چرا نخ برای گربه ها خطرناک است؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، نخ می تواند مشکلات جدی در گربه ها ایجاد کند، بنابراین مهم است که خطرات آن را درک کنید و همچنین اسباب بازی های جایگزین برای گربه خود پیدا کنید.

نگرانی با نخ

خفگی جویدن نخ می تواند برای برخی از گربه ها جذاب باشد. این نگران کننده است، زیرا مواردی مانند نخ می توانند باعث خفگی گربه شما شوند. 

جسم خارجی: اگر گربه نخ را ببلعد، در نهایت به دستگاه گوارش می رود. نخ و سایر اقلامی که نباید خورده شوند هنگامی که در داخل معده گربه شما قرار دارند به عنوان اجسام خارجی شناخته می شوند. وقتی گربه مدفوع می‌کند، برخی از اجسام خارجی را استفراغ می‌کند. اما موارد دیگر گیر می‌کنند و باعث انسداد یا مشکلات دیگری می‌شوند، درست مانند سگ.

 

انسداد: انسدادها بسیار جدی هستند و اغلب برای برداشتن جسم جراحی لازم است. نخ به خصوص می تواند مشکل ساز باشد زیرا قطعات بلند می توانند به یکدیگر متصل شوند (مثلاً در اطراف زبان حلقه شوند) و از طریق دستگاه گوارش کشیده شوند، جایی که به آن جسم خارجی خطی می گویند. همانطور که معده و روده ها تلاش می کنند غذا را از طریق پریستالسیس (انقباضات ریتمیک) حرکت دهند، نخ می تواند دیواره های روده را بریده و منجر به عفونت های کشنده شکمی شود.

درهم تنیدگی و انقباض:  بازی با نخ می تواند سرگرم کننده باشد، اما همچنین می تواند در اطراف پا، پای یا دم گربه پیچ خورده و درهم بپیچد. اگر گربه شما در نخ درهم پیچیده شود، جریان خون از آن قسمت از بدن قطع می شود. این در ابتدا باعث درد و تورم می شود، اما اگر نخ برداشته نشود، انقباض نیز می تواند منجر به مرگ بافت شود. این بدان معناست که انگشتان پاها و دم می‌توانند بمیرند و از بین بروند، فقط به این دلیل که نخ خیلی محکم دور آنها پیچیده شده است.

سایر خطرات 

نخ تنها نوعی نیست که می تواند برای گربه شما خطرناک باشد. سایر خطرات متداول خانگی عبارتند از: بند و پرده، نخ خیاطی، بند کفش، کش مو، کش لاستیکی، نخ دندان، روبان، حلزون، طناب و ریسمان. همه این اقلام همان نگرانی هایی را دارند که نخ برای خفگی، انسداد، اجسام خارجی، درهم تنیدگی یا انقباض دارد.

چگونه گربه خود را از این نوع خطرات ایمن نگه داریم

پاسخ واضح است اگر گربه دارید، وسایل رشته ای را از خانه خود دور نگه دارید، اما این کاملاً قابل قبول نیست. در صورت حضور گربه باید خطرات بیرون گذاشتن روبان، بند مو و سایر اقلام نخ دار را به کودکان آموزش داد و بزرگسالان باید مراقب وسایل نخی باشند که در دسترس گربه قرار دارند. لوازم خیاطی، بافندگی و قلاب بافی باید به درستی ذخیره شوند، ریسمان آشپزخانه نباید بدون مراقبت روی پیشخوان رها شود، و رشته های پرده باید بسته شوند تا گربه نتواند در آنها گره بخورد. بچه گربه های بازیگوش مخصوصاً در معرض خطر قرار گرفتن در مورد وسایل نخ دار هستند، اما این بدان معنا نیست که گربه های بالغ از خطرات رشته ای در امان هستند.

اگر گربه شما نخ خورد چه باید کرد؟

اگر گربه شما یک ماده نخی مصرف کرد، برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید. حداقل، باید گربه خود را از نظر استفراغ ، بی اشتهایی تغییر در مزاج یا بی حالی را تحت نظر داشته باشید. اگر متوجه این یا هر علائم دیگری از بیماری شدید، گربه خود را فورا نزد دامپزشک ببرید.

جایگزین های نخ

در حالی که گربه ها ممکن است دوست داشته باشند با نخ و سایر اقلام رشته ای بازی کنند، اسباب بازی های گربه بسیار ایمن تری وجود دارد که می توانید در زمان بازی برای دوست گربه خود تهیه کنید. اسباب‌بازی‌های کوچک، موش‌های تقلبی، توپ‌های کوچک و سایر اسباب‌بازی‌هایی که می‌توان آن‌ها را حمل کرد و با آن‌ها ضربه زد، گزینه‌های عالی برای بازی گربه‌ها هستند. هنگام بازی با اسباب‌بازی‌هایی که دارای رشته‌هایی هستند، مانند چوب گربه‌ها یا میله‌های ماهیگیری، گربه‌ها باید تحت نظر باشند.

چرا گربه ها لیزر را تعقیب می کنند؟