کم کاری تیروئید در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، محققین می گویند که علل شایع کم کاری تیروئید در سگ شامل بیماری مادرزادی ناشی از هورمون زایی هورمون تیروئید، تولید غیرطبیعی هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) یا رشد غیرطبیعی غده تیروئید است. هورمونهای تیروئید در طیف گسترده ای از فرآیندهای متابولیک دخیل هستند و سطح پایین هورمون تیروئید منجر به مجموعه ای از علائم بالینی و ناهنجاریهای آزمایشگاهی می شود که کم کاری تیروئید را مشخص می کند.

آزمایشات متعدد هورمونی برای تشخیص لازم است و تشخیص هرگز نباید بر اساس غلظت پایین T4 به عنوان تنها یافته باشد. کم کاری تیروئید معمولاً سگهای میانسال را تحت تأثیر قرار می دهد ، اگرچه در سگهای جوان و مسن نیز دیده شده است. اما هر نژادی را می تواند درگیر کند. علائم بالینی ممکن است غیر اختصاصی باشد، که می تواند منجر به تشخیص بیش از حد این اختلال شود. بی حالی و افزایش وزن در این بیماری شایع است .

 

کم کاری تیروئید غالباً باعث تغییر پوشش مو می شود. تغییرات پوستی ممکن است شامل پوسته پوسته شدن ، هیپرپیگمانتاسیون و عفونت های مکرر (پیرودرما یا اوتیت خارجی) باشد. علائم و سندرمهای بالینی نادر که با کم کاری تیروئید همراه بوده اند عبارتند از  بزرگ شدن مری ، اختلال عملکرد دهلیزی ، فلج  شدن عصب صورت و تصلب شرایین.

سگها فقط در صورت مشکوک بودن بیماری بر اساس سابقه بیمار و یافته های معاینه فیزیکی باید از نظر کم کاری تیروئید مورد آزمایش قرار گیرند. تقریباً 75٪ از سگهای دارای کم کاری تیروئید، سطح کلسترول بالایی دارند.  آنزیم های کبدی ممکن است به میزان کمی افزایش یابند. کم خونی خفیف و غیر ترمیمی در حدود 30 تا 40 درصد، در این سگها وجود دارد.

برخی از داروها مانند تری متوپریم-سولفامتوکسازول می توانند تأثیر مستقیمی بر محور هیپوفیز-تیروئید داشته و منجر به کم کاری تیروئید شوند. علاوه بر این، بیماریهای غیر تیروئیدی می توانند متابولیسم هورمون تیروئید را تغییر داده و منجر به سندرم بیماری یوتیروئید شوند. بنابراین، آزمایش تیروئید نباید در سگهایی که بیماری سیستمیک دارند انجام شود. اگر سگی با بیماری همزمان برای کم کاری تیروئید آزمایش شود ، در نتایج آزمایش باید دقت بیشتری شود.

آزمایش تیروئید فقط در صورت مشکوک بودن بیماران به بیماری تیروئید باید انجام شود. آزمایشات ترکیبی شامل غلظت سرمی T4 همراه با سطح FT4 ویا TSH برای تشخیص قطعی مورد نیاز است و به کاهش احتمال تشخیص اشتباه کم کاری تیروئید کمک می کند.