تشخیص نر یا ماده بودن همستر

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، برای تعیین نر یا ماده بودن همستر خود ابتدا آن را به پشت نگه دارید تا به ناحیه شکم نگاه کند. می توانید دست خود را روی همستر خود حالت فنجان کنید و به آرامی آن را به پشت بچرخانید، یا همستر را از روی گردنش بگیرید. نگه داشتن همستر در وضعیت کمی عمودی ("نشسته") به شما کمک می کند تا تشخیص دهید که آیا همستر شما نر یا ماده است.

فاصله آنوژنیتال

مطمئن ترین راه برای تشخیص نر یا ماده بودن یک همستر، نگاه کردن به فاصله آنوژنیتال است. این فاصله بین منافذ تناسلی (دهانه آلت تناسلی در همسترهای نر، منافذ واژن و ادرار در ماده ها) و مقعد است. این فاصله در ماده ها بسیار کمتر از مردان است. تشخیص این دو دهانه در ماده ها دشوار است، در حالی که فاصله بین آنها معمولاً در مردان دو برابر بیشتر است.

 سایر تفاوت های کلی

چند تفاوت اضافی برای همه همسترها اعمال می شود، اگرچه بسته به سن و گونه همستر، تشخیص آنها ممکن است دشوار باشد. 

انتهای پشتی نر در مقایسه با ماده ظاهری کشیده و گردتر است.

همسترهای نر اغلب پس از حدود چهار هفتگی دارای کیسه بیضه قابل توجهی هستند، اگرچه بیضه ها را می توان جمع کرد.

فقط همسترهای ماده نوک سینه دارند.

ویژگی های همستر سوری

تعیین جنسیت همسترهای سوری تا حدودی ساده تر از تعیین جنسیت گونه های دیگر است زیرا تفاوت بین نر و ماده نسبتاً واضح است. همسترهای سوری ماده دارای نوک سینه های نسبتاً قابل مشاهده ای هستند که در دو ردیف موازی و در امتداد دو طرف شکم ظاهر می شوند. نوک سینه ها زمانی که موهای شکم همستر کوتاه است بیشتر دیده می شوند. همسترهای سوری نر دارای بیضه های نسبتاً واضحی هستند که از انتهای عقبی آنها امتداد یافته است. بیضه ها ممکن است جمع شوند (مانند همه همسترهای نر) یا با خز پنهان شوند، اما به طور کلی، در بیشتر موارد قابل تشخیص هستند.

 

ویژگی های همستر کوتوله

همسترهای کوتوله دارای برخی ویژگی های اضافی هستند که به شما در تعیین جنسیت کمک می کند. همسترهای کوتوله نر دارای یک غده عطری قابل مشاهده هستند که در نزدیکی وسط شکم قرار دارد. همچنین ممکن است لکه های زرد یا روغنی در اطراف غده وجود داشته باشد که ناشی از ترشحات غده است. همسترهای ماده کوتوله غدد بویایی بسیار کوچکی دارند که به سختی دیده می شوند. همسترهای کوتوله نر نیز ممکن است از روی بیضه ها و شکل انتهای عقبی که به سمت دم آنها باریک می شود، شناسایی شوند. بیضه ها در همسترهای بالغ بیشتر دیده می شوند. در نهایت، همسترهای کوتوله نر بزرگتر از ماده ها هستند، اگرچه اندازه آن معیاری غیرقابل اعتماد است زیرا بسته به سن و هر حیوان متفاوت است.

ویژگی های همستر چینی

بارزترین ویژگی همسترهای چینی شکل انتهای عقب آنها است. نرها انتهای عقبی بلندتر و گردتر از ماده ها دارند. با این حال، اگر هر دو جنس همستر را برای مقایسه ندارید، برای شناسایی مثبت باید به فاصله آنوژنیتال تکیه کنید.