آیا گربه شما یک نژاد خالص است؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، بیشتر گربه های خانگی به عنوان حیوانات خانگی مو کوتاه، با موی متوسط یا موی بلند در نظر گرفته می شوند و از نژادهای خالص نیستند. اما این بدان معنا نیست که دیگر گربه اصیلی وجود ندارد یا اینکه گربه شما نمی تواند یک نژاد خالص باشد.

یک نژاد اصیل توسط The Cat Fanciers Glossary به این صورت تعریف می شود : "گربه ای که اجدادش همه از یک نژاد هستند، یا اصل و نسبش شامل آمیختگی است که در استانداردهای نژاد مجاز است. به عنوان مثال، یک گربه بمبئی اصیل ممکن است با گربه های برمه ای نیز مخلوط شده باشد. به طور کلی، شجره نامه یک گربه باید توسط ثبت نژاد گربه تایید شود تا بتوان به درستی آن را یک نژاد اصیل نامید.

نژاد گربه مو کوتاه آمریکایی در ابتدا نژاد مو کوتاه خانگی نامیده می شد، اما این نام برای جلوگیری از سردرگمی در بین گربه هایی با سابقه ناشناخته و دلایل دیگر تغییر یافت. بدون شجره نامه لازم، یک گربه مو کوتاه اهلی را نمی توان به سادگی به عنوان گربه مو کوتاه آمریکایی نامید، علیرغم اینکه شبیه یک گربه است، مگر اینکه تاریخچه پرورش آن مشخص باشد. 

گربه‌های سیامی می‌توانند در رنگ‌های مختلفی از جمله اکسل بوکرت / EyeEm / Getty Images شکلاتی باشند.

گربه های اهلی

گربه های اهلی از نظر تاریخی غنی هستند و هیچ توصیفی برای همه آنها وجود ندارد. گربه های خانگی بسته به ژنتیک، رژیم غذایی و مراقبتی که دریافت می کنند می توانند بزرگ، کوچک، چاق یا لاغر باشند. رنگ‌ها و طرح‌های موی آن‌ها متعدد است و شامل سیاه، سفید ، خاکستری، نارنجی و تمام سایه‌های میانی است.

گربه های خانگی ، رایج ترین نوع گربه های موجود در جهان هستند و ممکن است شجره نامه ای ناشناخته داشته باشند که پر از نژادهای مختلف با رنگ ها و الگوهای مختلف است. گربه‌هایی که از نظر فنی نژادهای متفاوتی ندارند، اما گربه‌هایی با الگوها و رنگ‌های مختلف دارای ویژگی‌هایی هستند که آنها را منحصربه‌فرد می‌کند و اغلب با این رنگ‌ها و الگوها به آنها اشاره می‌شود.

گربه های کالیکو

گربه‌های کالیکو ، که به عنوان گربه‌های لاک‌پشتی و سفید نیز شناخته می‌شوند، شامل انواعی از رنگ‌های گربه‌ای هستند، یا نارنجی پر جنب و جوش (که از نظر فنی به عنوان "قرمز" شناخته می‌شود)، سفید و سیاه، یا کتان، آبی مایل به خاکستری و سفید. در ژنتیک گربه ها، دومی به عنوان "کالیس رقیق" شناخته می شود. الگوهای مختلف تکه‌های کالیکو تقریباً به اندازه دانه‌های برف متغیر هستند، زیرا شما هرگز دو مورد را دقیقاً یکسان نخواهید دید. کالیکوها تقریباً همیشه ماده هستند و نرهای کمیاب معمولاً عقیم هستند.

گربه‌های نژاد خالص که می‌توانند در الگوی کالیکو ظاهر شوند عبارتند از: پرشین ، مانکس ، مین کون ، و اسکاتلندی فولد .

گربه های تابی

گربه های تابی محبوب ترین الگوهای رنگ گربه هستند. تابی ها به صورت راه راه، چرخشی، نقطه ای و خط تیره هستند و همچنین در استانداردهای نژاد بیش از دوجین نژاد گربه شناخته شده مجاز هستند. رنگ آنها از قرمز تا کرم، مشکی، آبی، نقره ای، قهوه ای و خرمایی متغیر است. یکی از ثابت‌ترین نشانه‌های گربه‌های تابی، علامت «M» باشکوه است که روی پیشانی‌شان درست بالای چشم‌هایشان متمرکز شده است.

گربه های لاک پشتی

گربه‌های لاک‌پشتی که با نام لاک‌پشتی نیز شناخته می‌شوند، دو رنگ قرمز و سیاه هستند، همراه با رقیق شدن آن رنگ‌ها. این رقیق‌ها سایه‌های روشن‌تر قرمز (کرم) و سایه‌های روشن‌تر سیاه (آبی، خاکستری کم‌رنگ) و قهوه‌ای هستند. لاک‌پشت‌ها نیز در دو نوع الگوی رنگی می‌باشند، بافته شده و وصله‌ای. برای پیچیده‌تر کردن لاک‌پشت‌ها، است.

گربه‌های نژاد خالص که رنگ آنها می‌تواند شبیه لاک‌پشت باشد شامل: نژادهای کورنیش رکس و بابتیل ژاپنی می‌شوند.

گربه های تاکسیدو

این رنگ گربه ها دقیقاً شبیه به نظر می رسد، سیاه و سفید. گربه های تاکسیدو عمدتاً سیاه هستند با علائم سفید روی سینه، پاها و صورتشان. گربه‌های تاکسیدو می‌توانند از نژادهای اهلی یا خالص مانند دوون رکس ، مین کون، پرشین، کورنیش رکس، مانکس و غیره باشند.

 

نژادهای منحصر به فرد گربه

برخی از نژادهای خالص گربه دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند که به تمایز آنها از سایر نژادها و گربه های خانگی کمک می کند. فقدان خز، بافت خز مواج، صورت های له شده، گوش های تا شده و سایر ویژگی ها به طور طبیعی در برخی از نژادهای گربه دیده می شود. گربه‌های اهلی معمولاً همه یکسان به نظر می‌رسند، اگر بتوانید از طول، رنگ و طرح‌های خز آن‌ها نگاه کنید. آنها ساختار بدن، شکل سر و گوش مشابهی دارند. در مقابل، بسیاری از گربه های نژاد خالص، اگر در کنار هم قرار گیرند، بسیار متفاوت از یکدیگر به نظر می رسند.