آلزایمر در سگ و انسان

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، مطالعه اخیر نشان داد، زوال عقل یک اصطلاح جمعی برای از دست دادن حافظه و یادگیری ، زوال تفکر ، رفتار و توانایی انجام کارهای روزمره است. احتمال ابتلا به زوال عقل با بالاتر رفتن سن افزایش می یابد. به طور کلی تصور می شود که 5-8 درصد از افراد بالای 60 سال از زوال عقل رنج می برند.

شایع ترین علت زوال عقل بیماری آلزایمر است که متاسفانه هنوز درمانی برای آن وجود ندارد. یک محدودیت عمده در تحقیقات آلزایمر، فقدان مدلهای حیوانی قابل استفاده است که خود به خود بدون ایجاد مهندسی ژنتیک دچار زوال عقل می شوند و همچنین پیچیدگی ژنتیکی و محیطی انسان را به میزان کافی منعکس می کنند. یکی از ویژگی های مولکولی بیماری آلزایمر در انسان رسوب پپتیدی به نام آمیلوئید بتا Ab42 در مغز است.

دکتر سیلوان اورفر گفت: "اگر یک سگ پیر علائم عدم توانایی یادگیری ، اضطراب ، از دست دادن الگوهای طبیعی خواب و سرگردانی بی هدف را نشان دهد ، ممکن است با اختلال شناختی در سگ ها دست و پنجه نرم کند. و سگها تقریباً ده برابر سریعتر از انسانها پیر می شوند و گروهی از سگها به طور خودجوش با افزایش سن دچار زوال عقل سگ می شوند."

 

محققان، ارتباط مثبت معنی داری بین Ab42 و سن در هر سه ناحیه مغزی مورد بررسی (قشر پیش پیشانی ، قشر گیجگاهی، هیپوکامپ، قشر انتورینال) پیدا کردند ، در حالی که Ab42 با سن در CSF رابطه منفی داشت.