درخت کریسمس برای حیوانات خانگی سمی است؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، در حالی که حیوانات خانگی می توانند جذب بوهای خوشمزه ای شوند که از آشپزخانه می پیچد، تزئینات پر زرق و برقی که روی میزها با تزیین، یا فضای سبز رنگارنگی که در سراسر خانه شما پخش شده است، بسیاری از گربه ها و سگ ها از ستاره نمایش درخت کریسمس - شگفت زده می شوند. بسیاری از درختان کریسمس که با چراغ های درخشان، بابل های براق و در ارتفاع مناسب  تجهیز شده اند، در پنجه های یک حیوان خانگی به پایان سرنوشت ساز خود رسیده اند.

ممکن است نگران از بین رفتن درخت کریسمس خود باشید، اما در مورد حیوان خانگی خود چطور؟ آیا سوزن هایی که توسط بچه گربه شما جویده می شود سمی است؟ در مورد آب موجود در پایه درختی که توله سگ شما در آن چنگ انداخته، چطور؟

خطرات مرتبط با درختان کریسمس

در حالی که ممکن است تصور کنید که حلقه‌های ذرت بو داده، رشته‌های حلبی و تزئینات خمیر نمک را در امتداد درخت صنوبر زیبای خود به‌هم بزنید، حیوان خانگی‌تان در زیر پای شما آب دهان می‌ریزد و مشتاق است از خوراکی‌هایی که به راحتی آویزان شده‌اند، میان وعده درست کند. حتی بدون تزئینات غذایی و براق، درخت کریسمس شما می تواند تهدیدی برای دوست پشمالو شما باشد. قبل از تنظیم عکس کارت کریسمس از حیوان خانگی خود که با شاخ یا کلاه جلوی درخت تزئین شده است، این خطرات را در نظر بگیرید:

درختان زنده: صنوبر و کاج درختان کریسمس عالی هستند و عموماً برای حیوانات خانگی سمی نیستند. با این حال، سوزن ها می توانند باعث تحریک دهان و در مقادیر زیاد، ناراحتی های گوارشی شوند.

درختان مصنوعی: اگرچه درختان مصنوعی فاقد روغن و شیره هستند، اما بسته به مواد تشکیل دهنده درخت، می توانند مشکلات گوارشی ایجاد کنند. 

آب بارور شده: مواد شیمیایی، کپک ها و باکتری ها می توانند حیوان خانگی شما را در صورتی که از پایه درخت بنوشند، بیمار کنند. 

زیور آلات: حیوان خانگی شما ممکن است فکر کند گیلاس های شیشه ای، یادگاری های گلی و زیور آلات سرامیکی شما اسباب بازی های بسیار خوبی برای بازی هستند، اما می توانند به زمین برخورد کنند و بشکنند و پنجه هایشان را برش دهند. 

نورها: رشته های خیره کننده نور می تواند گربه شما را مجذوب خود کند و سگ شما را خوشحال کند، اما خطر خفگی دارد و می تواند منجر به سوختگی الکتریکی شود. 

هنگام تزئین درخت کریسمس تعطیلات از این چهار گیاه خطرناک اجتناب کنید:

دارواش: این گیاه می تواند باعث ناراحتی های گوارشی و در موارد نادر مشکلات قلبی عروقی گربه و سگ شود.

هالی: گیاه هالی می تواند از طریق برگ های نوک تیز خود به حیوان شما صدمه بزند. هالی همچنین حاوی ترکیبات صابون مانند در توت ها به نام ساپونین است که در صورت مصرف باعث ایجاد مشکلاتی می شود. توت ها و برگ ها برای حیوانات خانگی سمی هستند و می توانند منجر به ترشح بزاق، استفراغ و اسهال شوند. 

نیلوفرها: گربه ها به نیلوفرها بسیار حساس هستند. در واقع، آنها به قدری حساس هستند که تمیز کردن گرده گل نیلوفر از روی خز آنها می تواند منجر به نارسایی کلیه شود. علائم دیگر سمیت نیلوفر می تواند شامل ناراحتی های گوارشی، آریتمی قلبی و تشنج باشد. سگ‌ها مانند گربه‌ها با خوردن نیلوفرها دچار نارسایی کلیه نمی‌شوند، اما ممکن است کمی ناراحتی معده داشته باشند.

آماریلیس: پیاز این شکوفه زیبا می تواند باعث ترشح بزاق یا تحریک دهان شود و مقادیر زیاد آن باعث ناراحتی دستگاه گوارش می شود. 

ممکن است تعجب کنید که چرا پوانستیا در فهرست گیاهان سمی تعطیلات قرار نگرفته است. اگرچه بسیاری از مردم بر این باورند که پوانستیا می تواند حیوانات خانگی خود را بکشد، اما این امری نادر است.  یک حیوان خانگی باید مقدار زیادی از این گیاه را بخورد تا مسمومیت ایجاد کند و بیشتر حیوانات خانگی به دلیل مزه و احساس تحریک‌کننده شیره آن مقدار کافی را نمی‌خورند. حداکثر، حیوان خانگی شما ممکن است استفراغ و ترشح بزاق را تجربه کند، اما به محض اینکه متوجه شود شیره برای دهان و گلوی خود چقدر تحریک کننده است، احتمالاً خوردن گیاه را متوقف می کند. برای ایمن بودن، مطمئن شوید که همه گیاهان دور از دسترس پنجه او قرار دارند.

چگونه از سمیت گیاهان کریسمس در حیوان خانگی خود جلوگیری کنیم 

محل قرارگیری گیاه خود را دوباره بررسی کنید، زیرا گربه ها می توانند به اندازه کافی بلند بپرند تا به گیاهانی که دور از دسترس هستند برسند. 

اگر حیوان خانگی شما یک جونده شناخته شده است، گیاهان مصنوعی را نسبت به گیاهان واقعی انتخاب کنید. اما جویدن بیش از حد می تواند منجر به انسداد جسم خارجی در صورت بلعیده شود.

 اگر حیوان خانگی شما گیاه شما را می خورد، صرف نظر از نوع آن، حتماً برای مشاوره با دامپزشک خود تماس بگیرید.