آیا سگ شما می تواند خون اهدا کند؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، درک بهتر اهدای خون سگ ممکن است به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا سگ شما می تواند اهدا کننده باشد یا خیر و به سگ های دیگر کمک کند.

گروه های خونی سگ

چندین نوع یا گروه خونی مختلف سگ وجود دارد که می توان آنها را آزمایش کرد و آنها را به صورت عددی در سیستم آنتی ژن اریتروسیت سگ (DEA) مرتب کرد. این گروه های خونی عبارتند از DEA 1.1، 1.2، 1.3، 3، 4، 5 و 7. چندین نوع دیگر نیز وجود دارد، اما هیچ آزمایشی برای آنها وجود ندارد. سگ ها می توانند چندین گروه خونی مختلف در یک زمان داشته باشند زیرا انواع خون به آنتی ژن های مختلف خون اشاره دارد.

برای اینکه مشخص شود سگ شما چه نوع خونی دارد، باید آزمایش شود تا ببیند چه آنتی ژنی دارد. دامپزشک شما از سگ شما نمونه خون می گیرد و آزمایشی را برای دریافت نتیجه انجام می دهد. هر دامپزشکی نمی‌تواند این آزمایش‌ها را در خانه انجام دهد، بنابراین ممکن است لازم باشد نمونه‌ها به آزمایشگاه خارجی فرستاده شوند. آزمایش‌ها بررسی می‌کنند که کدام آنتی‌ژن روی گلبول‌های قرمز وجود دارد که گروه خونی سگ شما را تعیین می‌کند.

دلایلی که سگ به خون اهدایی نیاز دارد

درست مانند مردم، برخی از سگ ها به دلیل بیماری، جراحی یا ضربه ، مقادیر زیادی خون از دست می دهند و بنابراین نیاز به تزریق خون دارند. انتقال خون توسط هر دامپزشکی انجام نمی شود، بنابراین می توان از بیمارستان های تخصصی یا اورژانس برای این روش استفاده کرد.

اولین تزریقی که سگ دریافت می‌کند می‌تواند با هر نوع خونی باشد، اما در صورت نیاز به تزریق بعدی، خون باید تایپ و تطبیق داده شود. تطبیق خون تضمین می کند که گروه های خونی بین اهدا کننده و گیرنده سازگار است.

سگ چه زمانی می تواند خون اهدا کند؟

اکثر دامپزشکان برای اطمینان از اینکه اهداکنندگان خون اندازه مشخصی دارند و به اندازه کافی سالم هستند که بتوانند خون دادن را انجام دهند، بیماری ها و انگل های عفونی، منتقله از طریق خون، مانند کرم های قلبی و بیماری لایم؛ به روز بودن در مورد واکسیناسیون؛ از هیچ دارویی غیر از داروهای پیشگیرانه معمولی انگل استفاده نکنید. و بین یک تا هفت سال باشد. سگ‌ها فقط می‌توانند هر سه هفته یک بار خون اهدا کنند، بنابراین اگر از سگ شما خواسته شد که به دفعات بیشتر خون بدهد، برای ایمنی خود نباید این کار را انجام دهد.

سگ چگونه خون اهدا می کند؟

خون دادن یک فرآیند بسیار ساده است. اگر سگ شما شرایط فیزیکی، سنی و خلقی را برای اهدای خون داشته باشد، باید از نظر بیماری های منتقله از طریق خون آزمایش شود و واکسن های لازم را دریافت کند . هنگامی که آزمایش های بیماری منتقله از طریق خون منفی بود، سگ شما می تواند خون بدهد. خون از ورید بزرگ گردن سگ شما به نام ژوگولار گرفته می شود و در یک کیسه یا شیشه مخصوص جمع آوری می شود تا برای انتقال خون به سگ دیگر استفاده شود. کل فرآیند اهدا معمولا کمتر از یک ساعت طول می کشد.

بانک های خون سگ و برنامه های اهدای خون

معمولاً سگ در صورت نیاز خون می دهد، بنابراین شما و اهداکننده خونتان ممکن است برای اهدای اضطراری در بیمارستان حیوانات محلی خود که انتقال خون را انجام می دهد آماده باشید. هر بیمارستانی که از خون سگ استفاده می کند نیازمندی های برنامه خود را دارد و حتی ممکن است به اهداکنندگان اعتباری در حساب بیمارستان دامپزشکی خود پاداش دهد.

گزینه دیگر اهدای خون به بانک خون سگ است. چند بانک خون غیرانتفاعی در کشور وجود دارد که خون را به دامپزشکان می فروشند. این بانک های خون به ویژه برای سگ هایی که نیاز به بیش از یک بار تزریق خون دارند بسیار مهم است. از آنجایی که در اولین تزریق خون می توان از هر گروه خونی استفاده کرد، اما انتقال های بعدی نیاز به تلاقی یا اهداکننده جهانی دارد، مهم است که بدانیم سگ اهداکننده چه نوع خونی دارد و انواع مختلفی برای این سگ ها در دسترس است. بانک‌های خون دریافتی را دسته بندی می‌کنند تا بدانند آیا خون دارای نوع اهداکننده جهانی، DEA 4، یا سایر آنتی‌ژن‌های خاص است که برخی از سگ‌ها ممکن است نتوانند دریافت کنند یا نه.

انواع دیگر فرآورده های خونی مورد استفاده در سگ ها

علاوه بر خون کامل، گلبول های قرمز بسته بندی شده، اشکال مختلف پلاسما، و رسوب منجمد ممکن است برای استفاده جمع آوری شوند. برخلاف خون کامل، این محصولات معمولاً می توانند برای مدت زمان طولانی تری ذخیره شوند تا در تاریخ های بعدی مورد استفاده قرار گیرند.

اگر سگی به خون کامل نیاز نداشته باشد، اهداکننده در دسترس نباشد، یا به فاکتورهای لخته‌کننده خاصی نیاز باشد، دامپزشکان می‌توانند از پلاسما، گلبول‌های قرمز بسته‌شده یا رسوب انجمادی استفاده کنند.