دم مرطوب همستر

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، اصطلاح "دم خیس" دقیقاً به دم مرطوب همستر اشاره دارد. این دم مرطوب اساساً اسهال یا مدفوع شل ناشی از یک یا چند عامل می تواند باشد. این نیز به عنوان ایلئیت پرولیفراتیو و یا اسهال منطقه شناخته شده است.

چگونه دم همستر خیس می شود؟

استرس معمولاً مقصر اصلی خیس شدن دم است. وقتی همسترهای جوان از یک پرورش دهنده یا فروشنده به یک فروشگاه حیوانات خانگی، یا یک خانه جدید منتقل می شوند، باعث خیسی دم آنها شده و احتمال  بازگردانده آنها می شود. به خصوص در بچه همستر کوچک. این استرس باعث افزایش فلور طبیعی روده ( باکتری کمپیلوباکتر ) می شود که به نوبه خود باعث اسهال می شود.

دم مرطوب نیز بسیار مسری است. بنابراین اگر همستر جدید شما در یک قفس بزرگ با سایر همسترهایی که دم خیس داشتند نگهداری شود، امکان سرایت این بیماری زیاد است. وقتی همستر را برای بردن به خانه انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که او شاداب است و می‌دود. این امراحتمال خیس شدن دم او را کاهش می دهد.

چگونه دم خیس را درمان کنیم؟

به یاد داشته باشید، از آنجایی که دم خیس یک مسئله باکتریایی است و باعث اسهال می شود، همستر شما ممکن است به دلایلی غیر از ابتلا به بیماری دم مرطوب دچار اسهال شود. به عنوان مثال، همستر شما ممکن است مقداری میوه یا سبزیجات تازه که محتوای آب بالایی دارند بخورد و ناگهان دچار اسهال شود. این اسهال به احتمال زیاد ناشی از دم خیس نیست، بلکه از تمام محتوای آب اضافی است که دریافت کرده است. اگر مطمئن نیستید که چه چیزی باعث اسهال شده است، فوراً به دامپزشک مراجعه کنید.

 دامپزشک آنتی بیوتیک هایی را تجویز می کند که برای همستر بی خطر است و ممکن است مقداری مایعات زیر جلدی به او بدهد تا او را دوباره آب کند.

اگر نمی توانید همستر خود را نزد دامپزشک ببرید، می توانید قطره های مرطوب دم را در خانه به او بدهید. این قطره ها طعم پرتقال دارند و حاوی آنتی بیوتیک هستند. آنها را می توان بدون مراجعه به دامپزشک خریداری کرد و می توان آنها را در یک بطری آب یا مستقیماً در دهان همستر ریخت. اگر همستر شما طی چند روز با خوردن این قطره ها بهبود پیدا نکرد، حتما او را به دامپزشکی ببرید. اتلاف وقت می‌تواند به معنای عواقب مرگبار برای همستر شما باشد.

چگونه از خیس شدن دم جلوگیری کنیم؟

برخی از دامپزشکان ممکن است توصیه کنند زمانی که همستر جدید خود را به خانه می برید، همستر خود را با قطره های دم خیس درمان کنید. این را می توان با مخلوط کردن مقدار مناسب قطره دم مرطوب در بطری آب همستر خود انجام داد.

هنگام انتخاب یک همستر از فروشگاه حیوانات خانگی، مطمئن شوید که او فعال است، چشمانش باز است، و انتهای عقب او خشک و عاری از مدفوع است. برای بازی کردن او ، همستری را که با همستر دیگری که خیلی سالم به نظر نمی رسد (یعنی چشمان بسته، گوشه نشسته، پایین خیس) زندگی می کند، به خانه نبرید.

اگر بیش از یک همستر دارید و یکی با دم خیس پایین آمد، فورا آنها را جدا کنید. پس از دست زدن به همستر و قبل از دست زدن به همستر سالم، دستان خود را بشویید.