تب در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، تنها راه مطمئن شدن از طریق انسان یا گربه، اندازه گیری دمای بدن است.

دمای طبیعی در گربه ها از 100.4 درجه تا 102.5 درجه فارنهایت متغیر است. تب در گربه‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که دما از 102.5 درجه فارنهایت بالاتر رود. اگرچه تب ممکن است در مبارزه با بیماری مفید باشد، اما تب بالاتر از 106 درجه فارنهایت می‌تواند به اندام‌ها آسیب برساند. اگر گربه شما تب بالا داشت فوراً با دامپزشک تماس بگیرید.

درباره علل، علائم و نشانه های تب در گربه ها و آنچه باید در مورد اندازه گیری دمای گربه و مراقبت از گربه تب دار بدانید، بیاموزید.

 

علل تب در گربه ها

افزایش دمای بدن بیش از حد طبیعی را هیپرترمی می گویند. هیپرترمی غیر طبیعی یا تنظیم نشده در گربه ها ممکن است به دلیل قرار گرفتن در یک محیط بسیار گرم یا افزایش فعالیت عضلانی باشد. با این حال، تب یک نوع خاص و تنظیم شده هیپرترمی است. هنگامی که نقطه تنظیم در هیپوتالاموس، بخشی از مغز که به عنوان ترموستات بدن عمل می کند، افزایش می یابد، ایجاد می شود. تب معمولاً زمانی ایجاد می شود که سیستم ایمنی بدن توسط شرایطی مانند:

عفونت باکتریایی، ویروسی یا قارچی

یک تومور

آسیب ناشی از ضربه

داروهای خاص

بیماری هایی مانند لوپوس

تب بیش از چند روز بدون دلیل مشخص را تب با منشا ناشناخته (FUO) می گویند.

علائم تب در گربه ها

بیماری‌هایی که باعث تب در گربه‌ها می‌شوند نیز می‌توانند باعث بروز برخی رفتارهای مشخص شوند. این رفتارها که در حیوانات وحشی برای کمک به زنده ماندن از بیماری تکامل یافته است، به گربه ها اجازه می دهد انرژی لازم برای تولید تب را حفظ کنند. تب با تحریک سیستم ایمنی و کند کردن رشد باکتری ها و ویروس ها با بیماری مبارزه می کند.

مراقب این علائم تب باشید:

از دست دادن اشتها

افسردگی

کمبود انرژی یا فعالیت

کاهش نوشیدن الکل

قایم شدن

کاهش نظافت

لرز یا تنفس سریع

گربه شما همچنین ممکن است علائم خاص دیگری از بیماری مانند عطسه ، استفراغ یا اسهال را نشان دهد .

نکاتی برای اندازه گیری دمای گربه

تنها راهی که می توانید مطمئن شوید که گربه شما تب دارد، اندازه گیری دمای آن است.

دماسنج رکتوم کودکان دقیق ترین روش برای اندازه گیری دمای گربه است. دماسنج دیجیتال ایمن تر از دماسنج شیشه ای است. اگر آن را بیندازید متلاشی نمی شود و زمانی که زمان بررسی خواندن فرا می رسد سیگنالی می دهد. می توانید از دامپزشک خود یا از داروخانه خرید کنید.

 تمام لوازم مورد نیاز خود را تهیه کنید:

دماسنج

یک روان کننده برای دماسنج، مانند ژله نفتی

الکل و دستمال کاغذی برای تمیز کردن دماسنج

 غذای گربه

یک دماسنج شیشه ای را تکان دهید تا جیوه زیر خط 96 درجه باشد. برای بررسی، آن را روی چراغ نگه دارید و بچرخانید. برای استفاده از دماسنج دیجیتال، آن را روشن کنید.

 نوک دماسنج را با یک روان کننده بپوشانید.

 از کمکی بخواهید که گربه شما را طوری مهار کند که انتهای عقب آن رو به شما باشد. یا اگر تنها هستید، بدن گربه خود را با یک دست محکم روی خود قرار دهید.

 به آرامی دم را بلند کرده و به آرامی دماسنج را داخل مقعد قرار دهید. به آرامی دماسنج را از یک طرف به طرف دیگر بچرخانید تا عضلات شل شوند. هنگامی که این اتفاق افتاد، دماسنج را حدود یک اینچ در رکتوم قرار دهید، اما آن را به زور وارد نکنید.

 دماسنج را با الکل بردارید و تمیز کنید. دما را بخوانید، دماسنج شیشه ای را به سمت نور بگیرید و آن را بچرخانید.

 

 اگر گربه روی شما استفراغ نکرده است به گربه خود غذا بدهید.

مراقبت از تب گربه

گربه هایی که علائم تب را برای بیش از 24 ساعت یا تب بالای 104 درجه فارنهایت در هر نقطه از خود نشان می دهند، باید به دامپزشک خود مراجعه کنند. دامپزشک ممکن است آزمایشاتی را برای تعیین منبع تب انجام دهد و اقداماتی را برای درمان مشکل زمینه ای انجام دهد. برای مثال، اگر منبع عفونت باکتریایی باشد، ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز باشد. کم آبی متوسط ​​یا شدید با تجویز مایعات داخل وریدی یا زیر جلدی درمان می شود.

هرگز بدون مشورت دامپزشک به گربه خود دارو ندهید. برخی از داروهای تب، مانند استامینوفن، برای گربه ها سمی هستند.