جلوگیری از گاز گرفتن همستر

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، دندان های ریز همستر ممکن است به اندازه دندان های دیگر حیوانات آسیب نبیند، اما همستر می تواند با گاز گرفتن آسیب بزند و باید از آن جلوگیری کرد. خوشبختانه ، می توانید به تدریج همستر خود را آموزش دهید تا یاد بگیرد و از گاز گرفتن خودداری کند.

چرا همسترها گاز می گیرند؟

همسترهای اهلی آنهایی هستند که مرتباً کنار صاحب خود هستند، بنابراین به مردم عادت کرده اند و به راحتی نمی ترسند. از طرف دیگر، همسترهایی که زیاد مورد کنار صاحب خود قرار نگرفته اند معمولاً خیلی اهلی نیستند و اگر بخواهید آنها را بردارید اغلب گاز می گیرند. وقتی با این همسترها سروکار دارید ، مهمترین نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که آنها به دلیل ترس گاز میگیرند ، نه به دلیل پرخاشگری.

چگونه گاز گرفتن را متوقف کنیم؟

کلید کنترل همستری که گاز می گیرد صبر است. شما باید اعتماد همستر خود را به دست آورید و این روند آهسته و تدریجی است. اگر مدتی است که همستر دارید و گاز گرفتن همچنان مشکل ساز است، این یک رویکرد خوب است. همچنین یک راه عالی برای معرفی خود به یک همستر جدید است که ممکن است در ابتدا کمی خجالتی باشد.

اگر یک ماه یا حتی بیشتر طول کشید تا اعتماد همستر خود را جلب کنید، ناامید نشوید. و اگر همستر شما آرام می گیرد و سریعتر از حد انتظار پاسخ می دهد ، می توانید زمان بین مراحل را کوتاه کنید. اگر همستر شما در هر نقطه ای همچنان می ترسد، به مرحله قبل برگردید و کمی زمان بیشتری را صرف کار روی آن کنید.

با گذشت زمان، همستر شما یاد می گیرد که شما را به عنوان منبعی از خوراکی ها ببیند و از شما نترسد. کمی طول می کشد، اما در نهایت ارزشش را خواهد داشت.

هفته 1: بگذارید همستر شما به شما عادت کند

در عصر که بیشترین فعالیت را دارد ، مدتی را در نزدیکی قفس بنشینید و با همستر خود صحبت کنید . اگر نمی دانید چه بگویید، می توانید آن را بخوانید یا حتی برای آن آواز بخوانید. ایده این است که اجازه دهید همستر خود را با حضور شما، به خصوص رایحه و صدای شما، سازگار کند.

به یاد داشته باشید، رفتن به قفس جدید در محیط جدید بسیار استرس زا است، بنابراین این دوره به همستر شما فرصتی می دهد تا با زندگی در خانه جدید خود سازگار شود. در این مرحله، سعی نکنید همستر خود را لمس کنید. در این روزهای اولیه با همستر خود ، ممکن است لازم باشد آن را بردارید تا قفس را تمیز کنید یا بعد از فرار به قفس برگردانید . برای اینکه همستر خود را قبل از اینکه کاملاً یاد بگیرد شما را بپذیرد بردارید، آن را با حوله یا دهان باز یک لیوان نوشیدنی در گوشه ای قرار دهید، سپس آن را به آرامی در حوله یا لیوان بردارید.

هفته 2: بگذارید همستر شما به دست شما عادت کند

در حالی که به نشستن در کنار قفس و صحبت با همستر خود ادامه می دهید، دست خود را داخل قفس قرار دهید. خیلی آهسته حرکت کنید. روز اول ، دست خود را درست داخل درب یا بالای قفس قرار دهید. هر روز بعد از آن، سعی کنید دست خود را کمی دورتر در آن قرار دهید.

سعی نکنید همستر خود را لمس کنید، اما اگر کنجکاو شد، بگذارید دست شما را بو بکشد.

 

هفته 3: غذاهای همستر خود را ارائه دهید

در حال حاضر ، ممکن است برخی از غذاهای مورد علاقه همستر خود را کشف کرده باشید . اگر نه ، تخم آفتابگردان ، کشمش و سیب را امتحان کنید. در حالی که شما باید فقط از حیوانات خانگی خود در حد اعتدال استفاده کنید ، می توانند ابزارهای آموزشی خوبی باشند .

این غذاهای خوب را از دست خالی که در قفس آن قرار داده اید به همستر خود ارائه دهید. در نهایت، احتمالاً برای خوردن می آید، که به شما کمک می کند اعتماد آن را جلب کنید.

هفته 4: همستر خود را نوازش کنید

هنگامی که همستر شما به راحتی غذا می خورد، می توانید سعی کنید به آرامی آن را نوازش کنید. اگر این را تحمل کرد، می توانید به مرحله بعدی یعنی برداشتن همستر خود بروید. در غیر این صورت، با صبر و حوصله به پذیرایی و نوازش خود ادامه دهید.

هفته 5: همستر خود را بردارید

اگر همستر شما پذیرایی می کند و به شما اجازه می دهد که آن را لمس کنید، وقت آن است که حیوان خانگی خود را بردارید. یک بار دیگر، به آرامی پیش بروید و اجازه دهید همسترتان راهنمایی کند که در هر جلسه چقدر به آن می رسید. 

یک روش خوب این است که همستر خود را با خوراکی ها روی دستان خود جذب کنید. سپس، می توانید سعی کنید آن را با هر دو دست جمع کنید.

یک دست خود را در دو طرف همستر خود قرار دهید و سپس دستان خود را زیر شکم آن قرار دهید. همستر خود را به آرامی در دستان خود جمع کنید، نه اینکه محکم پشت آن را بگیرید. همسترها گاهی اوقات فشار روی پشت خود را در ابتدا تهدید می کنند.

مشکلات دندان های همستر

در صورتی که همستر خود را از دستان شما بپرد، از زمین بلند نگیرید. ابتدا سعی کنید آن را از کف قفس خود نگه دارید و به تدریج کمی بالاتر ببرید. نگه داشتن یک همستر رو به بدنتان ممکن است احتمال تلاش برای پریدن را کاهش دهد.

قبل از دست زدن به همستر دست های خود را بشویید تا انگشتانتان بوی غذا ندهند.

در حالی که پوشیدن دستکش های ضخیم می تواند محافظت کند، این کار را فقط به طور موقت انجام دهید زیرا همسترها وقتی با عطر شما آشنا می شوند که به خوبی نمی توانند از طریق دستکش آن را تشخیص دهند بهتر است رام شوند.

اگر همستر روی دست شما چسبیده است، دست خود را تکان ندهید تا از جای خود خارج شود. سعی کنید به آرامی آن را پایین بیاورید یا از دست دیگر خود برای جدا کردن آن استفاده کنید.

هرگز همستر را سرزنش نکنید، فریاد نزنید و ضربه نزنید. سعی کنید آرام بمانید و به یاد داشته باشید که همستر شما از ترس گاز می گیرد نه از روی پرخاشگری.