مشخصات نژاد سگ (Yorkie)

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"،  یورکی ها علیرغم جثه کوچکشان، سگ های نگهبان بسیار خوبی هستند. Yorkies همراهان فوق العاده ای هستند که دوست دارند ناز و نوازش شوند و در کنار عزیزان خود بغل شوند.

مو و رنگ: ترکیب رنگ استاندارد مشکی و طلایی، مشکی و خرمایی، آبی و طلایی و آبی و خرمایی است. توله سگ ها ممکن است رنگ نهایی پوشش خود را تا سن 3 سالگی یا بیشتر نشان ندهند. یورکشایر تریر دارای پوششی بلند، صاف و ابریشمی است. و طول عمر آنها  13 تا 16 سال می باشد.

ویژگی های یورکشایر تریر

سطح محبت          بالا

دوستی            متوسط

بچه دوستانه         کم

حیوانات خانگی دوستانه    متوسط

نیازهای ورزش      بالا

بازیگوشی            بالا

سطح انرژی         بالا

آموزش پذیری       متوسط

هوش                 متوسط

تمایل به پارس      متوسط

مقدار ریزش مو        کم

تاریخچه یورکشایر تریر

تریرهای یورکشایر را می توان به مهاجرت بافندگان از اسکاتلند به یورکشایر انگلستان در اواسط قرن نوزدهم ردیابی کرد. آنها از طریق پرورش تریر Waterside با تریرهای مختلف دیگر توسعه یافتند. در حالی که بافندگان برای کنترل جوندگان از آنها به عنوان سگ کار استفاده می کردند، و در دوران ویکتوریا کاملاً مد شدند. مرسوم بودن این نژاد هنوز هم امروزه قابل توجه است، زیرا یورکی ها از زمان ورود به ایالات متحده در دهه 1870 به یکی از محبوب ترین نژادها تبدیل شده اند. کلوپ کنل آمریکا (AKC) اولین بار در سال 1885 یک یورکی را ضبط کرد.

یک یورکی نجیب به نام اسموکی در جنگ جهانی دوم توسط یک سرباز آمریکایی در جنگل های پاپوآ گینه نو پیدا شد. او خدمات قهرمانانه ای را با کشیدن کابل ارتباطی از طریق یک آبگذر 60 ​​فوتی که تنها 8 اینچ عرض داشت، ارائه کرد. او بعداً به عنوان سگ درمانی برای سربازان مجروح کار کرد و چندین یادبود به او اختصاص داده است. صاحب او، سرجوخه ویلیام اِی وین، داستان اسموکی را در کتاب یورکی دودل دندی به یاد می آورد .

 

مراقبت از تریر یورکشایر

 این نژاد در واقع می تواند گاهی اوقات کاملاً سرسخت باشد. آموزش زودهنگام و معاشرت با مردم و سایر سگ ها برای یورکی بسیار مهم است و از خارج شدن کنترل آنها کمک می کند. یک یورکی که به خوبی آموزش دیده است بسیار بیشتر مراقب صاحبش است. یورکی ها همچنین ممکن است در مورد سگ های دیگر احساس سلطه کنند و آنها را به چالش بکشند. این کار گاهی اوقات می تواند یورکی را در معرض خطر قرار دهد.

یورکی در خانواده‌ای که بیشتر روز او را تنها می‌گذارد احساس خوبی ندارد. این نژاد به توجه زیادی نیاز دارد و زمانی که در نزدیکی همدم انسان نگهداری شود بهترین عملکرد را دارد. در غیر این صورت، ممکن است اضطراب جدایی را نشان دهد و عادات بدی ایجاد کند.

