اخطار در خصوص عدم رشد علوم مرتبط با آبزی پروری

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، نتایج مطالعه ای که اخیراً توسط محققین در دانشگاه نیویورک صورت پذیرفته است این موضوع را به اثبات رسانیده که شکاف هایی عمیق به خصوص در حوزه رفاه این موجودات وجود دارد.
پرورش آبزیان طی سال های اخیر به منظور بهبود شرایط امنیت غذایی پیشرفت های چشمگیری داشته و رشد بی سابقه ای را تجربه کرده است.
اما به نظر می‌رسد تا این رشد بدون در نظر گرفتن تاثیرات احتمالی آن بر اکوسیستم و همچنین فراهم نمودن شرایط رفاهی مناسب برای این موجودات صورت پذیرفته است.
بکا فرانکها ، محقق ارشد این مطالعه بر این باور است که به رغم تولید انبوه آبزیان ، بشر هنوز عواقب منفی احتمال گسترش این شیوه پرورش را ارزیابی نکرده است.
فرانکها گفت: "مطالعه صورت پذیرفته توسط تیم تحقیقاتی ما موید این موضوع بوده است که تنها ۷ درصد از گونه های آبزیان پرورشی در دنیا، واجد مطالعات سیستماتیک مناسب در خصوص نحوه پرورش و مباحث رفاهی بوده اند و این موضوع زنگ خطری جدی برای گونه های مختلف آبزیان در جهان محسوب میشود چرا که نشان دهنده عدم اتخاذ تصمیمات علمی و مناسب در این حوزه است."

 
این برای نخستین بار است که به صورت سیستماتیک ، شرایط مورد نیاز رفاهی آبزیانی چون ماهی قزل آلا ، کپور ، میگو و همچنین ۴۰۸ گونه از آبزیان دیگر که در سرتاسر جهان پرورش می یابند ، مورد بررسی قرار می گیرند.
بر اساس آخرین اعلام سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد موسوم به فائو ، تنها طی سال ۲۰۱۸ میلادی ، بیش از ۲۵۰ تا ۴۰۸ میلیارد قطعه انواع آبزیان در سرتاسر جهان پرورش داده شده اند.
این رقم حاکی از آن دارد که آبزیان پرورش داده شده، ۲۰ برابر تعداد گونه های حیوانات پرورشی در خشکی بوده اند.
با این حال ، ارزیابی های صورت پذیرفته در این مطالعه حاکی از آن دارد به رغم افزایش چشمگیر پرورش آبزیان در سیستمهای صنعتی ، هنوز هم روش های ماهیگیری سنتی و صید ماهیان آزاد ، فشار بسیار زیادی را بر اکوسیستم این آبزیان وارد می کند.
نتایج کامل این مطالعه در نشریه Science Advances منتشر شده است.