زوال عقل در گربه ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، کارکردهای شناختی شامل فرآیندهای ذهنی ادراک، آگاهی، یادگیری و حافظه است که به فرد اجازه می دهد اطلاعاتی در مورد محیط کسب کند و تصمیم بگیرد که چگونه عمل کند. گاهی اوقات به عنوان زوال عقل، مانند انسان، نامیده می شود، اما به درستی سندرم اختلال عملکرد شناختی (CDS) در گربه ها نامیده می شود. 

سندرم اختلال عملکرد شناختی چیست؟

سندرم اختلال عملکرد شناختی در گربه ها (CDS) یک بیماری شناختی شایع در گربه ها است که به طور مستقیم با پیری مغز مرتبط است و منجر به تغییر در آگاهی، نقص در یادگیری و حافظه و کاهش پاسخگویی به محرک ها می شود. همچنین به عنوان سندرم اختلال عملکرد شناختی (CDS) شناخته می شود. بیماری آلزایمر و زوال عقل در انسان بیماری هایی با علائم مشابه هستند.

علائم

CDS با تغییرات رفتاری مشخص می شود، با این حال، این تغییرات می تواند ناشی از بیماری های دیگری مانند نارسایی کلیوی و پرکاری تیروئید نیز باشد. اگر متوجه تغییر رفتاری در گربه خود شدید، حتماً او را نزد دامپزشک ببرید. 

نحوه تشخیص

DISHA مخففی است که معمولاً برای به خاطر سپردن شایع ترین علائم مرتبط با CDS استفاده می شود و می تواند به دامپزشکان کمک کند تا آن را در گربه شما تشخیص دهند.

به دنبال علائم زیر باشید:

سرگردانی: به نظر می رسد گربه در یک محیط آشنا گم شده یا گیج شده است که می تواند منجر به گیر افتادن گربه در گوشه ها یا پشت مبلمان، خیره شدن به دیوارها یا فضا شود، در پیدا کردن (غذا، کاسه آب، سوف یا جعبه زباله ) مشکل داشته باشد. این گربه ها دچار فراموشی میشوند، به عنوان مثال، فراموش می کنند که غذا خورده اند و مکرراً غذای بیشتری درخواست می کنند.

تغییرات تعامل:  تعاملات اجتماعی ممکن است بین گربه و صاحبش یا سایر حیوانات خانگی تغییر کند. برخی از حیوانات خانگی ممکن است بیشتر به شما نزدیک شوند و بچسبند. در حالی که برخی دیگر ممکن است هنگام نوازش یا نزدیک شدن تمایلی نشان ندهند.

چرخه خواب و بیداری: ممکن است متوجه تغییراتی در چرخه خواب و بیداری گربه خود شوید، اگر گربه شما در طول شب می خوابید و اکنون ساعت 4 صبح بیدار می شود، رفتارهای غیرعادی شبانه که می تواند شامل صدا زدن، سرگردانی، قدم زدن و کاهش فعالیت در طول شب باشد، نشانه هایی از این بیماری است.

کثیف شدن خانه:  گربه شما ممکن است شروع به استفاده از حمام خارج از جعبه زباله کند.

اضطراب: افزایش اضطراب، افزایش تحریک پذیری و گوشه گیری گربه شما.

تغییرات فعالیت: کاهش شیطنت و پاسخ به اشیا، افراد، صداهای اطراف خانه و کاهش نظافت یا اشتها.

درمان CDS می تواند دشوار باشد، زیرا نمی توان آن را معکوس یا درمان کرد. هدف از درمان، بهبود رفاه گربه با مداخله متمرکز بر تسکین اضطراب، کند کردن روند بیماری در صورت امکان و حمایت از عملکرد شناختی است. درمان در قالب تغییر در رژیم غذایی، مکمل، دارو، و غنی سازی محیط زیست می تواند به کنترل سندرم اختلال شناختی باشد. دامپزشک شما برای ایجاد یک برنامه درمانی مشخص برای کمک به گربه شما با شما همکاری خواهد کرد.

غنی نگه داشتن گربه ها در قالب ورزش، اسباب بازی های جدید و تعاملی و یادگیری چیزهای جدید می تواند منجر به افزایش تحریک ذهنی و افزایش عملکرد شناختی شود.

با افزایش سن، محیط خود را تغییر می دهیم تا با نیازهای خود سازگار شویم، اما این برای گربه ها رایج نیست. چند کار وجود دارد که می توانید برای کمک به گربه های خود با افزایش سن انجام دهید:

همه چیز باید به راحتی برای گربه شما در دسترس باشد. گربه سالمند شما نباید از پله ها بالا و پایین برود تا به آب، غذا، نشستن و یا جعبه های زباله دسترسی داشته باشد.

گربه‌های مسن معمولاً با افزایش سن در تحرک از جمله پریدن به دلیل درد مشکل دارند. تنظیم یک سطح شیب دار یا مجموعه ای از پله ها که گربه ها می توانند از آنها استفاده کنند می تواند به آنها کمک کند تا راحت تر روی سطوح بالاتری که به آنها عادت کرده اند، مانند طاقچه ها، میزها، نیمکت ها بلند شوند.

فراهم کردن غذا و آب برای گربه‌ها، نیاز به بلند کردن سر هنگام خوردن یا نوشیدن را از بین می‌برد.

اضافه کردن نور شب، راهروهای تاریک و سایر مناطق به گربه ها کمک می کند تا منابع خود را با بالا رفتن سن ببینند و به راحتی پیدا کنند.

مکان‌های استراحت مختلفی از جمله تخت گرم‌کن فراهم کنید، اما مطمئن شوید که گربه‌تان هنوز به اندازه کافی متحرک است تا بتواند از آن دور شود. برخی از گزینه های بدون گرما را نیز ارائه دهید.

جعبه های زباله ای بسازید که به اندازه کافی برای گربه شما بزرگ باشد و ورودی کم داشته باشد.

سازگاری و پیش بینی پذیری

سازگاری و قابل پیش بینی بودن برای همه ما از جمله گربه ها مهم است. تمام تلاش خود را برای حفظ یک برنامه منظم و روتین انجام دهید. به عنوان مثال، اگر به خارج از شهر می روید، توجه داشته باشید که ممکن است این تغییر بزرگی برای شما نباشد، اما برای گربه شماست. 

با افزایش سن گربه ها، مقابله با تغییرات، حتی تغییرات مثبت، برای آنها دشوارتر می شود. هنگام ایجاد تغییرات در برنامه و محیط گربه خود این را به خاطر داشته باشید، تغییرات باید به تدریج و با سرعتی که گربه شما با آن راحت است ایجاد شود.

آیا گربه مبتلا به CDS می تواند کیفیت زندگی خوبی داشته باشد؟ در بیشتر موارد، بله، اما مهم است که بدانید نیازهای گربه شما تغییر کرده است. هنگامی که تغییرات همراه با افزایش سن را درک کردید و با دامپزشک خود برای مدیریت آنها مشورت کردید، گربه مسن شما می تواند زندگی بهتری داشته باشد.

اگر شک دارید حیوان خانگی خود بیمار است، فوراً با دامپزشک خود تماس بگیرید. برای سؤالات مربوط به سلامتی، همیشه با دامپزشک خود مشورت کنید.