آیا زایلیتول برای سگ ها بی خطر است؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اگر زایلیتول را بشناسید با محصولات حاوی آن، می توانید اقداماتی را برای ایمن نگه داشتن سگ خود انجام دهید .

زایلیتول چیست؟

زایلیتول یک الکل طبیعی است که در بسیاری از گیاهان یافت می شود. به مقدار کمی در برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود. زایلیتول تجاری اغلب از چوب توس یا ذرت تولید می شود.

زایلیتول تقریباً همان شیرینی شکر است اما تقریباً 40٪ کالری کمتری دارد. گزارش شده است که چندین فواید سلامتی برای انسان دارد. می تواند از پوسیدگی دندان، عفونت گوش و پوکی استخوان جلوگیری کند. همچنین می توان از آن برای درمان برخی بیماری ها استفاده کرد. زایلیتول در درجه اول به عنوان یک شیرین کننده برای محصولاتی مانند آدامس، آب نبات، شکلات، محصولات پخته شده، کره بادام زمینی، بستنی و پودینگ استفاده می شود. گاهی اوقات از آن در داروها برای مزایای سلامتی و همچنین شیرین کردن برخی از سوسپانسیون های دارویی استفاده می شود. زایلیتول به دلیل خاصیت مرطوب کنندگی به برخی از لوازم آرایشی، دئودورانت ها و محصولات مراقبت از پوست اضافه می شود.

نام های دیگر زایلیتول عبارتند از:

E967

مزو زایلیتول

الکل قند

زیلیتول

زایلیت

Xylo-pentane-1,2,3,4,5-pentol

آیا زایلیتول برای سگ ها بی خطر است؟

زایلیتول با وجود فوایدی که برای انسان دارد، برای سگ ها بسیار سمی است. مصرف زایلیتول می تواند منجر به دو عارضه خطرناک در سگ شود: هیپوگلیسمی و نکروز کبدی .

هیپوگلیسمی

وقتی سگ زایلیتول را می خورد، بدن آن را با قند واقعی اشتباه می گیرد. این باعث می شود که لوزالمعده در تلاش برای ذخیره قند، انسولین زیادی ترشح کند. پانکراس انسولین بسیار بیشتری نسبت به قند واقعی آزاد می کند. این انسولین اضافی باعث کاهش شدید سطح قند خون می شود که منجر به هیپوگلیسمی می شود که به عنوان قند خون پایین نیز شناخته می شود.

علائم هیپوگلیسمی مرتبط با زایلیتول معمولاً در حدود 30 دقیقه پس از مصرف شروع می شود و ممکن است 12 ساعت یا بیشتر طول بکشد. زایلیتول ممکن است به آرامی جذب شود و علائم را تا 12 ساعت پس از مصرف به تاخیر بیندازد. علائم مسمومیت معمولاً با استفراغ شروع می شود و به سمت ضعف، بی نظمی، عدم هماهنگی، لرزش یا لرزش، فروپاشی، تشنج و کما پیش می رود.

هیپوگلیسمی مرتبط با زایلیتول ممکن است زمانی رخ دهد که با دوز 0.1 گرم در کیلوگرم یا 0.22 گرم به ازای هر پوند وزن بدن مصرف شود .

نکروز کبدی

زایلیتول همچنین می تواند باعث نکروز کبدی (تخریب بافت کبد) در صورت مصرف در مقادیر بیشتر شود. مکانیسم این سمیت ناشناخته است و همه سگ ها مشکلات کبدی را تجربه نمی کنند. علائم نکروز کبدی مرتبط با زایلیتول معمولاً 8 تا 12 ساعت پس از مصرف شروع می شود. در این زمان، بیشتر سگ ها در حال حاضر اثرات هیپوگلیسمی را تجربه می کنند. علائم مشکلات کبدی شامل بی حالی، بی اشتهایی، افسردگی و زردی چشم ها و غشاهای مخاطی (یرقان) است. سگ ها ممکن است دچار نارسایی حاد کبد، خونریزی داخلی و مشکلات لخته شدن خون شوند که در نهایت منجر به مرگ می شود.

مصرف زایلیتول با دوز 0.5 گرم در کیلوگرم یا 1.1 گرم به ازای هر پوند وزن بدن می تواند باعث نکروز کبدی شود.

اگر سگ شما زایلیتول بخورد چه باید کرد؟

اگر سگ شما سمی مانند زایلیتول را خورده است، فوراً با دامپزشک  تماس بگیرید . در صورت امکان بسته بندی و برچسب مواد را نگه دارید. آیا وادار به استفراغ مگر اینکه دستور به انجام این کار توسط یک حرفه ای دامپزشکی.

سگ شما باید در اسرع وقت توسط دامپزشک معاینه شود. اگر زایلیتول اخیراً مصرف شده باشد، دامپزشک شما ممکن است باعث استفراغ شود. سپس، دامپزشک آزمایش‌های آزمایشگاهی را برای بررسی سطح قند خون، ارزیابی سلول‌های خونی و ارزیابی عملکرد اندام‌ها انجام می‌دهد. سگ شما ممکن است برای افزایش سطح قند خون به دکستروز داخل وریدی نیاز داشته باشد. بسیاری از موارد نیاز به بستری شدن در بیمارستان برای کنترل قند خون و آنزیم های کبدی دارند. اگر آنزیم های کبدی به سطوح غیر طبیعی برسند، ممکن است درمان بیماری کبد ضروری باشد.

سگ‌ها در صورت درمان زودهنگام احتمال بیشتری برای زنده ماندن از سمیت زایلیتول دارند. به تعویق نیندازید که شک می کنید سگ شما چیزی که حاوی زایلیتول است خورده است.

دگزامتازون برای سگ ها

چگونه از مسمومیت با زایلیتول در سگ ها جلوگیری کنیم؟

تمام مواد غذایی انسان و محصولات مراقبت شخصی را دور از دسترس سگ ها قرار دهید، به خصوص اگر می دانید که حاوی زایلیتول هستند. آدامس یک عامل رایج در سمیت زایلیتول است، بنابراین مطمئن شوید که بسته‌های آدامس را در اطراف نگذارید.

برخی از کره بادام زمینی و سایر کره های آجیل حاوی زایلیتول به عنوان جایگزین قند هستند. اگر به سگ خود کره بادام زمینی یا کره آجیل دیگر را به عنوان غذا می دهید، ابتدا مواد روی برچسب را برای وجود زایلیتول یا نام های دیگر آن بررسی کنید.

به طور کلی، همیشه باید قبل از دادن داروهای بدون نسخه که برای انسان طراحی شده اند، از دامپزشک خود سوال کنید.

اگر یک محصول OTC توسط دامپزشک شما توصیه شده است، حتماً قبل از دادن محصول به سگ خود، برچسب مواد تشکیل دهنده را برای زایلیتول بررسی کنید.