روز جهانی دامپزشکی:موضوع،تاریخچه،اهمیت

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، طی سال 1863 پروفسور جان گمگی از ادینبورگ ، نخستین جلسه بین المللی دامپزشکی را در شهر هامبورگ آلمان هدایت و راهبری نمود. دستور کار این جلسه بررسی بیماری های اپیزوتیک،اقدامات پیشگیرانه بر علیه آنها و تعیین قوانینی استاندارد به منظور تجارت گاو در اروپا بود. امروزه از این جلسه به عنوان نخستین کنگره جهانی دامپزشکی یاد میشود.

این جلسات به صورت سالیانه برگزار شد تا در هشتمین نشست، کمیته ایی دائمی به منظور ایجاد ارتباط های سازمانی میان کنگره ها تشکیل گردید. این کمیته موفق شد تا هفت سال بعد و در جریان برگزاری پانزدهمین کنگره جهانی دامپزشکی، قانونی مدون را به منظور تاسیس سازمانی بین المللی تصویب نمایند.

در سال 1959 میلادی و در جریان برگزاری کنگره جهانی دامپزشکی در مادرید اسپانیا ، رشته دامپزشکی شاهد تاسیس انجمن جهانی این رشته بود که در حال حاضر بیش از 70 کشور عضو داشته و در تلاش است تا انجمن های دامپزشکی را از سرتاسر جهان گرد هم جمع نماید.

 

در سال 2001 میلادی ، این انجمن پیشنهاد روز جهانی دامپزشکی را ارائه داد.

تلاش های این انجمن طی سالهای متمادی بر سلامت و رفاه حیوانات معطوف بوده است و در این مسیر نیز به موضوعات متنوعی چون ایمنی حیوانات، محیط زیست و اطمینان از در دسترس بودن منابع طبیعی لازم برای پرورش دام نیز پرداخته است.

این سازمان طی ماههای اخیر و با شیوع بیماری COVID-19 ، ایمنی مواد غذایی ، قرنطینه و شیوه های حمل و نقل حیوانات و محصولات مرتبط با آن را در دستور کار خود قرار داده است و همکاری خود را با سازمان های برجسته دیگری چون OIE ، WHO و FAO گسترش داده است.

با در نظر گرفتن وضعیت پاندمی و همه گیری مداومی که به جمعیت دامی در سرتاسر جهان نیز آسیب هایی جدی وارد کرده است، این سازمان شعار روز جهانی دامپزشکی طی سال 2021 را "پاسخ دامپزشکی به بحران COVID-19" نامگذاری کرده است.