طوطی گردن حلقه ای هندی

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، طوطی گردن حلقه ای هندی عاشق صحبت کردن است. طوطی گردن حلقه ای هندی یاشاه طوطی ringneck هند زیرگونه آسیایی،شاه طوطی (Psittacula krameri) است. این یک طوطی آسیایی اصالتاً اهل سیلان است. اکنون، شما می توانید آن را در بسیاری از نقاط آسیا، به ویژه هند و پاکستان پیدا کنید. طوطی گردن حلقه ای هندی در نواحی غربی و جنوبی سودان و خاورمیانه زندگی می کند. آنها در مناطق چوبی سبک و همچنین مناطق کشاورزی حومه زندگی می کنند. آنها در دسته های 100 تایی یا بیشتر سفر می کنند، بنابراین به همراهی کردن عادت دارند.

طوطی گردن حلقه ای هندی از 200 سال قبل از میلاد در اسارت نگهداری می شدند. در هند، پس از آن که رهبران مذهبی توانایی خود را در تقلید از زبان انسان به وضوح تشخیص دادند، آنها به عنوان موجودات مقدس در نظر گرفته شدند. طوطی گردن حلقه ای هندی که بسیار مورد توجه خانواده های سلطنتی ثروتمند هند بودند، در قفس های تزئینی نگهداری می شدند و به دلیل رنگ ها و حالت های جذابشان مورد تحسین قرار می گرفتند.

در طول دهه 1920، مرغداران شروع به پرورش طوطی گردن حلقه ای هندی کردند و با ظهور جهش های رنگی مختلف، محبوبیت این پرنده شروع به انفجار کرد. طوطی گردن حلقه ای هندی که اکنون به طور گسترده در تجارت حیوانات خانگی در دسترس هستند، همچنان به عنوان حیوانات خانگی محبوبیت روزافزونی پیدا می‌کنند. اندازه نسبتا کوچک و نشانه‌های زیبای آن‌ها به انتخاب مناسب برای بسیاری از صاحبان پرندگان کمک می‌کند.

 

خلق و خوی

اگرچه طوطی گردن حلقه ای هندی شهرت زیادی به عنوان تندرو و سخت تمرین کردن دارد، از آنجایی که طوطی گردن حلقه ای هندی بسیار باهوش هستند، خیلی زود خسته می شوند و اگر احساس کنند مورد بی توجهی قرار گرفته اند، اغلب به جویدن و سایر رفتارهای مخرب متوسل می شوند.

آنها همچنین در دوران نوجوانی مرحله بلوف را پشت سر می گذارند که مدیریت آن برای برخی از مالکان دشوار است. این مرحله با پرخاشگری خفیف همراه است، اما این مرحله تنها چند هفته یا چند ماه طول می کشد. 

به طور کلی، طوطی گردن حلقه ای هندی که به اندازه کافی مراقبت می شوند، دارای شخصیت های شیرین و جذاب هستند. صدای آنها تقریباً خنده دار است، زیرا بسیار بلند و در عین حال ملایم است. همچنین متوجه خواهید شد که آنها در هشدار دادن به شما در مورد خطر عالی هستند، غریزه ای وحشی که با تماس های بلند همراه است. آنها عموماً پرنده ای کم نگهداری هستند. آنها نیاز به زمان و توجه زیادی دارند.

گفتار و آواز

ططوطی گردن حلقه ای هندی یکی از بهترین پرندگان سخنگو در میان گونه های اهلی است. آنها معمولاً از 8 ماهگی تا 1 سالگی شروع به صحبت می کنند و می توانند بیش از 200 کلمه را یاد بگیرند. این پرنده می تواند از سطح متوسط ​​صحبت کردن تا فریاد زدن یا جیغ زدن متغیر باشد، اما عموماً به دلیل هوش و یادگیری سریع خود در هنگام صحبت کردن شناخته می شوند.

رنگ ها و علائم طوطی حلقه هندی

طوطی گردن حلقه ای هندی در رنگ‌های مختلف از زرد روشن، سبز و آبی دارچینی موجود هستند. اگرچه جهش های رنگی رایج هستند، رنگ معمولی این گونه سبز لیمویی روشن با پرهای دم آبی و زرد زیر بال ها است.

آنها به عنوان یک گونه دو شکل شناخته می شوند، به این معنی که رنگ ها و نشانه های آن می تواند جنسیت پرنده را تعیین کند. نرها دارای منقار قرمز تیره، خطوط سیاه روی صورت و سه نوار رنگی در اطراف گردن خود هستند. حلقه سیاه در حدود 18 ماهگی ایجاد می شود و حلقه های آبی و صورتی تا 3 سالگی ظاهر می شوند. ماده ها، در عین زیبایی که هنوز دارند، فاقد نوارهای صورت و یقه هستند، اگرچه برخی از آنها اندکی تیره شدن رنگ را در اطراف گردن خود نشان می دهند.

