نحوه خواندن برچسب غذای سگ

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، ما راهنمای برچسب غذای سگ را گردآوری کرده ایم تا به شما در درک نحوه استفاده از آن کمک کند.

  1. چگونه لیست مواد تشکیل دهنده غذای سگ را بخوانم؟

مانند غذای بسته بندی شده برای افراد، غذای حیوانات خانگی نیز باید مواد تشکیل دهنده را بر اساس وزن فهرست کند، که از سنگین ترین شروع می شود. اما اگر اولین ماده یک نوع گوشت است، به خاطر داشته باشید که طبق گفته FDA، گوشت حدود 75 درصد آب است.

بدون آن وزن آب، گوشت احتمالاً در فهرست مواد اولیه پایین‌تر قرار می‌گیرد.

غذاهای گوشتی، مانند پودر مرغ یا پودر گوشت و استخوان، متفاوت هستند. بیشتر آب و چربی حذف شده است که پروتئین حیوانی را غلیظ می کند.

  1. محصولات جانبی چیست، و آیا باید از غذاهای سگ حاوی آنها اجتناب کنم؟

دامپزشکان می گویند که این یک انتخاب شخصی است. هر غذای حیوان خانگی با برچسب "کامل و متعادل" باید نیازهای غذایی سگ شما را برآورده کند.

به گفته انجمن مقامات کنترل خوراک آمریکا، جگر، که یک محصول جانبی است، سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین A است. فرآورده های جانبی گوشت نیز می توانند حاوی خون، استخوان، مغز، معده، پستان، و روده های تمیز شده باشند. محصولات جانبی شامل مو، شاخ، دندان و سم نمی‌شوند ، اگرچه برای مقادیری که به‌طور اجتناب‌ناپذیر در طول فرآوری رخ می‌دهند، استثناء مجاز است.

پودر گوشت همچنین ممکن است حاوی قطعات حیوانی باشد که بسیاری از مردم آن را فرآورده های جانبی می دانند. ماده ای که به عنوان "مرغ" یا "گوشت گاو" فهرست شده است ممکن است شامل قلب، مری، زبان و دیافراگم باشد. اگرچه ممکن است همه این مواد برای شما ناخوشایند به نظر برسند، اما سگ شما احتمالاً مخالف است. بنابراین، اگر محصولات جانبی را در لیست مواد تشکیل دهنده مشاهده کردید، لزوماً مخالفت نکنید.

قوانین فدرال برای محافظت در برابر گسترش آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاو (بیماری جنون گاوی) برخی از گاوها و گاومیش‌ها را که قبلاً مجاز بودند در غذای حیوانات از جمله غذای حیوانات خانگی ممنوع می‌کند. قانون FDA گنجاندن اعضای بدن هر حیوانی که تست بیماری جنون گاوی مثبت شده است و همچنین مغز و طناب نخاعی حیوانات مسن را ممنوع می کند، زیرا این حیوانات در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این بیماری هستند.

3. این همه نام های شیمیایی که کمتر در لیست مواد تشکیل دهنده هستند چیست؟

نگهدارنده‌ها، رنگ‌های مصنوعی و تثبیت‌کننده‌های موجود در غذای حیوانات خانگی باید یا توسط FDA تایید شده باشند یا به طور کلی ایمن شناخته شوند، دسته‌ای که شامل همه چیز از شربت ذرت با فروکتوز بالا گرفته تا بنزوئیل پراکسید است که برای سفید کردن آرد و پنیر استفاده می‌شود. تولیدکنندگان باید مواد نگهدارنده ای را که اضافه می کنند فهرست کنند، اما همیشه مواد نگهدارنده را در موادی مانند پودر ماهی یا مرغ که در جاهای دیگر فرآوری می شوند، فهرست نمی کنند.

برخی از صاحبان حیوانات خانگی نمی خواهند غذایی بخرند که حاوی مواد نگهدارنده مصنوعی BHA (هیدروکسی آنیزول بوتیله)، BHT (هیدروکسی تولوئن بوتیله)، یا اتوکسی کوین باشد. این نگهدارنده ها از فاسد شدن چربی ها جلوگیری می کنند و می توانند غذای خشک سگ را برای حدود یک سال تازه نگه دارند، اما ایمنی آنها توسط برخی از مصرف کنندگان و دانشمندان زیر سوال رفته است. اما FDA می گوید آنها در سطحی که در غذای سگ استفاده می شود ایمن هستند.