Yorkies به دلیل اندازه کوچکشان برای زندگی آپارتمانی مناسب هستند. یورکی ها سگ های فعالی هستند که هنوز به ورزش منظم نیاز دارند. پیاده روی روزانه باید یورکی های معمولی را شاد و سالم نگه دارد، اگرچه بسیاری از یورکی ها علاوه بر قدم زدن با صاحبانشان به دویدن و بازی نیز نیاز دارند. مطمئن شوید که رفتار سگ خود را زیر نظر داشته باشید زیرا یورکی ها دوست دارند چیزها را تعقیب کنند و با سگ های بزرگ و کوچک دعوا کنند. یورکی ها برای دماهای شدید، گرم یا سرد مناسب نیستند، بنابراین در آب و هوای معتدل و در داخل خانه بهترین عملکرد را دارند. یورکی خود را در هوای گرم در خنک ترین قسمت روز به پیاده روی ببرید و در هوای سرد یک ژاکت تهیه کنید.

یورکی ها موهای ابریشمی دارند و به طور مداوم در حال رشد هستند که در صورت بلند نگه داشتن آنها باید به طور منظم برس بزنید. بسیاری از صاحبان یورکی ترجیح می دهند موهای خود را کوتاه نگه دارند (معمولاً توسط یک آرایشگر هر چند هفته یکبار). در هر صورت، Yorkies به مقدار متوسطی از نظافت معمولی نیاز دارد  . اگر یورکی موهایش را کوتاه نکرده باشد، ممکن است آنقدر موهای بلندی روی صورتش داشته باشد که به کش مویی نیاز داشته باشد تا هنگام غذا خوردن او را اذیت نکند.

از آنجا که آنها به اندازه برخی از نژادهای دیگر ریزش مو ندارند، یورکی ها اغلب ضد حساسیت نامیده می شوند. با این حال، چیزی که باعث ایجاد آلرژی می شود، شوره یا بزاق سگ است، و یورکی هنوز ممکن است در افرادی که حساس هستند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

مشکلات رایج سلامتی

پرورش دهندگان مسئول تلاش می کنند تا بالاترین استانداردهای نژادی را که توسط باشگاه های پرورشگاهی مانند AKC ایجاد شده است، حفظ کنند. سگ هایی که با این استانداردها پرورش داده می شوند، کمتر به بیماری های ارثی مبتلا می شوند. با این حال، برخی از مشکلات سلامت ارثی ممکن است در نژاد ایجاد شود.

موارد زیر برخی از شرایط است که باید از آنها آگاه بود:

لوکساسیون کشکک : شلی کشکک زانو است که می تواند منجر به دررفتگی شود. در حالی که زانو اغلب به جای خود بازمی گردد، اما در شرایط شدید ممکن است نیاز به جراحی باشد.

تخریب نای: یورکی ها مستعد ابتلا به این بیماری هستند که با افزایش سن بدتر می شود. سگ ممکن است سرفه مزمن نشان دهد.

شانت پورتوسیستمیک (PSS) : این یک نقص در جریان خون بین کبد و بدن است. معمولاً قبل از 2 سالگی تشخیص داده می شود و با جراحی و رژیم غذایی قابل کنترل است.

بیماری دیسک بین مهره ای: فتق دیسک در پشت می تواند نتیجه یک استعداد یا آسیب باشد.

رژیم غذایی و تغذیه

یورکشایر تریر خود را دو بار در روز و در مجموع حدود 1/2 فنجان غذای خشک سگ بدهید. غذا دادن به یورکی را فراموش نکیند و حتی کم و زیاد به او غذا ندهید. زیرا این نژاد در صورت داشتن چنین درمان هایی دچار ناراحتی های گوارشی مانند استفراغ و اسهال می شود.

تغذیه از بشقاب غذای شما برای یورکی توصیه نمی شود چون ممکن است سگتان با  اضافه وزن مواجه شود. این امر سگ را مستعد طول عمر کوتاه تر و سایر شرایط سلامتی می کند. هر گونه افزایش وزن را با دامپزشک خود در میان بگذارید تا توصیه هایی برای برنامه تغذیه، غذای مخصوص سگ و نیازهای ورزشی دریافت کنید.

یورکی ها، سگ های نگهبان خوب، مهربان و وفادار هستند.

 مشخصات نژاد سگ پودل