هیگرومای آرنج در سگ ها

به گزارش پایگاه خبری "دامپزشک"، برای هر صاحب سگ، پیدا کردن رشد یا تورم روی حیوان خانگی می تواند نگران کننده باشد. این مطمئناً درست است اگر سگ نژاد بزرگ شما ورمی روی آرنجش ایجاد شود به رشد خود ادامه می دهد و در طول زمان احساس سفت شدن می کند.

هیگرومای آرنج چیست؟

هیگروما آرنج یک تورم پر از مایع است که روی مفصل آرنج ایجاد می شود. این بیماری بیشتر در سگ های نژاد مو کوتاه و بزرگ مانند لابرادور رتریورها، ژرمن شپردها، ماستیف ها و گریت دین ها دیده می شود. به عنوان یک جرم کوچک، نرم و متحرک شروع می شود، اما به مرور زمان می تواند بسیار بزرگ شود و احساس سختی کند. هیگرومای آرنج بدون درد است و می‌تواند روی هر برجستگی یا فشار استخوانی، از جمله «استخوان‌های نشسته» مفصل ران و یا هاک رخ دهد، اما اغلب روی آرنج دیده می‌شود.

علائم هیگرومای آرنج در سگ ها

هیگروما آرنج یک تورم نرم پر از مایع (معمولا به رنگ زرد تا قرمز) روی قسمت استخوانی یا نقطه فشار روی بدن سگ است. آنها می توانند تا حدود دو اینچ قطر رشد کنند. سگ شما احتمالاً هیچ نشانه ای از بیماری یا ناراحتی نشان نخواهد داد مگر اینکه هیگروما عفونی شود.

علل هیگرومای آرنج

هیگرومای آرنج زمانی اتفاق می‌افتد که سگ‌های نژاد بزرگ و غول‌پیکر غالباً روی سطوح سخت مانند کف‌های چوبی سخت، کاشی‌ها یا بتن دراز می‌کشند که مکرراً باعث آسیب‌های جزئی به پوست نازک روی یک برجستگی استخوانی می‌شود. ایجاد التهاب در بافت زیر پوست بیش از مفصل آرنج می تواند رخ دهد. با گذشت زمان، با ضربه های مکرر، این کپسول پر از مایع به رشد می کند.

در حالی که هیگروما، عموماً بدون درد است، اگر اجازه داده شود به اندازه کافی بزرگ شود و تا حد زخم و آبسه ایجاد شود، سگ شما ممکن است درد و ناراحتی را تجربه کند.

رفتار

اگر هیگروما به اندازه کافی کوچک باشد، افزودن پد برای کاهش فشار نه تنها ممکن است پیشرفت هیگروما را متوقف کند، بلکه ممکن است امکان پسرفت آن را نیز فراهم کند. درمان با لیزر سرد همچنین می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، بریس‌ها و پدهای آرنج نیز وجود دارد که برخی از آنها به صورت سفارشی ساخته شده‌اند که می‌توانند از پیشرفت و آبسه هیگروما جلوگیری کنند. از دامپزشک بپرسید که آیا فکر می کنید سگ شما می تواند از بریس بهره مند شود و توصیه آنها چیست.

اگر هیگرومای سگ شما به اندازه ای رشد کند که از طریق روش های درمانی محافظه کارانه تر قابل کنترل نباشد، تخلیه مایع و یا برداشتن هیگروما با جراحی ممکن است بهترین گزینه باشد. البته باید توجه داشت که تخلیه و حذف تضمینی برای عود نکردن هیگروما نیست. باید اقداماتی برای افزایش نواحی استراحت دارای بالشتک انجام شود تا اطمینان حاصل شود که هیگرومای دیگری در ناحیه ای که تازه برداشته شده است رشد نکند.

اگر عفونت های ثانویه کوچک و بدون عارضه باشند، هیگروما به راحتی قابل درمان است. با این حال، با بزرگتر شدن هیگروما، خطر عوارض در حین درمان افزایش می یابد. ابتلا به یک هیگروما اولیه، نیاز به درمان های تهاجمی بیشتر شبیه تخلیه و جراحی، می تواند کلیدی در بهبود را  آسان کند. اگر متوجه رشدی در سگ خود شدید، مهم نیست که چقدر کوچک باشد، حتماً نزد دامپزشک ببرید تا خطرناک تر نشده است.

تورم صورت در سگ ها