نکات ایمنی برای نگهداری طوطی

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگر در نگهداری پرندگان خانگی تازه کار هستید، اطلاعات مربوط به نگهداری ایمن زیر را از دست ندهید. وقت گذاشتن برای اطمینان از اینکه پرنده خود را به درستی و ایمن نگه می‌دارید می‌تواند کمک زیادی به اطمینان از اینکه هم شما و هم پرنده‌تان ایمن بمانید و از یک رابطه طولانی و رضایت‌بخش با هم لذت ببرید.

هرگز یک پرنده خانگی را فشار ندهید

در حالی که گاهی اوقات لازم است پرنده را محکم نگه دارید، اگر نیاز به کوتاه کردن ناخن هایش ، گیره دادن بال هایش یا انجام یک نوع عمل ضروری دیگر دارید، مهم است که به یاد داشته باشید که فشار دادن پرنده هرگز اشکالی ندارد.

پرندگان دارای اسکلت شکننده و سیستم تنفسی ظریفی هستند. فشردن بیش از حد آنها می تواند باعث شکستگی استخوان ها، آسیب اندام ها و هر تعداد مشکل دیگری شود که می تواند منجر به آسیب شدید یا مرگ ناگهانی پرنده شود. پرنده خود را با فشار بیش از حد به هیچ قسمتی از بدنش ایمن نگه دارید.

به پرنده خود بیاموزید که "Step Up" را انجام دهد

آموزش به پرنده خود برای بالا رفتن می تواند به شما کمک کند تا پرنده خود را ایمن نگه دارید. پرندگانی که از پا گذاشتن روی انگشتان صاحب خود امتناع می ورزند، اغلب باید وقتی زمان بیرون آمدن از قفس فرا می رسد، حوله یا چنگ زده شوند و در معرض خطر آسیب و استرس شدید قرار بگیرند.

اگر پرنده شما دستور step up را نمی داند، پس باید در اسرع وقت شروع به آموزش انجام این عملکرد به او کنید. هر صاحب پرنده ای به شما خواهد گفت که این مهم ترین چیزی است که می توانید به دوست پردار خود بیاموزید.

اجازه ندهید طوطی روی شانه شما بنشیند

اگرچه فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی اغلب طوطی‌ها را نشان می‌دهند که با خوشحالی روی شانه‌های صاحبشان نشسته‌اند، دلایل متعددی وجود دارد که این ایده خوبی نیست. برای یک چیز، حتی رام‌ترین و دوستانه‌ترین پرنده‌ها نیز می‌توانند اگر مبهوت یا ناراحت شوند گاز بگیرند.

اجازه دادن به پرنده برای نشستن روی شانه شما، آنها را مستقیماً در سطح صورت شما قرار می دهد و اگر مشکلی پیش بیاید، شما را در معرض خطر زیادی قرار می دهد که نیش وحشتناکی را تحمل کنید. با نگه داشتن پرنده روی دست یا ساعد خود در فاصله ایمن از صورت و گوش خود از این نوع تصادف جلوگیری کنید.

بال های پرنده خود را بریده نگه دارید

اگرچه ممکن است در ابتدا اینطور به نظر نرسد، اما قیچی کردن بال های پرنده می تواند در نگهداری ایمن پرنده کمک زیادی کند. پرندگانی که بالهای بریده دارند به سرعت متوجه می شوند که توانایی پرواز ندارند، بنابراین اغلب بیشتر به صاحبان خود وابسته می شوند و زمانی که از قفس خارج می شوند مانند چسب به آنها می چسبند.

پرندگانی که بالشان قیچی نمی‌شود ممکن است در هنگام نگه‌داشتن، تمایل به پرواز داشته باشند، که باعث می‌شود مالکان آنها را از روی غریزه بگیرند. از آنجایی که پرندگان از نظر فیزیکی بسیار شکننده هستند، این می تواند باعث صدمات شدید شود. بریدن بال های پرنده به به حداقل رساندن چنین خطری کمک می کند.

آخرین نکته ای که باید در هنگام یادگیری ایمن نگه داشتن پرنده به خاطر بسپارید این است که پرندگان دوست دارند اشیاء کوچک و براق را گاز بگیرند. بنابراین حلقه ها، گوشواره ها، گردنبندها و سایر جواهرات شما برای آنها تقریبا غیرقابل مقاومت خواهد بود.

بیش از یک صاحب پرنده نگون بخت می توانند تأیید کنند که اگر دوست پردار شما تصمیم بگیرد برای گوشواره یا سوراخ کردن دیگری برود چه اتفاقی می افتد. قبل از دست زدن به پرنده خانگی خود، تمام جواهرات را از بین ببرید و چند اسباب بازی پرنده را در دسترس داشته باشید تا حواس حیوان خانگی خود را پرت کنید.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، سابقه سلامتی حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.