اتوکسی‌کین در دهه 1990 پس از شکایت از حساسیت‌های پوستی ، مشکلات تولید مثل، سرطان و نارسایی اندام‌ها در برخی از سگ‌هایی که با این ماده نگهدارنده غذا داده بودند، مورد بررسی قرار گرفت . در سال 1997، FDA از سازندگان غذای سگ خواست تا حداکثر مقدار مجاز اتوکسی کین را به نصف برسانند، پس از آزمایشات انجام شده توسط شرکت سازنده مونسانتو، آسیب احتمالی کبدی در سگ‌هایی که با سطوح بالای این نگهدارنده تغذیه می‌شوند، نشان داد.

برخی از تولیدکنندگان دیگر از اتوکسی کوین، BHA یا BHT استفاده نمی کنند، به جای آن از نگهدارنده های طبیعی مانند ویتامین E (توکوفرول های مخلوط)، ویتامین C (اسید اسکوربیک)، و عصاره گیاهان مختلف مانند رزماری استفاده می کنند. آنها همچنین غذا را تازه نگه می دارند، اما برای مدت کوتاه تر. قبل از خرید یا دادن غذا به حیوان خانگی خود، حتما تاریخ "بهترین تا" روی برچسب غذا را بررسی کنید.

جوزف واکشلاگ، دکترای DVM، استادیار تغذیه بالینی در کالج دامپزشکی دانشگاه کورنل، می‌گوید: «اگر می‌خواهید ماندگاری داشته باشید، بهتر است از نگهدارنده‌های شیمیایی استفاده کنید. آنها به مقداری اضافه می شوند که به سگ آسیبی نمی رساند و چربی پایدارتری ایجاد می کند. چربی فاسد می تواند باعث افزایش آنزیم های کبدی و اسهال شود .

4. چگونه می توانم مطمئن شوم که غذا نیازهای سگ من را برآورده می کند؟

به دنبال بیانیه کفایت تغذیه ای روی برچسب باشید. بسیاری از تولیدکنندگان غذای حیوانات خانگی از مقررات مدل تعیین شده توسط انجمن مقامات کنترل خوراک آمریکا (AAFCO) پیروی می کنند که حداقل مقدار مواد مغذی مورد نیاز برای ارائه یک رژیم غذایی کامل و متعادل را تعیین می کند. این بیانیه ممکن است بگوید که غذا برای مطابقت با استانداردهای AAFCO فرموله شده است یا اینکه در آزمایشات تغذیه آزمایش شده و تغذیه کامل را ارائه می دهد.

بیانیه AAFCO همچنین باید بگوید که غذا برای چه مرحله ای از زندگی مناسب است. برای توله ها، به دنبال غذایی مناسب برای رشد یا تمام مراحل زندگی باشید. برای سگ های بالغ، به دنبال نگهداری بالغ یا تمام مراحل زندگی باشید. نیازهای تغذیه ای برای سگ های سالمند بسته به شرایط سلامتی می تواند متفاوت باشد و هیچ استاندارد AAFCO برای غذای سالمندان وجود ندارد.

5. تجزیه و تحلیل تضمینی چیست؟

تمام برچسب های غذای سگ باید حداقل میزان پروتئین و چربی موجود در غذا و حداکثر درصد فیبر و رطوبت را درج کنند.

برخی از برچسب های غذای سگ درصد سایر مواد مانند کلسیم و فسفر را نیز ذکر می کنند.

غذاهای کم چرب سگ اغلب حاوی چربی کمتر و فیبر بیشتری هستند تا سگ را بدون اضافه کردن کالری سیر کنند.

طبق گفته شورای ملی تحقیقات، واحد تحقیقات علمی آکادمی های ملی، حداقل 10 درصد از رژیم غذایی روزانه، بر حسب وزن، باید پروتئین و 5.5 درصد چربی باشد. غذاهای سگ معمولاً حاوی مقادیر بالاتری نسبت به آن هستند، زیرا سگ‌ها ممکن است نتوانند تمام مواد مغذی موجود در غذا را هضم کنند.

6. برچسب های "طبیعی" و "کل نگر" به چه معنا هستند؟

از نظر قانونی، زیاد نیست. غذاهایی که برچسب طبیعی دارند باید حاوی مقدار کمی از مواد مصنوعی باشد. مراقب عبارات بازاریابی مانند "مواد تشکیل دهنده درجه انسانی" یا "ساخته شده در یک مرکز بازرسی شده توسط USDA" نیز باشید.

در صورت بروز هر گونه علائم مسمومیت در حیوان خانگی خود حتماً با دامپزشک خود تماس بگیرید.