خطر انقراض اژدهای کومودو

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، یک گزارش جدید سازمان بین المللی حفاظت از تنوع زیستی اذعان دارد که خزندگان  در حال نزدیک شدن به انقراض جهانی هستند. بر اساس فهرست سرخ اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت (IUCN )، اژدهای کومودو  ، از "آسیب پذیر" به "در معرض خطر" تبدیل شده است.

(IUCN ) می گوید: "افزایش دمای جهان و افزایش سطح آب دریاها، زیستگاه اژدهای کومودو را حداقل تا 30 درصد در 45 سال آینده کاهش می دهد. فعالیت‌های آتش‌فشانی، زمین‌لرزه‌ها، از دست رفتن زیستگاه‌ها، آتش‌سوزی، کمیاب شدن طعمه، گردشگری و شکار غیرقانونی کومودوها، همگی از جمله دلایلی هستند که به وضعیت در معرض خطر کومودوها دامن زده‌اند."

کومودوها اغلب از برخورد با انسان‌ها دوری می‌جویند. کومودوهای جوان بسیار خجالتی هستند و اگر انسانی به ۱۰۰ متری آن‌ها بیاید، سریعاً به مخفیگاه فرار می‌کنند.

 

دکتر اندرو تری گفت: "این ایده که حیوانات ماقبل تاریخ به دلیل تغییرات آب و هوایی یک قدم به انقراض نزدیک شده اند وحشتناک است. اژدهای کومودو بومی اندونزی است و تنها در پارک ملی کومودو ، که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است، و همچنین جزیره فلورس در مجاورت آن زندگی می کنند. اژدهای کومودو در خارج از مناطق حفاظت شده در فلورس نیز به دلیل فعالیت های مداوم انسانی در معرض خطر از دست دادن زیستگاه قرار دارند."