علت پنهان شدن گربه

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گربه ها از بودن در فضاهای بسته مانند زیر مبلمان و جعبه های مقوایی لذت می برند، زیرا دوست دارند احساس امنیت کنند. پنهان شدن یک رفتار طبیعی برای گربه است. مانند پنهان شدن در کنار آبگرمکن یا خشک کن لباس در ماه های سردتر. نگرانی زمانی به وجود می آید که گربه به دفعات بیشتر مخفی می شود.

چرا گربه ها پنهان می شوند؟

اگر گربه شما بیشتر شروع به پنهان شدن می کند، مطمئن شوید که به طور معمول غذا می خورد، می نوشند و توالت می کنند. اگر گربه‌ها احساس خوبی نداشته باشند، ممکن است بیشتر پنهان شوند و هر درد یا ناراحتی ممکن است روی عادات غذایی و حمام آنها تأثیر بگذارد. پنهان شدن بیشتر به دلیل یک بیماری پزشکی به عنوان یک علامت غیر اختصاصی در گربه ها در نظر گرفته می شود. به این معنی که اگر گربه شما به دلیل یک مشکل پزشکی پنهان شده است، می تواند به دلیل هر تعدادی از فرآیندهای بیماری باشد. دامپزشک شما ممکن است بتواند با کمک معاینه فیزیکی کامل و همچنین آزمایشاتی مانند آزمایش خون و رادیوگرافی، دلیل خاصی را تشخیص دهد.

اگر دامپزشک شما نمی تواند مشکلی را از نظر پزشکی در مورد گربه شما پیدا کند، پس علاقه ناگهانی گربه شما به پنهان شدن دائمی ممکن است یک نگرانی رفتاری واقعی باشد. گربه ها به راحتی می توانند در اثر تغییرات محیطی دچار استرس شوند. چیزهایی مانند نقل مکان به یک خانه جدید، افراد جدید یا حیوانات خانگی در خانه، یا حتی فقط مرتب کردن مبلمان می تواند گربه را تحت فشار قرار دهد. در خانه با چندین گربه، کاملاً ممکن است که یک گربه به گربه دیگری قلدری کند. بنابراین گربه قلدر ممکن است پنهان شده باشد زیرا از بیرون بودن و اینکه در کجا ممکن است گربه قلدر آنها را ببیند عصبی است. این در واقع یک مشکل تا حدی رایج در خانه های چند گربه است و به آن پرخاشگری بین گربه ای می گویند . گربه‌ها همچنین می‌توانند مانند سگ‌ها فوبیای صدا داشته باشند، بنابراین مواردی مانند رعد و برق و آتش‌بازی ممکن است باعث شود گربه شما از ترس پنهان شود.

چرا گربه ها از خیار می ترسند؟

اگر گربه شما بیشتر به دلیل استرس یا ترس پنهان می شود، دامپزشک شما ممکن است داروهای ضد اضطراب مانند آمی تریپتیلین، کلومیپرامین یا فلوکستین را توصیه کند. داروهایی مانند گاباپنتین می‌توانند به کاهش استرس در طول رویدادهای استرس‌زا کمک کنند، مانند بازدید از دامپزشک، در هنگام رعد و برق، نمایش‌های آتش بازی یا سفر. با این حال، مانند بسیاری از مشکلات رفتاری، داروها راه حل دائمی نیستند. در عوض، آنها به کاهش استرس در گربه شما کمک می کنند در حالی که هر دوی شما برای کاهش عوامل استرس زا کار می کنید. افزودن پخش کننده های فرمون مانند Feliway، می تواند به خانه شما کمک کند تا بوی گربه را با گربه شما دوست داشته باشد. نگران نباشید، نمی توانید بوی دیفیوزر را حس کنید، اما فرمونی که آزاد می کند می تواند در گربه ها اثر آرام بخش داشته باشد. به گربه خود اجازه دهید به آرامی با افراد جدید در خانه شما گرم شود. گربه با کسی که می تواند به فضای زندگی و شخصی او احترام بگذارد، خیلی سریعتر گرم می شود و اگر مجبور به انجام جلسات دراز کشیدن ناخواسته نشود، استرس بسیار کمتری خواهد داشت. پرخاشگری بین گربه مشکل ظریف تری است و دامپزشک شما می تواند تغییراتی را در چیدمان خانه شما پیشنهاد دهد، مانند اضافه کردن قفسه های گربه در مناطق پرتردد مانند راهروها و افزایش منابع مانند کاسه های غذا/آب و جعبه های زباله.

چگونه فضاهای امنی برای پنهان شدن گربه خود فراهم کنید

از آنجایی که پنهان شدن یک رفتار طبیعی در گربه ها است، به جای اینکه گربه خود را از مخفی شدن باز دارید، بهتر است فضاهای امنی برای پنهان شدن گربه خود فراهم کنید. به این ترتیب آنها در فضاهای ناامن مانند ماشین لباسشویی و خشک کن یا پشت لوازم خانگی پنهان نمی شوند. بیشتر گربه‌ها دوست دارند از روی زمین بلند شوند. بنابراین فراهم کردن فضاهای دنج، مانند تخت گربه در یک قفسه کتاب محکم یا درخت گربه با فضای مکعبی ساخته شده، می تواند یک مخفیگاه جذاب باشد. 

گربه‌های مسن‌تر ممکن است آرتروز داشته باشند، حتی اگر آن را نشان ندهند، بنابراین گربه‌های مسن‌تر ممکن است از مخفی شدن در پایین قدردانی کنند. این می تواند شامل جعبه های مقوایی، خانه های خراش دار خانگی یا تجاری باشد، اما می تواند شامل حامل آنها نیز باشد. در واقع، ترک خود را حامل گربه از همه زمان ها با داخل بستر راحت می توانید آن را برای شما راحت تر وقتی که آن زمان به گربه خود را به دامپزشک است. اگر گربه شما حامل خود را به عنوان یک مخفیگاه امن می بیند، زمانی که زمان رفتن به جایی فرا می رسد، راحت تر آن را در آن قرار دهید.

پنهان شدن یک رفتار کاملا طبیعی برای گربه شما است. برای ایده‌های بیشتر در مورد چگونگی ایجاد مکان‌های امن برای گربه خود،برای اطلاعات بیشتر در مورد اینکه چه زمانی باید نگران مخفی شدن گربه خود باشید، با دامپزشک خود صحبت کنید.