چرا گربه ها لیزر را تعقیب می کنند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، همه والدین گربه با مبارزه ابدی بین گربه و اشاره گر لیزری آشنا هستند. آن نقطه قرمز کوچک مطمئناً می‌تواند گربه‌ها را مشغول نگه دارد - علی‌رغم (یا شاید به دلیل) این واقعیت که آنها واقعاً هرگز نمی‌توانند آن را بگیرند. با این حال، جالب است که بحث هایی در مورد اینکه آیا نشانگرهای لیزری یک اسباب بازی عالی برای دوستان گربه سان ما هستند یا خیر، وجود دارد.

جذابیت لیزر

لیزرها ذاتاً برای گربه‌ها تحریک‌کننده هستند، زیرا نشان‌دهنده آن هستند: شکار سریع. فقط به این دلیل که گربه شما مجبور نیست برای غذای خود سخت کار کند (مگر اینکه تمام تلاشی که برای میو کردن تمام صبح تا زمانی که کاسه اش را پر کنید حساب نکنید. همانطور که نقطه لیزر در اطراف اتاق می چرخد، گربه شما آن را به عنوان حیوان کوچکی تعبیر می کند که سعی می کند بدود و پنهان شود. به این ترتیب، برخی از رفتارهای ذاتی گربه ها ظاهر می شود، به ویژه میل ذاتی شکار، پریدن و کشتن طعمه مورد نظر.

چگونه گربه ها لیزر را می بینند

هنگامی که گربه شما لیزر را تعقیب می کند، عامل دیگری نیز در اینجا نقش دارد و آن این واقعیت است که به سادگی جذاب به نظر می رسد . برای درک دلیل، اساسی از نحوه عملکرد چشم گربه ها و تفاوت آنها با چشم انسان کمک می کند.

شبکیه یکی از ساختارهای اصلی چشم است. از دو نوع سلول اصلی تشکیل شده است: میله و مخروط. میله‌ها با دید کم نور و تشخیص حرکت سروکار دارند، در حالی که مخروط‌ها به چشم کمک می‌کنند رنگ را ببینند. چشم‌های انسان مخروط‌های بیشتری نسبت به میله‌ها دارد، به این معنی که ما دنیا را با جنب و جوش زیادی می‌بینیم. از سوی دیگر، گربه‌ها میله‌های بیشتری نسبت به مخروط‌ها دارند، که آنها را در برداشتن کوچک‌ترین حرکات متخصص می‌کند.

این چه ربطی به لیزر دارد؟ این بدان معناست که نادیده گرفتن آنها بسیار سخت است. لحظه ای که یک نقطه لیزری را روی گربه خود می چرخانید، آن را در دید محیطی خود می بیند، و اگر هنوز کاملاً متوجه نشده باشد که واقعا نمی تواند آن نقطه قرمز را بخورد (یا اگر بداند نمی تواند اما اهمیتی نمی دهد) پس این تمام چیزی است که برای شروع چرخه شکارچی آن لازم است.

بحث بر سر گربه ها و لیزرها

شاید تعجب آور باشد که بشنویم که در مورد اینکه آیا این ایده خوبی است که گربه خود را با لیزر وسوسه کنید یا خیر، بحث و جدل وجود دارد، اما بحث گربه-لیزر بحثی است که مدتی است در جریان است.

مشکل اصلی مورد توجه علاقه مندان به گربه که ضد لیزر هستند این است که تعقیب گربه با لیزر نوعی اذیت کردن است. به یاد داشته باشید، گربه شما در حال تعقیب و تپش روی آن نقطه قرمز است، زیرا مغزش به او می گوید که غذا را بگیرد و بکشد. گربه این کار را به طور مشخص به عنوان نوعی بازی انجام نمی دهد، حتی اگر سرگرم کننده باشد.

 مهمترین خطرات برای گربه های خانگی

لیزر یک هدف دست نیافتنی است، و مهم نیست که مهارت های شکار گربه شما چقدر عالی باشد، هرگز نمی تواند آن را بخورد و هرگز چرخه شکارگری خود را به پایان نخواهد رساند. بسیاری از گربه ها این حیله را کشف کرده و از تعامل با لیزر دست می کشند. دیگران آن را بسیار ناامید کننده می دانند و ممکن است در نتیجه شروع به رفتار بد کنند. گربه‌های ناامید به روش‌هایی کمتر از ایده‌آل عمل می‌کنند، مانند مخرب یا تهاجمی شدن. اگر متوجه ارتباط بین بازی با گربه و لیزر و رفتار بد شدید، احتمالاً زمان آن رسیده است که نشانگر را برای همیشه کنار بگذارید.

برای کمک به اینکه نشانگرهای لیزری بیشتر به یک بازی و کمتر دلخراش تبدیل شوند، بلافاصله پس از پایان بازی به گربه خود یک غذا یا یک اسباب بازی فیزیکی بدهید. به این ترتیب، رضایت یک "کشتن" را دریافت می کند، حتی اگر از خود لیزر نباشد.

نکات ایمنی نشانگر لیزری

به شرطی که به نظر می رسد گربه شما واقعاً از تعقیب لیزر لذت می برد و فقط در یک حلقه بی پایان از شکار-پرش-ناامیدی گرفتار نشده است، احتمالاً چیزی برای نگرانی وجود ندارد. تعقیب لیزر راهی فوق‌العاده برای گربه شما برای انجام برخی ورزش‌های فیزیکی و ذهنی است، و همچنین به او اجازه می‌دهد تا کمی به غریزه‌های جلف‌گروه‌اش ضربه بزند – کاری که گربه‌های داخل خانه آن‌قدر که ممکن است دوست دارند انجام دهند.

البته، همچنان باید از رعایت نکات ایمنی مناسب برای جلوگیری از آسیب رساندن به گربه در حین بازی اطمینان حاصل کنید. در اینجا باید به دو مورد بزرگ توجه کرد.

نور را مستقیماً به چشم گربه خود نتابید. حتی لیزرهای اسباب‌بازی نیز نور فوق‌العاده درخشانی از خود ساطع می‌کنند، بنابراین نباید آن را مستقیماً به گربه‌تان (یا خودتان!) بتابانید. اگر این کار را انجام دهید، ممکن است باعث مشکلات بینایی و/یا صدمات چشمی شوید.

به گربه خود اسباب بازی های فراوان دیگری بدهید. اگر لیزر تنها خروجی گربه شما برای بازی باشد، احتمال اینکه ناامید شود بیشتر است. اطمینان حاصل کنید که به بسیاری از اشیاء دیگر برای شکار و بازی، از جمله اسباب‌بازی‌ها و چوب گربه‌ها در دسترس است.