علائم و دلایل کم آبی توله سگ

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بیشتر توله سگ ها در معرض کم آبی هستند زیرا توده بدنی بسیار کمتری نسبت به سگ بالغ دارند. در طول ماه های گرم تابستان، گرمای بیش از حد در طول بازی نیز می تواند توله سگ شما را مستعد از دست دادن بیش از حد آب کند. نظارت بر توله سگ در هوای گرم برای جلوگیری از کم آبی بدن اهمیت بیشتری پیدا می کند.

همه آنچه باید در مورد توله سگ ها بدانید

اکثریت از دست دادن آب بدن سگ به دلیل ادرار است. این مایعات زمانی که توله سگ می خورد و می نوشد جایگزین می شود. اطمینان از اینکه مقدار زیادی آب تمیز در دسترس است به جلوگیری از کم آبی بدن کمک می کند. توله سگ ها در هوای گرم بیشتر نوشیدنی می نوشند، اما در زمستان نیز باید مطمئن باشید که کاسه آب یخ نمی زند و از دسترسی به آب جلوگیری می کند. هر چیزی که از دست دادن مایعات را افزایش دهد، مانند اسهال، ممکن است منجر به کم آبی بدن نیز شود.

 

چه چیزی باعث کم آبی بدن می شود؟

کم آبی بدن می تواند در نتیجه هر بیماری که باعث اسهال یا استفراغ می شود رخ دهد . ادرار بیش از حد که در دیابت شیرین و بیماری کلیوی، خونریزی یا هر شرایطی که باعث بی میلی به خوردن یا نوشیدن شود نیز می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

علائم کم آبی توله سگ

اولین علامت قابل توجه کم آبی غشاهای مخاطی خشک است که در آن لثه و زبان سگ به جای خیس شدن، چسبناک یا خشک است. بزاق ممکن است چسبناک یا حتی رشته ای شود.

نشانه واضح تر از دست دادن خاصیت ارتجاعی پوست است. پوست توله سگ معمولاً مانند یک خز، راحت جا می‌گیرد و فضایی برای حرکت به خصوص در شانه‌ها دارد. پوست گردن و شانه های توله را بگیرید و به آرامی بلند کنید. هنگامی که به طور معمول هیدراته می شود، پوست پس از رها شدن به سرعت به جای خود باز می گردد.

هنگامی که سگ هفت تا هشت درصد کم آب می شود، پوست به آرامی جمع می شود. کم آبی ده درصد یا بیشتر جدی است و پوست در صورت جمع شدن به صورت برجستگی باقی می ماند و به جای خود باز نمی گردد. به این کار چادر پوستی می گویند.

زمان پر کردن مجدد مویرگی (CRT) نیز معیار خوبی برای هیدراتاسیون است. این مدت زمانی است که پس از اعمال فشار خون به غشاهای مخاطی باز می گردد و با فشار ملایم انگشت روی لثه های سگتان می توان آن را نشان داد. این برای مدت کوتاهی جریان خون را مسدود می کند، بنابراین وقتی فشار به سرعت آزاد می شود، بافت سفید می شود.

هنگامی که آبرسانی توله سگ شما طبیعی است، کمتر از دو ثانیه طول می کشد تا رنگ سفید به رنگدانه صورتی طبیعی برگردد. کم آبی هفت تا هشت درصدی کم آبی زمان پر شدن مجدد مویرگی را برای دو تا سه ثانیه به تاخیر می اندازد. طولانی‌تر از چهار یا پنج ثانیه نشان‌دهنده کم‌آبی شدید بدن است، وضعیتی بسیار خطرناک. این سگ ها همچنین دارای کره چشم فرورفته، انقباضات غیرارادی عضلات و اندام های سرد هستند.

چگونه کم آبی بدن را درمان کنیم

توله سگ هایی که از کم آبی متوسط ​​تا شدید رنج می برند برای زنده ماندن نیاز به مراقبت فوری دامپزشکی دارند. مایع درمانی برای آبرسانی مجدد توله سگ و بازگرداندن تعادل الکترولیت (معدنی) او به حالت عادی مورد نیاز است. بسته به نیاز توله سگ شما، دامپزشک شما ممکن است با نشان دادن نحوه دادن مایع زیر جلدی (زیر پوست) به شما نشان دهد که چگونه مایع درمانی را در خانه به توله سگ خود انجام دهید.

 

در موارد خفیف که استفراغ مشکلی ندارد، صرف نوشیدن آب از سگ کمک کننده خواهد بود. دامپزشک شما ممکن است محصولاتی مشابه Pedialyte کودکان را تجویز کند که الکترولیت های از دست رفته را نیز فراهم می کند.

علت اصلی کم آبی نیز باید درمان شود. برای جلوگیری از از دست دادن بیشتر مایعات ممکن است به داروهای خاصی برای کنترل اسهال و استفراغ نیاز باشد. بسته به تشخیص، داروهای دیگری مانند داروهای کنترل دیابت یا بیماری کلیوی نیز ممکن است مورد نیاز باشد، به ویژه در سگ های مسن.

کم آبی در گربه ها

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید، زیرا آنها حیوان خانگی شما را معاینه کرده اند، سابقه سلامتی حیوان خانگی را می دانند و می توانند بهترین توصیه ها را برای حیوان خانگی شما ارائه دهند.