آیا پیش بینی پاندمی بعدی امکانپذیر است؟

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک" ، تیمی به سرپرستی دکتر میشل ویل در دانشگاه سیدنی استرالیا در تلاشند تا با استفاده از المان های خاصی ، به پیش بینی مخاطره بعدی برای جامعه بشری بپردازند.
این گروه از محققین بر این باورند که ارتباطات میان انسان و حیوانات طی سالهای آتی بایستی با نظارت شدیدی همراه باشند.
بیماری های مشترک انسان و دام از قرن ها پیش باعث شیوع بیماری در جوامع بشری شده است. جدیدترین رویداد نیز به کووید ۱۹ باز میگردد.
ارزیابی های صورت پذیرفته توسط این گروه از دانشمندان حاکی از آن دارد که بشر احتمالاً کمتر از ۰.۰۰۱ درصد از کل ویروس های موجود در طبیعت را شناسایی کرده است و بسیاری از گونه های یاد شده در آن دسته از پستاندارانی در حال چرخش می باشند که احتمالاً مسبب پاندمی های بعدی خواهند بود.

 
ویروس ها به سرعت تکامل می یابند. از این رو هر گونه بررسی در خصوص میزان و نحوه خطر این عوامل بیماری زا به زودی منسوخ شده و از این رو فاقد ارزش علمی خواهند بود.
در عوض ، نویسندگان این مقاله استدلال کرده اند که با استفاده از روشهای جدید می توان به نمونه برداری گسترده از مکان هایی که حیوانات و انسانها در تعامل بیشتری با یکدیگر هستند پرداخت و با استفاده از سیستم های نظارتی پیشرفته ، از تکرار مجدد پاندمی هایی نظیر کووید ۱۹ جلوگیری نمود.
نتایج کامل این مطالعه در مجله PLOS منتشر شده است.