مراقبت از طوطی گردن حلقه ای هندی

 رفتار و عشق کافی، یک طوطی گردن حلقه ای هندی می تواند به سرعت به یک همراه و یکی از اعضای خانواده محبوب تبدیل شود. آن‌ها از یادگیری چیزهای جدید لذت می‌برند و با مالکانی که می‌خواهند هوش آن‌ها را به چالش بکشند لذت می برند. این یکی از دلایلی است که آنها واژگان بزرگی را توسعه می دهند.

اگر متوجه رفتار پرخاشگرانه شدید، بهتر است از سرزنش پرهیز کنید، زیرا پرنده می تواند یک عمر ترس از شما و دیگر افراد را داشته باشد . بهترین راه برای رفتار با این پرنده نادیده گرفتن رفتار بد و استفاده از تقویت مثبت برای رفتار خوب است.

قفس برای این پرنده باید بزرگ باشد. باید دم بلند خود را در خود جای دهد و به پرنده اجازه دهد وقتی شما در اطراف نیستید بپرد و بازی کند. اطمینان حاصل کنید که فاصله میله ها به اندازه کافی بزرگ نیست که آنها بتوانند در آن گیر کنند یا از آن فرار کنند. اندازه ایده آل فاصله 1/2 اینچ تا 5/8 اینچ است.

کاسه آب و غذا را روزانه، نیمکت‌ها و اسباب‌بازی‌ها را هر هفته و کف را هر ماه تمیز کنید . یک بار در سال، برنامه ریزی کنید که همه چیز را بیرون ببرید تا لوله کشی شود.

مشکلات رایج سلامتی

در حالی که طوطی گردن حلقه ای هندی به طور کلی به عنوان یک پرنده خانگی سالم شناخته می شود، آنها مستعد ابتلا به بیماری های رایج مانند پسیتاکوز، پلیوماویروس، آسپرژیلوزیس و تعدادی از عفونت های باکتریایی هستند. اگر این پرنده بی حوصله باشد، برای مدت طولانی تنها بماند یا افسرده باشد ، ممکن است به رفتارهای خود تخریبی مانند کندن پر روی بیاورد .

رژیم غذایی و تغذیه

حلقه‌های وحشی هندی معمولاً از رژیم غذایی حاوی میوه‌ها، سبزیجات، آجیل، انواع توت‌ها و دانه‌ها استفاده می‌کنند. آنها همچنین از شهد گل ها و خود گل ها لذت می برند.

در حالی که اکثر دامپزشکان موافقند که بهترین کار برای پرندگان اسیر این است که از یک رژیم غذایی پلت شده متعادل استفاده کنند، اما یک رینگ از انواع میوه ها و سبزیجات در رژیم غذایی آنها قدردانی می کند. سبزی‌ها و سبزیجات برگ‌دار برای هر طوطی همراه برای حفظ یک رژیم غذایی سالم ضروری هستند، و طوطی هندی نیز از این قاعده مستثنی نیست. آنها همچنین می توانند غذای پخته شده سالمی که شما می خورید بخورند و به ویژه مرغ را دوست دارند، اگرچه لوبیا، غلات و برنج نیز قابل قبول هستند. آووکادو، ریواس، شکلات و سایر غذاهای رایج برای پرندگان سمی هستند، پس مراقب باشید. 

مانند همه پرندگان، ظروف غذا و آب باید روزانه خالی، تمیز و دوباره پر شوند تا خطر رشد باکتری و عفونت کاهش یابد.

ورزش

طوطی ها پرندگان بسیار فعالی هستند. مانند بسیاری از گونه های پرندگان دیگر، ایده خوبی است که یک منطقه امن برای بازی حیوان خانگی داشته باشید و بال های خود را حداقل به مدت 3 ساعت در روز از قفس بیرون بیاورید.

طوطی گردن حلقه ای هندی همچنین دارای عضلات فک قوی هستند. عاقلانه است که مجموعه‌ای از اسباب‌بازی‌های جویدنی ، تخت‌خواب‌ها و لوازم جانبی قفس را تهیه کنید، بنابراین احتمال کمتری دارد که پرنده چیزی با ارزش یا خطرناک را بجود. این گونه از پازل ها و هر اسباب بازی پیچیده ای که می توانید پیدا کنید لذت می برد، که باید به مشغول نگه داشتن پرنده نیز کمک کند.

تهیه یک مستر و یک ظرف آب برای حمام کردن، دوست پردار شما را نیز بسیار خوشحال خواهد کرد.

آنها اجتماعی و  رفتار دوستانه ای دارند. هوشمند هستند و می تواند تا 200 کلمه صحبت کنند. می تواند بیشتر از سایر پرندگان به صاحب خود وابسته باشد. 

نکات ایمنی برای نگهداری طوطی