7 بیماری رایج ماهی قرمز

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، کیفیت پایین آب شایع ترین علت بیماری در ماهی قرمز است. ماهی قرمز موجودات کثیفی هستند و به سرعت ضایعات و آب کثیف زیادی ایجاد می کنند. محیط‌های نامناسب، مانند کاسه‌های قدیمی یا تنگ های آب، علت های پایین آمدن کیفیت آب می باشند. ماهی که قادر به فرار از یک سیستم سمی نیست، با کاهش رشد، عملکرد ایمنی و توانایی تولید مثل دچار استرس مزمن می شود.

بسیار مهم است که مطمئن شوید ماهی قرمز شما فضای کافی برای زندگی سالم دارد. برای ماهی دنباله دار و دیگر ماهی های قرمز بدن دراز، برای شروع به 20 گالن آب برای هر ماهی نیاز دارند . شما به احتمال زیاد نزدیک به 50 تا 75 گالن برای هر ماهی در زمان بلوغ نیاز خواهید داشت. ماهی قرمز می تواند به 14 تا 16 اینچ رشد می کنند. 

کیفیت آب خود را به طور مرتب آزمایش کنید و مطمئن شوید که هر گونه ناهنجاری را اصلاح کنید. تغذیه با غذای پر پروتئین می تواند مشکل بزرگی در بسیاری از مخازن ماهی قرمز باشد. سعی کنید همیشه یک جیره پلت شده در اندازه مناسب برای ماهی خود تغذیه کنید. اگر در حفظ کیفیت آب خود در محدوده مشکل دارید، برای پشتیبانی بیشتر با دامپزشک آبزیان خود تماس بگیرید .

انگل ها

آوردن ماهی به خانه از فروشگاه حیوانات خانگی بالاترین نقطه خطر در زندگی یک ماهی برای تماس با یک انگل است. در فروشگاه‌های حیوانات خانگی، ماهی‌های بسیاری از منابع و در معرض قرار گرفتن در سیستم‌های مختلف مخلوط می‌شوند و بیشتر انگل‌ها می‌توانند در آب و روی تجهیزات حرکت کنند.

علائم بالینی انگل ها در ماهی قرمز شامل از بین رفتن فلس، چشمک زدن ، کبودی، بی حالی و یا مرگ ناگهانی است.

شایع ترین بیماری های ماهی قرمز عبارتند از:

Ichthyophthirius multifiilis  (بیماری لکه سفید)

تریکودینا

ترماتودهای Mongenean ("Flukes")

Icthyobodo  ("Costia")

Learnea spp.  (کرم های لنگر)

Argulus spp.  (شپش ماهی)

کیلودونلا

بهترین پیشگیری از انگل ها یک پروتکل قرنطینه سخت است . هیچ درمانی "یک اندازه مناسب برای همه" برای انگل ها وجود ندارد، بنابراین تشخیص قطعی از دامپزشک آبزیان برای اطمینان از درمان مناسب حیاتی است. فقط حدس زدن و دادن یک دسته از داروهای OTC به سمت ماهی خود دستوری برای مرگ است.

نوروفیبروم ها

این "توده ها" در ماهی های قرمز دنباله دار، رایج هستند. نوروفیبروم ها از بافت عصبی در اعماق لایه های پوست شکل می گیرند و درمان آن تقریبا غیرممکن است. آنها معمولاً می توانند یک "ساقه" تشکیل دهند و از بین بروند و دوباره رشد کنند. برخی از ماهی ها ممکن است یک یا دو توده موضعی داشته باشند یا در سراسر بدن ماهی منتشر شده باشند.  چندین روش با استفاده از جراحی و سرما درمانی موفقیت آمیز نبوده است. ارزش ندارد ماهی خود را تحت درمان دشواری قرار دهید که مشکل را حل نمی کند. از آنجایی که این تومورهای خوش خیم از بافت عصبی به وجود می آیند، در حال حاضر هیچ درمانی وجود ندارد که بتواند به طور خاص این نوع بافت ها را هدف قرار دهد.

اختلالات شناوری

ماهی قرمز ممکن است مستعد اختلالات شناوری منفی و مثبت باشد. از آنجایی که ماهیان فیزوستوموس هستند، یک مجرای پنوماتیک بین مری و مثانه شنا دارند که به آنها اجازه می دهد هوا را ببلعند تا مثانه شنای خود را باد کنند. یک غده جداگانه به نام بیضی، وظیفه حذف هوای اضافی را بر عهده دارد.

