جفت گیری و تولید مثل گربه

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، جفت گیری گربه ها ممکن است ساده به نظر برسد: آنها با صدای بلند، مکرر و بی رویه جفت گیری می کنند. گربه ماده باردار می شود، سپس چند بچه گربه به دنیا می آورد. در اینجا حقیقت این مسائل و خیلی بیشتر در مورد جفت گیری گربه ها را بیاموزید.

جفت گیری و لقاح در گربه ها

 ممکن است شما یک بچه گربه ماده را به فرزندی قبول کرده باشید و حالا که او چند ماه بزرگتر شده است، ناگهان رفتار او به طرز مشکوکی "عاشقانه" شده است. و هنوز عقیم نشده است.با این حال، شما به این فکر می کنید که آیا او می تواند در سن خود باردار شود یا خیر. دقیقاً چه اتفاقی می‌افتد، آیا او باید روزی از در خارج شود و با یک گربه نر دمدمی مزاج روبرو شود که فقط یک چیز در ذهنش است؟

یک بچه گربه می تواند اولین گرمای خود را در 3 و نیم ماهگی تجربه کند، بنابراین به توصیه های قدیمی "تا شش ماه صبر کنید تا بتوانید او را عقیم کنید" و به یاد داشته باشید که هنگامی که یک گربه ماده برای اولین بار گرما را تجربه می کند، بارها و بارها اتفاق می افتد، تا زمانی که یا جفت گیری کند یا عقیم شود. 

 

نشانه هایی که گربه شما باردار است

گربه هایی که به بلوغ می رسند، برای پیدا کردن گربه های نر یا ماده و جفت گیری تلاش می کنند. اگر گربه شما در به بلوغ رسیده و به یک گربه  (نر عقیم نشده) دسترسی داشت، احتمال باردار بودن او بسیار زیاد است.

یک گربه باردار هم تغییرات فیزیکی و هم شخصیتی را نشان می دهد که برای اولین بار در حدود سه هفته پس از جفت گیری آشکارتر می شود. بنابراین شما در عقیم کردن او کمی دیر کردید و گربه شما باردار شده است.

مراحل بارداری گربه

کل رشد جنین یک مطالعه جذاب با نام های علمی برای هر مرحله است، اما برای اختصار و درک بهتر، ما در اینجا روی اصول اولیه تمرکز می کنیم. توجه: درک فرآیند توسعه مهمتر از نامهایی است که در طول مسیر ذکر شده است.

مراقبت از گربه در دوران بارداری

اگر مسئولیت یک گربه خیابانی باردار را پذیرفته باشید، چه گربه خودتان باردار شده باشد، باید همه چیزهایی را که گربه باردار شما نیاز دارد، هم برای سلامتی او و هم برای سلامت بچه گربه های متولد نشده فراهم کنید. به جز ملاحظات تغذیه‌ای، به‌ویژه برای یک گربه باردار خیابانی، بیشتر چیزهایی که برای او فراهم می‌کنید همان چیزهایی است که به هر گربه‌ای تحت مراقبت خود می‌دهید: سرپناه، مکانی برای خواب، جعبه و اسباب‌بازی‌ها. (ورزش برای گربه های باردار نیز مهم است.)

مشکلات احتمالی در بارداری گربه ها

به طور کلی، هرگونه علائم غیرعادی در دوران بارداری باید با تماس یا مراجعه به دامپزشک خود پیگیری شود. این بخش مهمی از مراقبت از یک گربه باردار است.

اگرچه بسیاری از گربه‌های باردار دوران بارداری را بدون مشکل پشت سر می‌گذارند، اما مشکلاتی وجود دارد که ممکن است رخ دهد.

کمک به گربه در فرآیند تولد

این احتمال وجود دارد که شما نیازی به انجام هیچ کاری برای کمک به روند زایمان نداشته باشید، به جز اینکه در کنار گربه خود باشید تا او را تشویق کنید. حتی ممکن است یک روز صبح از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که گربه باردار شما در طول شب زایمان کرده است و به راحتی بچه گربه های خود را شیر می دهد. با این حال، شما باید بدانید که چگونه مشکلات احتمالی را تشخیص دهید و در صورت نیاز به کمک در روند زایمان ، چه اقداماتی را باید انجام دهید .

 

مراقبت پس از زایمان از گربه مادر و نوزادان

دو تا سه هفته اول برای گربه مادر شما و بچه گربه های تازه متولد شده او بسیار مهم است. بچه گربه ها د به سرعت در حال رشد هستند و گربه مادر معمولاً علائم مشکلات پس از زایمان را تا این زمان نشان می دهد.

گربه مادر و نوزادانش را در قسمتی آرام از خانه نگه دارید. یک اتاق جداگانه بهتر است و مطمئن شوید که اتاق به اندازه کافی گرم است. سرمازدگی یکی از حیاتی ترین خطرات برای بچه گربه های تازه متولد شده است. اجازه دهید گربه مادر با توجه شما به او و نوزادانش تنظیم کند. و ممکن است از بازدید شما استقبال کند.

پیدا کردن خانه برای بچه گربه ها

فرستادن بچه گربه ها به یک "خانه " جدید می تواند یک موقعیت شاد یا نگران کننده باشد، بسته به اینکه چگونه آماده سازی را انجام می دهید. شما تقریباً دو ماه یا بیشتر مراقب، نگران و احتمالاً هزینه، برای مراقبت از گربه مادر و سپس بچه گربه ها کرده اید.

تنها کاری که اکنون باید انجام دهید این است که گربه مادر را عقیم کنید اگر این کار قبلا انجام نشده باشد. شما مسئول مراقبت از او در دوران بارداری او بوده اید، و من مطمئن هستم که قبول خواهید کرد که اکنون این تنها مسئولیتی است که باید انجام دهید.

مهمترین خطرات برای گربه های خانگی

اگر شک دارید حیوان خانگی شما بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.