نژاد Dachshund (Doxie)

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، Dachshund (Doxie)به اندازه استاندارد یا مینیاتوری پرورش داده می شود، اما ویژگی های این نژاد برای هر دو مشابه است.Dachshund (Doxie)، کاملاً محافظ و هوشیار است، بنابراین این نژاد می تواند یک نگهبان عالی نیز باشد.

ویژگی های Dachshund (Doxie)

سطح محبت             بالا

دوستی                متوسط

نیازهای ورزش        متوسط

بازیگوشی                بالا

سطح انرژی           متوسط

آموزش پذیری         متوسط

هوش                   متوسط

تمایل به پارس          بالا

مقدار ریزش مو       متوسط

تاریخچه Dachshund (Doxie)

منشاء Dachshund (Doxie) در آلمان به عنوان یک سگ شکار است. اگرچه منشا آن را می توان تا قرن پانزدهم ردیابی کرد، اما توسعه این نژاد واقعاً در قرن هفدهم آلمان آغاز شد. این سگ های شکاری کوتاه قد که به آنها سگ های گورکن ( dachshunds) می گویند. پاهای کوتاه، پوست شل، سینه های بزرگ، قاطعیت و استقلال آنها برای حفاری، ورود به تونل و البته مبارزه با گورکن ایده آل بود. گوش‌های رو به پایین آن‌ها به حفظ کثیفی و زباله‌ها هنگام نقب زدن کمک می‌کند.

توسعه بیشتر این نژاد دو اندازه ایجاد کرد. از لحاظ تاریخی، اندازه استاندارد به شکار گورکن و همچنین گراز وحشی ادامه می‌داد، در حالی که مینیاتورها به دنبال خرگوش و روباه بودند. سایز متوسط ​​نیز در آلمان وجود دارد.

داششوندها در اوایل سال 1885 به ایالات متحده آورده شدند، زمانی که این نژاد توسط کلوپ لانه آمریکا (AKC) به رسمیت شناخته شد، اما محبوبیت آن در دهه 1930 و 1940 افزایش یافت. برای جلوگیری از طرد شدن آنها در طول جنگ جهانی دوم، به طور موقت در ایالات متحده آنها را سگ گورکن می نامیدند. آنها تا به امروز سگ های بسیار محبوبی هستند.

مسابقات داشوند که به عنوان "مسابقه وینر" شناخته می شوند، در برخی مکان ها برای سرگرمی محبوب هستند. با این حال، این ها توسط باشگاه Dachshund (Doxie) آمریکا به دلیل نگرانی در مورد اینکه آیا مسابقه ممکن است به سگ ها آسیب برساند، مخالفت می کند.

مراقبت از Dachshund (Doxie)

نیازهای نظافت سگ  Dachshund (Doxie) به پوشش موی آنها بستگی دارد. انواع موهای بلند نیاز به برس زدن روزانه دارند اما معمولاً نیازی به نظافت حرفه ای ندارند. همه Doxieها باید در صورت نیاز حمام شوند.

به  منظور جلوگیری از بروز مشکل در پنجه ها، حتماً مرتب  ناخن ها را کوتاه کنید . گوش‌های رو به پایین نیز برای تمیز نگه داشتن و نظارت بر علائم عفونت یا کنه‌ها نیاز به توجه دارند. با مسواک زدن دندان های سگ خود چند بار در هفته، بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید.

در حالی که به خاطر شخصیت جسورش دوست داشتنی است، اما ممکن است تمایل به سرسخت، محافظ و تدافعی داشته باشد. بسیاری از Doxieها نیز به دلیل تمایلشان به پارس کردن معروف هستند. آموزش صحیح  اطاعت  می تواند این مشکلات بالقوه را به ویژگی های مفید تبدیل کند. آنها سرسخت هستند، که در سگ شکاری خوب بود، اما ممکن است با این ویژگی در خانه شما را آزار دهند.

Doxieها به طور طبیعی مستعد ابتلا به چاقی هستند . برای جلوگیری از افزایش وزن، داک شما باید به طور منظم  ورزش کند . پیاده‌روی روزانه توصیه می‌شود، با حداقل 10 دقیقه پیاده‌روی در روز، به علاوه مقداری زمان بازی، مانند بازی کردن. اما  تغذیه مناسب  نیز کلیدی است و باید مطمئن شوید که از تغذیه بیش از حد خودداری کنید.

 تقریباً 25 درصد از داششونندها به بیماری دیسک بین مهره‌ای مبتلا هستند که می‌تواند منجر به تحلیل رفتن دیسک‌های ستون فقرات آن‌ها و مستعد برآمدگی آن‌ها در هنگام فشار یا آسیب به کمر شود. هنگام دست زدن به سگ از پشت او حمایت کنید. از بالا و پایین پریدن از مبلمان نیز باید جلوگیری کرد. ممکن است رمپ ها یا پله هایی برای بالا و پایین رفتن از صندلی ها یا تخت ها در نظر بگیرید.

تمایل به حفاری ممکن است به گیاهان و حیاط گلدان شما آسیب برساند. این را در نظر داشته باشید و فعالیت های جایگزین را برای حیوان خانگی خود فراهم کنید.

سگ Dachshund (Doxie) ممکن است نژاد ایده آلی برای کودکان کوچک نباشد مگر اینکه اقداماتی را برای آموزش و اجتماعی کردن سگ به طور گسترده انجام دهید. به طور کلی، این نژاد اگر با بچه‌ها بزرگ شود بهتر از معرفی بچه‌های بعدی در زندگی است. شما به ویژه باید به فرزندان خود آموزش دهید تا با این سگ رفتاری مهربانانه و ملایم داشته باشند زیرا در صورت برخورد نامناسب ممکن است کمر بلند او آسیب ببیند.

Dachshund (Doxie) معمولاً با دیگر سگ‌های داش‌هوند خوب کنار می‌آیند، اما تمایل دارند که سگ برتر خانواده‌ای باشند که چند حیوان خانگی دارند.

مشکلات رایج سلامتی

 سگ هایی که طبق استانداردها پرورش می یابند کمتر احتمال دارد که شرایط سلامتی را به ارث ببرند. با این حال، برخی از مشکلات سلامت ارثی ممکن است در نژاد ایجاد شود. موارد زیر برخی از شرایط است که باید از آنها آگاه بود:

بیماری دیسک بین مهره ای

دیابت شیرین

صرع

اتساع معده، ولولوس

آکانتوز نیگریکانس

رژیم غذایی و تغذیه

مقدار غذای مورد نیاز به اندازه سگ، سطح فعالیت، سن و عوامل دیگر بستگی دارد. حتما غذای باکیفیت تهیه کنید و میزان مصرف و وزن سگ خود را کنترل کنید. اگر متوجه شدید که سگتان اضافه وزن دارد زودتر اقدام کنید و با دامپزشک خود در مورد برنامه غذایی مناسب، نوع غذا و مقدار آن صحبت کنید تا سگ خود را در وزن مناسب نگه دارید. این به سگ شما کمک می کند تا به روند طبیعی طول عمر  خود ادامه دهد. Dachshund (Doxie) سگ های نگهبان خوبی هستند و صدای پارس کردنشان بلند است.

اگر فکر می‌کنید که Dachshund (Doxie) برای شما مناسب است، حتماً قبل از تهیه آن تحقیقات زیادی انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر، با سایر صاحبان Dachshund (Doxie)، پرورش دهندگان معتبر و گروه های نجات (Doxie)صحبت کنید.