چیزهایی که اسب نباید بخورد

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، چند نوع خوراک وجود دارد که اسب شما باید از خوردن آنها پرهیز کند و شما باید این مواد غذایی را از تغذیه آنها حذف کنید. 

میوه در مقادیر زیاد

گاهی اوقات میوه ها می توانند خیلی مفید باشند. شکم پر از سیب یا هر میوه دیگری به راحتی می تواند باعث کولیک شود. این خطر زمانی است که اسب‌ها به میوه‌های بادآور درخت وحشی دسترسی داشته باشند، یا شخصی سبدی از سیب فاسد را روی حصار می‌ریزد و فکر می‌کند که برای اسب مشکلی پیش نمی آید.

بریده های چمن و باغ

بریده های چمن و باغ می توانند چندین خطر داشته باشند. مواد گیاهی بریده شده یا نیمه پژمرده می تواند به خودی خود مشکل ساز باشد، حتی اگر به نظر برسد که حاوی چیزی جز علف نباشد.

هشدار

بریده ها می توانند حاوی گیاهان سمی باشند و چندین گیاه رایج باغی مانند سوسن و برگ های ریواس وجود دارند که در این دسته قرار می گیرند. برخی از علف های هرز سمی هستند. چیزی که برای کنترل آفات و علف های هرز روی چمن ها و باغ ها اسپری می شود ممکن است سمی باشد، حتی اگر مدت ها قبل سمپاشی شده باشد.

از آنجایی که اسب ها مجبور نیستند مواد را برای خود بچرند و بجوند، ممکن است غذا را بچرخانند و خیلی سریعتر آن را ببلعند. این می تواند منجر به خفگی و قولنج شود. قندهای موجود در بریده های تازه یا کمی پژمرده می توانند باعث عدم تعادل در روده اسب شوند که منجر به لامینیت می شود . زباله های چمن و باغ را در کمپوست یا توده کود خود قرار دهید، نه از روی حصار در مرتع اسب خود.

گوشت

داستان واقعی تکان دهنده گوشت خوار و اسب های قاتل اثر کوچولین اوریلی، بنیانگذار انجمن سوارکاران، این واقعیت را بررسی می کند که اسب ها می توانند گوشت بخورند (و می توانند رفتاری کاملاً خشونت آمیز داشته باشند.) با این حال،به این معنی نیست که باید گوشت بخورند. ممکن است اسبی برای خوردن گوشت آموزش ببیند، یا ممکن است بر حسب نیاز به سمت آن برود. این بدان معنا نیست که رژیم غذایی منظم گوشت در دراز مدت چیز خوبی است. اسب شما ممکن است گاه به گاه یک گاز همبرگر یا ساندویچ ماهی تن شما را دوست داشته باشد و بدون ضرر آن را بخورد. با این حال، از آنجایی که ما از اثرات بلندمدت آن بر اکثر اسب ها اطلاعی نداریم، رژیم غذایی با گوشت زیاد توصیه نمی شود. اسب ها دارای دندان ها و دستگاه گوارش یک گیاهخوار هستند. احتمالاً با رژیم غذایی که سیستم گوارششان برای هضم تکامل یافته است، سالم‌تر خواهند بود.

سبزیجات

ممکن است قبلاً فردی را بشناسید که پس از خوردن کلم، کلم بروکلی، کلم پیچ، کلم بروکسل یا سایر سبزیجات از خانواده کلم احساس ناراحتی کند. اسب شما ممکن است پس از خوردن سبزیجات «گازدار» مانند این احساس ناراحتی مشابهی داشته باشد. ممکن است چند برگ یا جوانه مهم نباشد، اما دادن این گیاهان به اسب ایده خوبی نیست.

یونجه کپک زده یا گرد و خاکی

اگر مرتع خوب در دسترس نباشد، یونجه با کیفیت خوب بهترین انتخاب بعدی است. با این حال، هرگز اسب خود را با یونجه خاکی یا کپک زده تغذیه نکنید. انجام این کار می تواند به ریه های آن آسیب برساند. بیاموزید که چرا  تغذیه یونجه ای که فقط کمی گرد و غبار دارد یا کمی کپک دارد، خوب نیست.

 سبوس

بسیاری از مردم ممکن است تعجب کنند که بدانند پوره سبوس به عنوان یک درمان گاه به گاه توصیه نمی شود. اسب ها در رژیم غذایی معمولی خود فیبر زیادی می خورند، بنابراین افزودن سبوس در واقع می تواند بر فلور روده تأثیر بگذارد. سبوس تغذیه کمی دارد، بنابراین چیزهای بسیار بهتری برای تغذیه اسب نسبت به مایه سبوس یا سبوس وجود دارد.

شبدر آلسیک

خوردن شبدر مشابه ممکن است باعث آفتاب سوختگی بسیار بد، زخم در دهان و مشکلاتی مانند قولنج و اسهال و سندرم کبد بزرگ شود. السیک، شبدر در مراتع شایع است. که می تواند تا 30 اینچ / 76 سانتی متر ارتفاع رشد کند و علاوه بر برگ های شبدری شکل آن دارای یک گل گرد به رنگ صورتی زیبا است. شما می توانید آن را از شبدر قرمز متمایز کنید زیرا "V" سفید متمایز را روی برگ ها ندارد که شبدرهای دیگر دارند. اگر اسب شما گهگاه چند ساقه شبدر آلشیک را جدا کند، احتمالاً اشکالی ندارد، اما مصرف طولانی مدت یا مقدار زیاد آن به یکباره ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

 

خوراک دام

خوراک گاو حاوی مکمل هایی است که برای گاو مفید است اما برای اسب بسیار سمی است. مواد مخدر مانند rumencin به طور معمول به خوراک دام اضافه شده است. این داروها می توانند برای اسب ها کشنده باشند. به همین دلیل است که خرید خوراک از کارخانه هایی که منحصراً در تهیه خوراک اسب توصیه می شود.

سیلو و هیلاژ

تغذيه هيلاژ (که گاهي اوقات بالياژ ناميده مي شود) و سيلو به اسب ها در انگلستان و اروپا بيشتر از آمريکاي شمالي متداول است. تغذیه سیلاژ و هیلاژ به اسب ها می تواند مشکل باشد. تغذیه این علوفه فواید قطعی دارد، مانند ارزش غذایی بالاتر و گرد و غبار کم.

هشدار

اما نحوه بریدن و عدل بندی یونجه می تواند منجر به خطر مسمومیت بوتولیسم شود. اسب ها نسبت به بوتولیسم بسیار حساس هستند و آلوده شدن می تواند منجر به فلج و مرگ شود. از آنجایی که یونجه با رطوبت بالا بسته بندی می شود و در پلاستیک پیچیده می شود، محیط ایده آلی برای رشد بوتولیسم است. خاک حامل بوتولیسم، کود مرغی، حیوانات کوچک و پرندگان را می توان در یونجه ریخته و به رشد باکتری کمک می کند.

راهنمای تغذیه اسب

 

وزارت کشاورزی، غذا و امور روستایی انتاریو به مضرات تغذیه هیلاژ و سیلو برای اسب ها اشاره می کند. باید مراقب بود که سیلاژ یا یونجه خورده نشده تمیز شود. این احتمال وجود دارد که سیلوی منجمد منجر به قولنج شود، و ما هنوز نمی دانیم که آیا اثرات طولانی مدت تغذیه با علوفه اسیدی (و تیمار شده یا آماده شده) به اسب ها وجود دارد یا خیر.