اختلالات شناوری مثبت، بیشتر پس از تغذیه رخ می دهد. ماهی قرمز، رتریورهای طلایی دنیای ماهی، که به شدت در سطح غذا تغذیه می کنند، معمولا هوای زیادی را می مکند. یا به دستگاه گوارش یا مثانه شنا ختم می شود. پس از خارج شدن هوای اضافی، ماهی به حالت عادی باز می گردد. اختلال در عملکرد بیضی شناخته شده است که منجر به اختلالات شناوری مثبت دائمی می شود. برای اصلاح این مشکلات اغلب به جراحی نیاز است.

اختلالات شناوری منفی بیشتر به دلیل استرس یا رژیم غذایی نامناسب است. به عبارت ساده، ماهی شما تمایل یا انرژی لازم برای شنا را ندارد. هنگامی که استرس را کاهش دادید و به ماهی های خود رژیم غذایی مناسب دادید، آنها به رفتار عادی خود باز می گردند. شناورهای خارجی "ویلچر" بسیار خطرناک هستند و می توانند به ماهی شما آسیب جدی وارد کنند.

بیماری کلیه پلیکیستیک

ماهی قرمز مستعد ابتلا به بیماری است که در کلیه آنها کیست ایجاد می کند که باعث اختلال در عملکرد و آسیب جدی به بافت می شود. متاسفانه علت این بیماری ناشناخته است و هیچ درمانی وجود ندارد. هنگامی که کلیه ها آسیب ببینند، مانند بسیاری از گونه های دیگر، بهبود نمی یابند.

علائم بالینی بیماری کلیه پلی کیستیک بیشتر شبیه این است که ماهی شما یک توپ بیسبال، سافت بال یا حتی والیبال را بلعیده است. ماهی علیرغم ظاهر غیر طبیعی خارجی می تواند طبیعی عمل کند. سونوگرافی برای تشخیص لازم است. هنوز نمی تلاش برای فشار ماهی خود را! این می تواند باعث آسیب جدی به اندام شود و به هیچ وجه به ماهی شما کمک نمی کند.

چشمان ابری و پاپی

ابری شدن چشم ماهی به دلیل کیفیت پایین آب، ضربه و بیماری ثانویه شایع است. برخی از ماهی‌ها ممکن است چشم‌هایی داشته باشند که بیشتر از ماهی‌های همتای خود بیرون می‌زند، به‌ویژه برخی از گونه‌های فانتزی که آن‌ها را مستعد تروما می‌کند.

Popeye یک بیماری رایج اینترنتی است که هیچ درمانی برای آن وجود ندارد . چشم ها ممکن است به دلیل بسیاری از مسائل ثانویه متورم شوند و باید با دامپزشک آبزیان مشورت کنید تا به سرعت به علت اصلی آن برسید و قبل از از دست دادن چشم یک برنامه درمانی موثر تهیه کنید.

رگه های قرمز روی پوست و باله ها

رگه های قرمز روی پوست و باله ها از علائم رایج استرس و کیفیت پایین آب هستند. اگر اینها را روی ماهی خود می بینید، مهم است که کیفیت آب خود را در اسرع وقت بررسی کنید. اگر خاموش باشد، تصحیح آن می تواند این مشکلات خطی را حل کند.

اگر کیفیت آب شما در محدوده است و اخیراً هیچ تغییر عمده ای ایجاد نشده است، شناسایی عامل استرس زا و حذف آن از سیستم شما بسیار مهم است.

غیر بیماری ها

چند بیماری وجود دارد که از نظر فنی بیماری نیستند. آنها علائم بسیاری از بیماری های رایج ماهی هستند.

"افتادگی"

کوی با "افتادگی" یا آدم پوستی

این وضعیت بالینی را توصیف می کند که مایع بین فلس های ماهی جمع می شود و آنها شبیه به کاج هستند. این نشانه بالینی اختلال در عملکرد کلیه یا آبشش است و یک بیماری نیست.

"مثانه شنا"

بله، ماهی شما مثانه شنا دارد. بیماری "مثانه شنا" می تواند موارد مختلفی باشد و نیاز به مشاوره با دامپزشک آبزی دارد. هیچ دلیل خاصی برای اختلالات شناوری وجود ندارد.