سرطان در حیوان خانگی

تقریبا از هر چهار سگ یک سگ و از هر پنج گربه یک گربه در طول زندگی خود به سرطان مبتلا می شوند. دامپزشکان مراقبت های پزشکی پیشرفته ای را برای حیوان خانگی شما ارائه می دهند. اگر حیوان خانگی شما مبتلا به سرطان تشخیص داده شده است، 

سرطان در حیوان خانگی

سرطان رشد غیر طبیعی سلول های بدن است. سلول های طبیعی به طور مداوم تکثیر می شوند و پس از فرسوده شدن یا آسیب دیدگی می میرند، اما جهش های ترمیم نشده در طول فرآیند تکثیر می توانند به برخی از سلول ها اجازه دهند بدون توقف تکثیر شوند. هر سلولی در بدن دارای پتانسیل سرطانی شدن است، از جمله پوست، اندام های داخلی، سیستم ایمنی یا خون. سلول های سرطانی همچنین می توانند محل رشد اولیه خود را ترک کرده و به سایر نقاط بدن بروند.

علائم سرطان در حیوانات خانگی چیست؟

علائم سرطان در حیوان خانگی بر اساس بافت بدن درگیر و شدت بیماری متفاوت است، اما برخی از علائم احتمالی سرطان در حیوان خانگی شما عبارتند از:

  • توده ها، برجستگی ها یا تغییر رنگ پوست
  • زخم هایی که التیام نمی یابند
  • تغییرات در وزن
  • لنگش یا تورم غیر قابل توضیح
  • مشکل در غذا خوردن
  • دشواری در تنفس
  • خونریزی از دهان، بینی یا دیگر منافذ بدن
  • تورم شکم
  • اسهال یا استفراغ مزمن

چه چیزی باعث سرطان در حیوانات خانگی می شود؟

عوامل متعددی ممکن است بر رشد سرطان در حیوان خانگی تأثیر بگذارند، و دلیل اینکه چرا برخی از حیوانات خانگی تحت تأثیر قرار می گیرند و برخی دیگر نامشخص است . بیش از 50 درصد از حیوانات خانگی مسن‌تر به سرطان مبتلا می‌شوند، احتمالا به این دلیل که فرآیند پیری در ترمیم جهش‌های تکثیر سلولی اختلال ایجاد می‌کند. حیوانات خانگی ممکن است در معرض مواد سرطان زا مانند دود دست دوم، اشعه ماوراء بنفش یا مواد شیمیایی قرار بگیرند. تا 30 درصد از گربه های آلوده به ویروس لوسمی گربه در نهایت به سرطان مبتلا می شوند. عوامل ارثی نیز می توانند نقش مهمی ایفا کنند، زیرا برخی از نژادهای سگ به ویژه مستعد ابتلا به سرطان هستند. التهاب مزمن، مانند شکستگی های قبلی استخوان، چاقی، یا بیماری های گوارشی می تواند سلول های سرطانی را تحریک کند.

چه نوع سرطانی بر حیوانات خانگی تأثیر می گذارد؟

سگ‌ها و گربه‌ها می‌توانند انواع مختلفی از سرطان را ایجاد کنند، اما انواع رایج‌تر آن عبارتند از: 

تومورهای ماست سل : سرطان سیستم ایمنی روی پوست که ممکن است در طحال یا سایر اندام های داخلی نیز رخ دهد.

ملانوما : توموری از سلول های تولید کننده رنگدانه که معمولا در حفره دهان ایجاد می شود، اما ممکن است روی لب ها، فرج، ناحیه مقعد و انگشتان پا نیز ایجاد شود.

کارسینوم سلول سنگفرشی : یک تومور سلول اپیتلیال که اغلب در حفره دهان و روی بینی یا پوست ایجاد می شود. 

استئوسارکوم : سرطان استخوانی که می تواند هر استخوانی از جمله اندام، لگن، ستون فقرات، جمجمه، سینوس ها یا حفره دهان را درگیر کند.

همانژیوسارکوم : سرطان خون و پوست که بر پوست، طحال، کبد یا قلب تأثیر می گذارد 

آدنوکارسینوم پستان : سرطان بافت پستانی در سگ ها و گربه ها، در حیوانات ماده عقیم نشده یا آنهایی که در اواخر عمر عقیم شده اند شایع تر است.

کارسینوم سلول انتقالی : سرطان مجاری ادراری که بر روی سلول های دیواره مثانه و سیستم ادراری تأثیر می گذارد.

سرطان در حیوانات خانگی چگونه درمان می شود؟

نوع خاص، شدت و مرحله سرطان، برنامه درمان حیوانات خانگی را تعیین می کند، و هر حیوان خانگی به یک رویکرد فردی نیاز دارد. درمان سرطان در حیوان خانگی می تواند شامل یک درمان منفرد، مانند برداشتن کامل تومور با جراحی، یا نیاز به شیمی درمانی، پرتودرمانی یا ایمونوتراپی باشد. بر خلاف انسان، اکثر حیوانات تحت شیمی درمانی عوارض جانبی جدی ندارند. انواع خاصی از سرطان را می توان با جراحی درمان کرد، در حالی که برخی دیگر از نظر دامپزشکی برای بهبود و کیفیت زندگی خوب قبل از بازگشت سرطان مدیریت می شوند.

سخن آخر

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد سرطان در حیوان خانگی می توانید از طریق راه های ارتباطی درج شده با مشاوران ما در ارتباط باشید.