چرا گربه ها مکان های مرتفع را دوست دارند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، یک سری از رفتارهای گربه عجیب و غریب هستند که قابل توضیح نمی باشد. حالا ما در اینجا به این رفتار گربه می پردازیم که چرا گربه ها از مکان های مرتفع خوششان می آید؟

پاسخ بسیار ساده است: گربه‌ها نیاز غریزی دارند که دنیای خود را از نقطه‌ای بلند مشاهده کنند، زیرا هم شکارچی موش‌ها، پرندگان، خرگوش‌ها و سایر حیوانات کوچک هستند و هم طعمه حیوانات بزرگ‌تر مانند کایوت‌ها، جغدها یا عقاب‌ها هستند. نه تنها یک نقطه دید بالاتر به گربه ها دید بهتری از طعمه می دهد، بلکه از آنها در برابر حیوانات بزرگتر محافظت می کند. و در تئوری به آنها اجازه می دهد تا یک شکارچی را که در حال آمدن است ببینند. علاوه بر این، زمانی که اجداد بچه گربه‌های اهلی ما در جنگل‌ها زندگی می‌کردند، برگ‌ها و شاخه‌های درختان را خانه خود می‌دانستند و نیز از دید شکارچیان خود استتار می‌کردند.

 

به جرات می توان گفت که بیشتر گربه های اهلی شکارچی واقعی نیستد. با این حال، تمایل آنها به نشستن در مکان‌های مرتفع، عمیقاً در ساختار بیولوژیکی و تکاملی آنها ریشه دوانده است. ممکن است متوجه شوید که گربه شما دوست دارد بالای یخچال بنشیند زیرا:

این به او اجازه می دهد تا مراقب محیط خود باشد (و گرم است!)

این به او فضایی خصوصی و آرام در یک خانه شلوغ می دهد

از او در برابر سایر گربه‌ها، حیوانات خانگی دیگر و کودکان خردسال محافظت می‌کند

این به او کمک می کند تا از رویارویی با گربه های دیگر در خانه جلوگیری کند

در خانواده‌هایی که چندین گربه بالغ دارند، لم دادن در بالاترین نقطه می‌تواند تا حدودی یک نماد وضعیت باشد گربه‌ای که "بهترین" نقطه دید را دارد، معمولاً گربه غالب در نظر گرفته می‌شود. داشتن تعدادی نقاط بالا در خانه می تواند به جلوگیری از درگیری کمک کند زیرا هر گربه نقطه "تخصیص" خود را خواهد داشت.

چرا خانه شما به فضای عمودی برای گربه های شما نیاز دارد؟

گربه های اهلی علاوه بر میل غریزی خود به بالا رفتن، به سادگی از کوهنوردی لذت می برند، زیرا به آنها تحریک ذهنی و جسمی می دهد. (اگر صاحب گربه هستید، می دانید که یک گربه بی حوصله می تواند شیطنت و حتی خرابکاری کند.) به همین دلیل بسیار مهم است که برای گربه خود فضای عمودی زیادی برای بالا رفتن، پریدن و نشستن در اختیارش قرار دهید.

به یاد داشته باشید: سلسله مراتب گربه ها با قرارگیری و ارتفاع عمودی تعیین می شود. سلسله مراتب می تواند انعطاف پذیر باشد.

خوشبختانه، راه های آسان و مقرون به صرفه زیادی برای ایجاد فضای عمودی برای گربه شما وجود دارد: 

خرید یک درخت گربه یا کوهنوردی را در نظر بگیرید. انواع و سبک های زیادی در بازار موجود است، شما مطمئناً درخت گربه یا کوهنوردی را پیدا می کنید که متناسب با نیاز گربه شما و متناسب با اندازه و سبک خانه شما باشد.

قفسه ها یا کل سیستم قفسه بندی را روی دیوار خود نصب کنید. هنگامی که قفسه های خود را سوار می کنید، سعی کنید فاصله بین آنها را تغییر دهید. این کار گربه شما را برای پریدن یا بالا رفتن از قفسه به قفسه به چالش می کشد. اگر گربه مسن یا با نیازهای خاص دارید، قفسه ها را نزدیک به هم قرار دهید و تا زمین پایین بیاورید.

 

به پنجره مورد علاقه گربه خود یک سکوی پنجره اضافه کنید. اگر گربه شما پنجره خاصی دارد که دوست دارد به بیرون نگاه کند، می توانید یک نشیمنگاه ساده برای او بخرید یا بسازید. به یاد داشته باشید که همیشه پنجره های خود را بسته و ایمن نگه دارید تا گربه شما نتواند فرار کند .

 اگر در فضای کوچک‌تری مانند آپارتمان زندگی می‌کنید، می‌توانید با نصب قفسه‌هایی در اطراف محیط اتاق یا با اجازه دادن به گربه‌تان روی مبلمان، قفسه‌های کتاب یا یخچال، فضای عمودی خود را به حداکثر برسانید.

اگر می خواهید قفسه بندی یا نشیمن پنجره را نصب کنید، مطمئن شوید که آنها به طور ایمن با لنگرهای مناسب روی دیوار نصب شده و با پارچه غیر لغزنده پوشانده شده اند. همچنین هر قفسه ای باید به اندازه کافی پهن باشد تا گربه شما بتواند با خیال راحت در آن چرت بزند.

به یاد داشته باشید: هرگز نباید گربه خود را در بیرون از خانه بگذارید تا از سازه ها یا درختان در فضای باز بالا برود. اجازه دادن به گربه خانگی در خارج از منزل می تواند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشد.

بنابراین باید برای گربه خود در خانه فضایی چالش انگیز و دوست داشتی ایجاد کنید.