شده است یا خیر کمک می کند.

توکسوپلاسموز در گربه چگونه درمان می شود؟

درمان توکسوپلاسموز شامل مراقبت های حمایتی و آنتی بیوتیک است. ممکن است تا چهار هفته آنتی بیوتیک تجویز شود. این داروها از تکثیر توکسوپلاسما جلوگیری می کنند، اما نمی توانند آن را به طور کامل از بین ببرند و توکسوپلاسموز را به یک بیماری مادام العمر تبدیل می کنند.

چگونه می توانم از ابتلای گربه به توکسوپلاسموز جلوگیری کنم؟

در حالی که توکسوپلاسموز شایع است، بیشتر گربه ها هیچ علامتی ندارند و زندگی کاملاً عادی دارند.

با این حال، اقدامات پیشگیرانه زیر برای گربه شما توصیه می شود:

به گربه خود با گوشت خام و فرآوری نشده غذا ندهید

ظرف خاک را روزانه تمیز کنید

هفته ای یکبار جعبه بستر را با آب جوش تمیز و ضد عفونی کنید

جعبه های زباله در فضای باز را بپوشانید تا گربه ها را از آن دور نگه دارید

در حالی که مطالعات نشان می دهد که صاحبان گربه معمولا توکسوپلاسموز را از گربه های خانگی خود نمیگیرند ، اقدامات پیشگیرانه زیر برای انسان توصیه می شود:

پس از دست زدن به گوشت خام یا تمیز کردن جعبه های زباله، دست ها و سطوح را بشویید.

هنگام باغبانی از دستکش استفاده کنید و بعد از باغبانی سبزیجات و دست ها را کاملا بشویید.

از خوردن گوشت خام یا نیم پز یا لبنیات غیر پاستوریزه خودداری کنید.

آب آشامیدنی را از منابع نامعتبر بجوشانید یا فیلتر کنید.

زنان باردار باید از تماس با خاک، جعبه زباله، گوشت خام و مدفوع گربه خودداری کنند.

غذا را به طور کامل بشویید یا آماده کنید.

صاحبان حیوانات خانگی دارای نقص ایمنی یا باردار باید از شخص دیگری بخواهند جعبه زباله و ظرف خاک را تمیز کند یا از دستکش یکبار مصرف، ماسک صورت و عینک ایمنی استفاده کنند و یکی از تصوارت غلط که گفته می شود "موی گربه ها باعث نازایی در زنان و همچنین سقط جنین در زنان باردار است!!!! " که با توجه به مقاله بالا این تصور کاملا اشتباه می باشد.