کرم قلابدار مقاوم در برابر دارو

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، محققان و نمایندگان انجمن انگل شناسی دامپزشکی آمریکا می گویند، قارچ Ancylostoma دارای مقاومت های ژنتیکی بسیار زیادی است و اکنون به نظر می رسد در جمعیت وسیعی از سگهای خانگی در حال گسترش است.

افزایش کرم قلاب دار، سلامت انسان را هم تهدید می کند، زیرا لاروها می توانند افراد را از طریق تماس با پوست آلوده کرده و باعث لانه سازی لاروهای پوستی شوند.

دکتر آنتوانت مارش اذعان دارد که تا همین اواخر، دامپزشکان با عفونت هایی روبرو شده بودند که بعد از مصرف بنزیمیدازول یا پیرانتل پاموات همچنان ادامه داشت و معمولاً می توانستند برای درمان مداوم کرم قلاب دار در سگ ، از یک دوره ترکیبی حاوی موکسیدکتین استفاده کنند.

به گفته دکتر مارش، کرم های قلاب دار می توانند صدها تخم در هر گرم مدفوع و صدها هزار تخم در یک لانه پرورش دهند.

 

مقاومت دارویی در کرم قلاب دار به احتمال زیاد از طریق سوء استفاده از داروهای ضد التهابی که برای تجویز دام تأیید شده اند بوجود آمده است. داروی دیگری که توسط سازمان غذا و دارو تأیید شده، حاوی emodepside و praziquantel است، اما فقط برای استفاده در گربه ها می باشد.

برخی از این محصولات حاوی همان ترکیبات فعال داروهای ضد التهابی دارویی هستند که برای سگ ها در نظر گرفته شده اند ، اما در فرمول های مختلف و گاهی اوقات روش های مختلف مصرف می شوند.