آیا حیوانات رباتیک جایگزین سگ های درمانگر میشوند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" حیوانات ، به ویژه سگ ها توانایی آن را دارند تا فواید درمانی متعددی را برای برخی سنین ، به ویژه کودکان و نوجوانان و افراد مسن داشته باشند.
این در حالی است که گروهی از محققین در دانشگاه پورتسموث بر این باورند که حیوانات رباتیک می توانند به همان اندازه موثر باشند و در مواردی نیز جایگزین بهتری برای انسان هستند.
دکتر Leanne Proops ، روانشناس و سرپرست این تیم تحقیقاتی گفت : "ما می دانیم که سگ های واقعی تعاملات آرام و لذت بخشی را برای کودکان ایجاد کرده و در افزایش احساس سلامتی،بهبود انگیزه و کاهش استرس،نقشی اساسی را ایفا می کند. با این حال این مطالعه مقدماتی نشان داده است که ربات های بیومیمتیک که توانایی تقلید رفتارهای حیوانات را دارند ، ممکن است در شرایطی خاص جایگزین مناسبی بوده و استفاده از آنها نسبت به یک سگ واقعی مزایای متعددی را به همراه داشته باشند."

 
اولیویا باربر ، متخصص روان درمانگری با حیوانات نیز در این زمینه گفت: "اگرچه بسیاری از افراد در مدارس و بیمارستان ها از روش هایی چون حیوان درمانی سود زیادی می‌برند ، با این حال تامین رفاه این حیوانات نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌باشد. بازدیدهای متعدد برای سگ هایی از این دست بسیار خسته کننده است و بهره گیری از برخی روبات ها در این حوزه ، می تواند مشکلاتی از این دست را کاهش دهد."
در نهایت ، اگرچه این مطالعه در مقیاس کوچک صورت پذیرفته است اما نتایج به دست آمده از آن امیدهای تازه ای را به دانشمندان برای تعامل با حیوانات رباتیک ایجاد نموده است.
نتایج کامل این مطالعه در نشریه رباتیک اجتماعی منتشر شده است.