لاک لاک پشت

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، گاهی اوقات شرایط محیطی، تغذیه، بیماری ها یا ضربه می تواند ظاهر و اثربخشی این پوسته ها (لاک) را تغییر دهد و دانستن بیشتر در مورد آنها می تواند به شما کمک کند تا تشخیص دهید لاک پشت شما سالم است یا خیر.

پوسته های معمولی

لاک پشت ها دارای یک کاراپاس (بالا یا غلاف پشتی) و یک پلاسترون (قسمت پایین یا شکمی) هستند که هر دو باید همیشه سفت باشند (مگر اینکه لاکپشت ماده در حال تخم ریزی یا گونه ای از لاک پشت آبی باشد که همیشه پوسته نرمی دارد. ). هر دو قسمت پوسته در کنار بدن به هم متصل شده اند تا از اندام های لاک پشت و اکثر بدن آن محافظت کنند.

پوسته لاک پشت از بخش های قابل مشاهده ای تشکیل شده است که به آنها scutes گفته می شود. سپر از کراتین، شبیه به ناخن ساخته شده است. scutes ها لایه ای از اپیتلیوم را می پوشانند که روی پوسته استخوانی قرار دارد. همانطور که لاک پشت رشد می کند، اپیتلیوم شکاف های جدیدتر و بزرگتری را در زیر لاک پشت های بیرونی مخفی می کند. لایه بیرونی scutes ها قدیمی ترین است. این لاک‌پشت‌ها در برخی از گونه‌های لاک‌پشت‌های آبی معمولاً با رشد و ریزش لاک‌به صورت تک تک از بین می‌روند، اما استخوان زیر لاک‌پشت هرگز نباید در معرض دید قرار گیرد. لاک‌پشت‌ها،پوسته ریزی نمی کنند، اما لایه‌های بیرونی اغلب در گونه‌هایی که گودال‌ها را حفر می‌کنند، فرسوده می‌شوند. ستون فقرات و دنده های لاک پشت به استخوان های پوسته کاراپاس متصل است.

هرمی

از آنجایی که لاک‌پشت‌هامی‌توانند از نظر ظاهری از گونه‌های مختلف متفاوت باشند، برخی از لاک‌پشت‌ها به طور طبیعی دارای قله‌هایی در پوسته‌هایشان هستند (مانند لاک‌پشت ستاره‌ای هندی ) اما بیشتر گونه‌ها اینطور نیستند.

Pyramiding به شکل غیرعادی ای اطلاق می شود که بخش های منفرد (scutes) به شکل یک هرم یا قله برجسته تشکیل می دهند.این است که معمولا یک مسئله پرورش و با سوء تغذیه مزمن و یا روشنایی نامناسب رخ می دهد. لاک‌پشت‌های وحشی با این مشکل مواجه نمی‌شوند مگر اینکه ضربه‌ای به آنها وارد شود که پوسته هرمی به نظر برسد.

بیش از حد نیازهای غذایی خاص، مانند پروتئین، کمبود کلسیم یا ویتامین D در رژیم غذایی، یا نداشتن نور ماوراء بنفش (UVB) که تولید ویتامین D را امکان پذیر می کند، همگی می توانند هرم هایی را روی پوسته لاک پشت شما ایجاد کنند. این ناهنجاری ها با تهیه غذا، نور و محیط مناسب برای لاک پشت ها کاملا قابل اجتناب هستند. این اهرام برای زندگی لاک پشت با مشکلات تغذیه و پرورش مناسب، باقی می ماند.

پوسیدگی پوسته

"پوسیدگی" اصطلاحی است که علاقه مندان به خزندگان برای اشاره به عفونت در جایی از بدن استفاده می کنند. پوسیدگی پوسته آشکارا به عفونت پوسته اشاره دارد. هم کاراپاس و هم پلاسترون می توانند پوسیدگی پوسته ایجاد کنند.

پوسیدگی پوسته معمولاً به دلیل رشد باکتری ها در محیط های کثیف، مانند آب کثیف (بنابراین مهم است که بدانید چگونه آب مخزن لاک پشت های آبی خود را تمیز نگه دارید) یا بسترهای کپک زده ایجاد می شود. زمانی که باکتری ها آلوده رگ های خونی و پوسته یک لاک پشت و در نهایت علت چاله های کوچک و divots یا یک ظاهر بید خورده است. لکه های نرم ممکن است شروع به تشکیل شدن کنند یا حتی مناطقی از ترشحات خونی داشته باشند. پوسیدگی بسیار بد پوسته باعث می شود که کل (scutes) از بین بروند و استخوان (و اعصاب) زیر آن نمایان شود.

پوسیدگی پوسته برای درمان به آنتی بیوتیک های تهاجمی نیاز دارد و مدت زیادی طول می کشد تا بهبود یابد. اگر فکر می کنید لاک پشت شما قبل از ایجاد درد برای لاک پشت شما عفونت دارد، با دامپزشک خود تماس بگیرید. 

نگهداری از لاک پشت های آبزی خانگی

بیماری اولسراتیو جلدی سپتی‌سمیک (SCUD) یک بیماری جدی است که می‌تواند به عنوان عفونت روی پوسته ناشی از نوعی ضربه یا زخم همراه شروع شود. در نهایت به کبد و سایر اندام ها به علت وجود باکتری از زخم بر روی پوسته وارد جریان خون می شود و تأثیر می گذارد. شما باید لاک پشت خود را در صورتی که زخم یا ضربه ای خورده برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

ریختن پوسته

در بسیاری از گونه‌های لاک‌پشت‌های آبی، لاک‌پشت‌های منفرد پوسته باید به طور طبیعی یک یا دو بار در سال از بین بروند و لاک‌های جدید زیر آن‌ها ظاهر شوند. اگر بریدگی ها در حال افتادن باشند و استخوان سفید ظاهر شود، به احتمال زیاد یک عفونت جدی یا نوعی ضربه وارد شده به پوسته وجود دارد. استخوان بیرون زده برای لاک پشت شما دردناک است و بسیار جدی است.

بیماری متابولیک استخوان

MBD (بیماری متابولیک استخوان) نتیجه دریافت ناکافی کلسیم، ویتامین D و اشعه UVB لاک پشت شماست. این باعث می شود استخوان های آنها کلسیم خود را از دست داده و پوسته آنها در نهایت نرم یا بدشکل شود. می توان به راحتی با پرورش و تغذیه مناسب از آن جلوگیری کرد و اغلب اوقات با درمان های تهاجمی اصلاح می شود.

مراقب لاک پشت خود باشید

در مجموع، پوسته های لاک پشت آبی معمولاً باید عاری از جلبک، نسبتاً صاف و یکدست و سخت باشند. همیشه استثناهایی برای قوانین وجود دارد، اما اگر لاک لاک پشت شما برایتان عجیب به نظر می رسد، حتماً او را توسط دامپزشک معاینه کنید. خزندگان بسیار آهسته بهبود می یابند و رشد می کنند، بنابراین ممکن است سال ها طول بکشد تا اثرات آسیب پوسته در صورت عدم درمان ناپدید شود.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.