مروری بر گیاهان سمی بهاری برای سگ ها

اما در این بین ، بسیاری از کلینیک ها و بیمارستان های دامپزشکی در فصولی چون بهار و تابستان با موارد متعددی از مراجعه حیوانات خانگی به دلیل مسمومیت روبرو می شوند.

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، از اینرو محافظت از این حیوانات در فصول یاد شده اهمیت بسیار زیادی دارد. در نوشته ایی که پیش رو دارید تلاش شده است تا برخی از رایج ترین مخاطرات حیوانات خانگی در طبیعت بهاری و زیبا برشمرده شوند:

 

کودهای تجاری و طبیعی

وقتی کودها بر روی چمن یا در محوطه باغ ها پاشیده می شوند، سگ ها ممکن است پس از دویدن و بازی در محوطه به طور تصادفی، این مواد شیمیایی را مصرف کنند. 

کودها حتی اگر به مقدار کم توسط این حیوانات مصرف شوند ، می توانند مشکلات متعددی را ایجاد کنند.

از این رو تلاش در جهت عدم تماس سگها با این مواد از اهمیت ویژه ایی برخوردار می باشد.

از علائم مهم مصرف کود توسط سگ ها می توان به حالت تهوع ، استفراغ ، اسهال ، مشکلات تنفسی ، لرزش و تشنج اشاره نمود.

بخاطر داشته باشید که کودهای آلی یا «طبیعی» غالباً حاوی پس ماندهای مختلفی چون کنجاله محصولات کشاورزی ، یا موادی چون پودر استخوان ، پودر خون ، پودر پر و پودر ماهی باشند که برای سیستم هاضمه سگ ها مضرر می باشند.

 

گیاهان و گل ها

حتی برخی از گل های شناخته شده و دوست داشتنی نیز در صورت بلعیده شدن توسط حیوانات خانگی می توانند مضر باشند. 

توجه داشته باشید که مصرف گیاهان زیر برای حیوانات خانگی سمی است:

نیلوفرها — گلهای نیلوفر برای گربه ها بسیار سمی هستند.

زنبق ها — بلعیدن هر قسمت از زنبق ، حتی چند دانه از گرده این گیاه می تواند سبب نارسایی کشنده کلیه در گربه ها شود.

گل نرگس — گل نرگس برای سگ ها بسیار سمی است و در صورت بلعیده شدن توسط این حیوانات ، علائمی چون استفراغ ، اسهال ، درد شکم ، تشنج و افت فشار خون ممکن است پدید آید.

گل لاله — گل لاله یکی از رایج ترین گل هایی است که در بهار رشد می کند اما حاوی سمومی است که می تواند سبب بروز بیماری در سگها شود.

علائم بلع لاله در این حیوانات شامل حالت تهوع و سوزش دهان است.

آزالیاس — بلع این گیاه توسط سگ، می تواند کشنده باشد. علائم آن مشتمل بر مشکلات گوارشی مانند استفراغ ، اسهال و کاهش فشار خون است.

کروکوس پاییزی — این گیاه به دلیل دارا بودن گلهایی با رنگ بنفش که در بهار شکفته می شوند قابل تشخیص هستند. مصرف این گیاه سبب بروز احساس سوزش در دهان سگ ها می شوند و ناراحتی گوارشی ، آسیب های کبدی ، کلیوی و عوارض قلبی به همراه دارد.

 

خرزهره — گلیکوزیدهای مرکزی موجود در خرزهره ، می تواند برای سگ ها کشنده باشد. علائم مصرف این گیاه در سگها شامل لرزش عضلات ، استفراغ و اسهال خونی است.

آماریلیس — گل این گیاه واجد سمومی است که می تواند سبب بروز استفراغ در سگ شود. از علائم دیگر مصرف گل این گیاه توسط سگها می توان به افسردگی ، آبریزش بیش از حد بینی و دهان ، بی اشتهایی و لرزش اشاره نمود.

نخل ساگو — گرچه نخل ساگو ممکن است یک گیاه ساده با برگهای سبز و زیبا باشد اما برای سگ ها بسیار سمی است. این گیاه معمولی که در فضای باز یا فضای داخلی رشد می کند، می تواند در سگها باعث استفراغ خونی ، خونریزی ، اسهال ، نارسایی کبدی و مرگ شود.

قارچ — اگرچه ممکن است این گروه از گیاهان را به ندرت در فضای سبز شهرها و منازل مشاهده کنید، با این حال گاهی اوقات ، آنها در چمن ها و باغ ها ظاهر می شوند. 

تحت شرایطی که بسیاری از آنها بی ضرر هستند ، برخی از انواع قارچ ها وجود دارند  که در  صورت مصرف توسط حیوانات خانگی می توانند خطرناک یا حتی کشنده باشند. 

خانواده قارچ آمانیتا از جمله این قارچ های مضر است. این خانواده قارچی از خود بوی ماهی متساعد می کند و از این جهت ، برای سگها وسوسه انگیز می شود. 

از دیگر قارچ های خطرناک نیز می توان به خانواده های لپیوتا و گالرینا اشاره کرد.

همیشه زمانی که سگ خود را در فضای باز نگهداری می کنید، به صورت فعال بر عملکرد آن نظارت داشته باشید و اگر حیوان خانگی شما گیاهی سمی یا مضر در فضای سبز را بلعید، سریعاً به دنبال مراقبت های فوری دامپزشکی باشید و نمونه ای از ماده بلعیده شده را نیز با خود به همراه ببرید.

 

تهیه،تنظیم و ترجمه : تیم علمی سامانه دامپزشک